BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer koud roken, 'ham' (filet) nach Scharzwalder art

Top, hartstikke bedankt! Ik ga kijken of ik m'n Pa aan het werk kan zetten, die is nogal gek op hout :)
 
Tot welke temperatuur kan je gaan in deze kast?
 
Geen idee..  net voordat ie in de fik vliegt moet je stoppen  :D

120gr. moet volgens mij nog geen problemen geven, net onder het vuurschaaltje zou het heetst moeten zijn, maar daar komt de frisse lucht binnen. Dus zal wel meevallen.

 
Frank1785 zei:
Geen idee..  net voordat ie in de fik vliegt moet je stoppen  :D

120gr. moet volgens mij nog geen problemen geven, net onder het vuurschaaltje zou het heetst moeten zijn, maar daar komt de frisse lucht binnen. Dus zal wel meevallen.
Ik zou een natuurstenen tegel plaatsen waar je vuurschaaltje dan op staat. Is denk ik een behoud voor je bodem!
 
Wel op bokjes dan, anders krijgt de kast geen lucht :)
 
Na 2 weekjes rijpen in de kelder, vandaag maar eens aangesneden:

Foto%2015-10-16%2009%2004%2020.jpg


Foto%2015-10-16%2012%2030%2003.jpg


Foto%2015-10-16%2012%2036%2017.jpg


Lekker hoor ! :D
 
Waar is het todo knopje als je het nodig hebt... Ziet er lekker uit..

En mooi kastje, jammer dat mijn schuur al zo vol staat.  :D
 
petje af, ziet er prachtig uit  :)
 
Knappe rookkast! En een prachtig resultaat, ben benieuwd of het gesmaakt heeft maar aan de beelden te zien zal dat vast wel het geval zijn.

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit.
Uiteraard meteen de bouwtekening gedownload.
Niet dat ik heel handig ben, maar toch!
 
hier ligt nu ook een stuk rug in de pekel, goed tip....

En mooie rookkast ook :D
 
Prachtig Frank <:p
Je hebt een hele mooie rookkast gemaakt m?n.  B-)

Het is niet echt storend denk ik, maar mocht je toevallig over een vacu?mmachine beschikken, dan zou je kunnen overwegen, om het na het drogen nog 2 ? 3 weekjes te vacumeren.
Hierdoor herverdeeld het nog aanwezige vocht gelijkmatiger over je hele product, waardoor je een minder harde/droge buitenkant krijg, en een nog mooiere egale plak.

Mac

 
Mac zei:
Prachtig Frank <:p
Je hebt een hele mooie rookkast gemaakt m?n.  B-)

Het is niet echt storend denk ik, maar mocht je toevallig over een vacu?mmachine beschikken, dan zou je kunnen overwegen, om het na het drogen nog 2 ? 3 weekjes te vacumeren.
Hierdoor herverdeeld het nog aanwezige vocht gelijkmatiger over je hele product, waardoor je een minder harde/droge buitenkant krijg, en een nog mooiere egale plak.

Mac

Dankjewel !

Had inderdaad al eens over deze techniek gelezen, maar heb helaas geen vacu?mmachine.. die staat nog op mijn verlanglijstje. (maar die is nog zo lang  :-S )
 
Ik zou zeggen: Praat es met je slager. Durf te wedden dat die hem wil vacumeren tegen een kleine vergoeding van de vacuumzak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan