BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer gerookte kippies.

 

Snellius85

Vuurmaker
Berichten
61
Na het aanschaffen van een nieuwe Mastertouch GBS 57cm stond ik te trappelen om hem eens aan de tand te voelen, en daarbij uit te testen hoeveel ecobrasa's ik moet gebruiken om tot een temperatuur te komen. Ik dacht, laat ik eens makkelijk beginnen en wat ook niet al te lang duurt... gerookte kippetjes. Ik heb daarbij een pekelbadje gemaakt en die een nacht in de koelkast laten afkoelen, de kippetjes hebben daar in totaal 6 uur in gelegen en zijn daarna in de koelkast op een rooster droog geworden.

In mijn oude 47cm compact ging ik naar de 110/120 met maar 6 aangestoken ecobrasa's, dus ik dacht : Grotere ketel, iets meer briketten. Ik had er ongeveer 10 aangestoken, maar ik kwam niet boven de 70 graden uit :). Toen nog maar 8 aangestoken en ging hij naar de 100/ 110. Dat zijn er dus aanzienlijk meer dan in mijn oude ketel. Het is wel winter.... zou dat enige invloed hebben binnen in de ketel? Ik heb daarbij ook een waterbak met gekookt water en appel snippers gebruikt voor de rook. Heb op het einde wel een uitschieter gehad naar de 140, waarschijnlijk omdat ik de Q aanraakte en er wat as van de briketten vielen, daardoor de schuiven wat dicht gedraaid.

Bij 68 graden kern eraf gehaald, ze waren lekker mals!

cb64e78447ef997aa5e4e73971eb33e1.jpg


07f023ff27d1f872b17eafadb42dc127.jpg


95ee60827fdb02a0e207e7177fca0cb9.jpg


74e93beeb95c508c8111236fbe76e8eb.jpg


3dbbf7c6965c118bd252af6412ac9ea6.jpg


9e78bacda15a7b60121b6287bf0b6246.jpg


0852133a5c2d0b4ccb74832e636f0836.jpg


d220fb742670c1b0730d7a09e5aa107b.jpg
 
Blij dat het toch gelukt is.

Ik heb een weber 47 gehad, daarna een tweedehands 57 en vorig jaar was deze aan vervanging toe en vervangen door een nieuwe weber 57 gbs.

De ervaring was gelijk een wereld van verschil. Waar ik enkel het verschil in oppervlakte ervaarde tussen de 47 en 57, is was het verschil gigantische tussen de oude 57 en de 57gbs.
De aspan onder de gbs houdt mijn inziens veel van de aanvoer van directe  lucht tegen, waardoor de temperatuur veel makkelijker te reguleren is en je temperatuur stabieler blijft . Andere kant is dat het meer moeite kost (lees schuiven verder open zetten of meer houtskool) om hogere temperaturen te halen.

Voorbeeld, als ik voorheen pulled pork maakte, had ik onder en boven slechts een of twee mm open staan. Nu bijna de helft.

Uiteraard speelt de temperatuur buiten ook een rol, maar voordeel is dat wind minder invloed heeft.
Haal de aspan er maar eens af en zie het verschil.
 
Bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad weer een leer puntje, en dat was uiteindelijk het doel.... om de Q een beetje te leren kennen.

Ook vind ik het nog problematisch om eerste kolen heet te stoken met de standaard weber starter, vaak zijn ze tot de helft ver-ast en de andere helft van de briket blijft zwart. Ik weet niet zo goed hoe lang ik nou moet wachten tot ik ze kan gebruiken. Denk dat ik toch een kleine starter moet maken om 10-15 briketten in een keer goed te stoken.

Iemand tips op dit gebied? Moeten ze echt compleet grijs zijn? want dan heb ik het idee dat ze al bijna uit elkaar brokkelen.
 
Je kunt je starter ook omdraaien, dan heb je een kleinere starter. Blokje er eerst in, dan je kolen.
Ik steek er meestal een paar zobaan en dan aan de zijkant bij de nog niet aangestoken kolen in de q. Makkelijk voor lage temperaturen en lange sessie.
Of ik wacht tot de vlammen er net boven de starter uit komen voor direct veel hitte.

Vroeger leerde vaders op de camping: De barbecue was pas klaar als alles grijs is. Nu weet ik beter
 
Met brikketten lees ik dat er iedergeval een grijs laagje moet zitten op je brikketten voordat je ze in de Q gooit.

Ik heb laatst kipdijsate gemaakt die op 180 graden indirect moest. Hiervoor een volle kleine brikketten starter gebruikt (ecobrasa) en ik had nog steeds moeite om bij de 180 graden te komen. Dit met een buiten temperatuur van 0 graden.
Ik vind net als jou dat je inderdaad best veel nodig hebt om tot een bepaalde temperatuur te komen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
RicooCardoo zei:
Met brikketten lees ik dat er iedergeval een grijs laagje moet zitten op je brikketten voordat je ze in de Q gooit.

Ik heb laatst kipdijsate gemaakt die op 180 graden indirect moest. Hiervoor een volle kleine brikketten starter gebruikt (ecobrasa) en ik had nog steeds moeite om bij de 180 graden te komen. Dit met een buiten temperatuur van 0 graden.
Ik vind net als jou dat je inderdaad best veel nodig hebt om tot een bepaalde temperatuur te komen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Het wachten tot de briketten grijs worden deed ik toen ik nog met m'n eerste sate en burgers aan de gang was met een open deksel omdat men zij dat het zo hoorde.
Nu gaat deksel er op als ik een stuk of 10 briketten van de hoop aangestoken heb (even geduld) en  begin ik met grillen als de bbq op temperatuur is  (ongeacht de kleur van de briketten, Minion methode) de briketten hoeven niet allemaal helemaal grijs te zijn.
De temperatuur regel ik dus niet met de hoeveelheid briketten (die zijn voldoende aanwezig) maar met de toegevoerde zuurstof
 
Ik gebruik enkel houtskool op m'n BBQ's. Dammers, Dammes Cuba, Peko of Josper. Cuba is een stuk harder en gaat langer mee. Mijn weber gebruik ik veelal voor doordeweeks of kortere sessies. Als ik lang op lage temperatuur wil blijven vul ik de weber met nieuw houtskool. En steek ik hem in een hoekje aan. Of met verfbrander. Of door een beetje houtskool in de kleine weber starter aan te maken. En dit op het houtskool in een hoek te gooien.
Voor het echte Low en Slow gebruik ik m'n BGE L.
Verder is mijn weber ook voorzien van vilt op de deksel. Dat voorkomt dat er lucht via de deksel in de bbq komt. Betere trek is. En de kolen merkbaar langer mee gaan.
Ik heb hier nog 3 dozen Ecobrassa staan. Zal daar eens mee gaan werken. Kijken wat ik merk qua temperatuur. En hoe lang ik er mee kan doen.
 
Bram zei:
Ik gebruik enkel houtskool op m'n BBQ's. Dammers, Dammes Cuba, Peko of Josper. Cuba is een stuk harder en gaat langer mee. Mijn weber gebruik ik veelal voor doordeweeks of kortere sessies. Als ik lang op lage temperatuur wil blijven vul ik de weber met nieuw houtskool. En steek ik hem in een hoekje aan. Of met verfbrander. Of door een beetje houtskool in de kleine weber starter aan te maken. En dit op het houtskool in een hoek te gooien.
Voor het echte Low en Slow gebruik ik m'n BGE L.
Verder is mijn weber ook voorzien van vilt op de deksel. Dat voorkomt dat er lucht via de deksel in de bbq komt. Betere trek is. En de kolen merkbaar langer mee gaan.
Ik heb hier nog 3 dozen Ecobrassa staan. Zal daar eens mee gaan werken. Kijken wat ik merk qua temperatuur. En hoe lang ik er mee kan doen.
Wat voor vilt heb jij gebruikt voor je weber af te dichten bij de deksel? Ben zelf ook nog opzoek naar de juiste oplossing..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
RicooCardoo zei:
Wat voor vilt heb jij gebruikt voor je weber af te dichten bij de deksel?

https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/

Genoeg lengte om je deksel 2x te voorzien van vilt. Ik heb het iets in de ronding geplakt. Daarna de deksel 24u op de ketel laten zitten. Zodat deze zich goed kan zetten.

bcbc23f7fd56ae2285f0fde101e48104.jpg


b6e4602eb1778fbed54305557fc689c7.jpg


7af8e72066f30d9b4633bba3bc41a9b0.jpg


Ik ben er zeer tevreden over. Bestel er wel wat ander spul bij. Zodat je verzendkosten gratis zijn. Ik zag trouwens bij de forum aanbiedingen dat hun korting geven aan forum leden.
 
Bram zei:
RicooCardoo zei:
Wat voor vilt heb jij gebruikt voor je weber af te dichten bij de deksel?

https://houtskool.nl/product/vilt-voor-weber-kettle-bbq/

Genoeg lengte om je deksel 2x te voorzien van vilt. Ik heb het iets in de ronding geplakt. Daarna de deksel 24u op de ketel laten zitten. Zodat deze zich goed kan zetten.

bcbc23f7fd56ae2285f0fde101e48104.jpg


b6e4602eb1778fbed54305557fc689c7.jpg


7af8e72066f30d9b4633bba3bc41a9b0.jpg


Ik ben er zeer tevreden over. Bestel er wel wat ander spul bij. Zodat je verzendkosten gratis zijn. Ik zag trouwens bij de forum aanbiedingen dat hun korting geven aan forum leden.
Ty, das wek echt fijn! Zal het een stuk beter gaan straks met de low en slow :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Heerlijk, ga binnenkort ook maar weer eens maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan