BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer koud roken, 'ham' (filet) nach Scharzwalder art

 
 

Frank1785

Vuurmaker
Berichten
91
Vorige week een rookkastje gemaakt, dus die moet natuurlijk uitgeprobeerd worden.. 
Foto%2001-10-16%2010%2055%2012.jpg



Foto%2001-10-16%2010%2054%2029.jpg



Foto%2001-10-16%2010%2054%2042.jpg



Een stuk varkensfilet aan 1 stuk (580gr.) meegenomen bij de Jumbo, en deze gezout / gekruid nach ?Schwarzwalder art ? ; colorozozout, zwarte peper, bruine suiker, jeneverbessen, laurier en snufje knoflook.
Leuke site trouwens voor meer inspiratie:  http://selber-wurst-machen.de/WP/schwarzwalder-schinken/
Deze heeft een ruim een week in een ziplock-zak in de koelkast gelegen, elke dag even een massage en afgelopen vrijdag de eerste test-run in de koude rook..
Foto%2030-09-16%2020%2033%2016.jpg

Beetje pielen met briketten, ?ring of fire? hier ergens gelezen, maar de temperatuur liep me toch te hoog op (27/28? richting 30 ?) 

Dus zaterdag van een stukje fijn gaas een CSG gemaakt..
Foto%2001-10-16%2010%2054%2037.jpg


Zondag poging 2 , nu dus met een CSG, dit ging prima.  Temperatuur mooi onder de 25 ? voor zo?n 7u in de rook. Daarna even een paar dagen rust in de kelder , foto volgt
Bestand%2004-10-16%2018%2049%2057.jpeg


Morgen papadag, dus tijd voor sessie 3, hij mag nog wel wat donkerder.  Zal een paar foto?s posten als ik er aan denk.. 
Daarna mag hij een paar weekjes de kelder in.

 
Vraagje.

Mooie rookkast :) !
Wat heb je als rook hout of mot gebruikt in je zelf gemaakte CSG en bleef dat goed roken?
 
dat is een heel mooi kastje geworden
 
BertM zei:
....Tevens helpt een metalen plaat tussen je vuur en het product....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik wou inderdaad nog iets dergelijks maken, een houten lattenrooster dat ik eventueel eerst kan weken in water.  Op de hoogte tussen de deurtjes.
Werkt dan ook als vetvanger als ik warm ga roken.
De CSG ligt trouwens in een cheapy ketel-BBQtje van de action, die gebruik ik als vuurschaal zeg maar. Het deksel er op deed ook al veel voor de temp, wel even een klosje eronder anders kwam er te weinig zuurstof bij en ging het uit.

Hans zei:
Vraagje.

Mooie rookkast :) !
Wat heb je als rook hout of mot gebruikt in je zelf gemaakte CSG en bleef dat goed roken?

Zoals BertM zegt, een echte scharzwalder rook je op dennen.. Ik heb afgelopen zondag op beuken gerookt (konijnenstrooisel van de welkoop (?4,29 voor 20ltr) ging prima.  Er bovenop had ik wat chunks vurenhout gelegd die rookten ook flink.  Bleef redelijk goed roken, in 7uur tijd 2 of 3 keer ff met een brandertje er bij even opgloeien.
Voor morgen doe ik er meer dennen / sparren hout op, eventueel wat takjes jeneverbes.  Zodat ie mooi donker word.

Edit:  Foto van in de kelder toegevoegd hierboven 
Temperatuur vind ik nog iets te hoog in de kelder 17,5 / 18gr  ,  RV zit op 70%
kelder-1.jpg

 
Heb je een bouwtekening van dat mooie kastje?
 
Erg leuk gedaan. Dat gaat vast smaken. Wie kan er regelen dat een dag 48 uur duurt en een week twee keer zo lang? Het onbreekt mij aan tijd om zulke leuke dingen te doen.
Grz.
 
BertM zei:
Mooie rookkast.
Om je temperatuur laag te houden kun je ook een bak ijs in de kast zetten.
Tevens helpt een metalen plaat tussen je vuur en het product.
Een echte schwartzwalder rook je natuurlijk op dennen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Heeft iemand een adresje waar je gedroogd dennenhout kan halen/kopen?
 
Swokey zei:
BertM zei:
Mooie rookkast.
Om je temperatuur laag te houden kun je ook een bak ijs in de kast zetten.
Tevens helpt een metalen plaat tussen je vuur en het product.
Een echte schwartzwalder rook je natuurlijk op dennen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Heeft iemand een adresje waar je gedroogd dennenhout kan halen/kopen?

Volgens mij hoeft het niet per se gedroogd te zijn hoor.. dennen brand vers ook wel.  Het kastje is van vurenhout, dat is dennen, dus nu liggen de afval stukjes nog te roken.


Looney zei:
Heb je een bouwtekening van dat mooie kastje?

Bouwtekening heb ik ja.. zal ik morgen ff downloadlinkje van plaatsen, autocad of pdf?

Rookt nu weer lekker stabiel op 20gr, pics or it didn't happen:

Foto%2005-10-16%2011%2059%2031.jpg


Foto%2005-10-16%2011%2059%2047.jpg


Foto%2005-10-16%2011%2059%2036.jpg


Foto%2005-10-16%2012%2030%2048.jpg


 
Wow zeg... dat is echt mooi werk!
 
PDF graag!

Is het gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout of een andere houtsoort?
 
Looney zei:
PDF graag!

Is het gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout of een andere houtsoort?


Ga je hem ( met de winter voor de deur) nog behandelen tegen allerlei weersinvloeden?
 
Wat een gave kast, goed te gebruiken voor koud en warm roken. Bouwtekening zou je me enorm mee helpen, in Autocad zou helemaal super zijn.
 
Hans zei:
Looney zei:
PDF graag!

Is het gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout of een andere houtsoort?


Ga je hem ( met de winter voor de deur) nog behandelen tegen allerlei weersinvloeden?

Inderdaad gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout,  de hoeken zijn 45x45mm (geschaafd 50x50)  en Vellingschroten (GG-delen) 18x115mm
denk niet dat ik het ga behandelen met iets, de kast is verrijdbaar d.m.v. 2 wieltjes op de achterkant (zoals een steekwagentje). Dus wanneer die niet gebruikt word staat ie in de schuur.
 
Bouwtekeningen voor de liefhebbers:

Tip, pas je maten aan aan de hand van de werkende breedte van de schrootjes.  En laat de staanders wat langer totdat je alle schrootjes gestapeld hebt, zaag je ze van te voren af dan loop je het risico dat ze te kort zijn.

PDF:
A4-formaat schaal 1:20 https://dl.dropboxusercontent.com/u/75682262/BBQ/Smokehouse%20A4%20schaal%201-20.pdf
A3-formaat schaal 1:10 https://dl.dropboxusercontent.com/u/75682262/BBQ/Smokehouse%20A3%20schaal%201-10.pdf

Autocad (2000) DWG: https://dl.dropboxusercontent.com/u/75682262/BBQ/Smokehouse.dwg
 
Frank1785 zei:
Hans zei:
Looney zei:
PDF graag!

Is het gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout of een andere houtsoort?


Ga je hem ( met de winter voor de deur) nog behandelen tegen allerlei weersinvloeden?


Inderdaad gewoon geschaafd onbehandeld vuren hout,  de hoeken zijn 45x45mm (geschaafd 50x50)  en Vellingschroten (GG-delen) 18x115mm
denk niet dat ik het ga behandelen met iets, de kast is verrijdbaar d.m.v. 2 wieltjes op de achterkant (zoals een steekwagentje). Dus wanneer die niet gebruikt word staat ie in de schuur.

Wieltjes had ik niet gezien.
Mooie oplossing als je toch de ruimte hebt. :) !
 
Mijn dank is groot. Leuk project voor de aankomende donkere maanden  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan