BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer een lange sessie L&S: Oerhammetje

 
 

Freek92

Vuurmaker
Berichten
90
Na een paar keer een korte sessie low en slow gedaan te hebben, (MOINK, BCC, EN Picanha).  Heb ik drie oerhammetjes besteld bij beef & steak.
a1d0163e0526bd141e54649c0722e2ab.jpg


De hammetjes in de Piggy mix rub van Smokey goodness gezet en de bbq aangestoken op de minion methode.
ce45f738ee972eda01c3ca28c5b6d124.jpg


Toen de bbq rond de 120 graden was gekomen zijn de hammetjes erop gegaan. Elk half uur even spieken en inspuiten met een spay van appelciderazijn, appelsap en wiskey.

bbf4af972d1f2a26041845ba0d679eda.jpg


Na de tweede keer insprayen liep ik tegen het eerste mankement aan. De temperatuur liep opeens heel hoog op, richting de 135 a 140graden. Toen toch maar ingegrepen en wat kolen ervan af gehaald. Dit bleef het komende uur het probleem. Kolen eraf, erop, had moeite om de temperatuur 120 graden te houden.
Na 2.5 uur de oerhammetjes ingepakt met boter, honing en bourbon. Toen met een thermometer erin terug op de bbq.
Na deze stop de bbq keurig 115 graden kunnen houden. Na 3 kwartier was de kerntemperatuur al bereikt (80graden). Vervolgens heb ik ze nog even ingesmeerd met een BBQ saus. Nog 2 minuten op de bbq laten leggen.

0da628314d4798f1b024ec5742978c75.jpg


Toen was het tijd om ze op te eten. Ik heb er coleslaw bij gegeten.

93611bddb5f3c66fc459f71548e7ce33.jpg


Was erg lekker !
Wel nog wat puntjes om te oefenen/verbeteren:
- De temperatuur schommeling eerder aanpakken, of het liefst vermijden.
- Heb de grote kolenstarter gebruikt om 10 kolen aan te steken, dit ging niet vanzelf. Kan ook aan de wind gelegen hebben maar ze gingen niet zo goed aan. Heb al het eea gelezen over een kleine starter gemaakt van een blik, hier maar eens naar kijken.
- De volgende keer ook iets van rookhout toevoegen, appelsmaak??

Al met al zeker tevreden en gelukkig liggen er nog drie in de vriezer dus nog genoeg om te oefenen.

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

 
Lekker bezig!
 
Lekker hoor!

Om de temperatuur niet teveel op te laten lopen, deksel voorzichtig op tillen en niet te lang open. Constante lage temperatuur is wel lastig in een ketel...
 
Ceriel zei:
ekker hoor!

Om de temperatuur niet teveel op te laten lopen, deksel voorzichtig op tillen en niet te lang open. Constante lage temperatuur is wel lastig in een ketel...

Oerhammen altijd heel fijn. Naast wat Ceriel zegt kan je ook de snake methode (op youtube zijn filmpjes te vinden)gebruiken. Dan steken hete kolen de koude aan en is de temperatuur redelijk goed te regelen. Leg er ook lekker rookhout tussen en je krijgt een heerlijke rooksmaak.. Fruit is altijd goed.
 
Richard Soeteman zei:
Ceriel zei:
ekker hoor!

Om de temperatuur niet teveel op te laten lopen, deksel voorzichtig op tillen en niet te lang open. Constante lage temperatuur is wel lastig in een ketel...

Oerhammen altijd heel fijn. Naast wat Ceriel zegt kan je ook de snake methode (op youtube zijn filmpjes te vinden)gebruiken. Dan steken hete kolen de koude aan en is de temperatuur redelijk goed te regelen. Leg er ook lekker rookhout tussen en je krijgt een heerlijke rooksmaak.. Fruit is altijd goed.
Weer iets om in te verdiepen dan. Heb je dan minder de kans dat er te veel kolen tegelijk aan gaan? Ik denk dat dat namelijk bij de minion methode gebeurde. Had de kolen ver uit elkaar verspreid neergelegd. Is het misschien beter om ze op een hoopje te gooien op een grote hoop koude kolen.



Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

 
Wat richard zegt en je hebt bij een weber geen tot weinig problemen met de temp. Snake en lage temp werkt goed. (But stil learning)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hmmm oerhammetjes. Veel oefenen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ik heb van het weekend ook oerhammetjes gemaakt op mijn Weber.
Bij mij hebben ze er eerst 2 uur opgelegen, daarna een uur ingepakt in aluminiumfolie en nog een klein half uur met BBQ saus. Ze waren misschien wel een beetje te fall of the bone, dus volgende keer iets korter in aluminiumfolie (of de temperatuur meten, maar heb ze behandeld als spareribs).
Wel super mals en stiekem vind ik ze lekkerder dan spareribs.

Ook ik heb vaak moeite om echt de 120 graden op het rooster te houden. Meestal gebruik ik ook minion methode, maar leg wel de hete kolen aan een kant van de stapel koude. Dus toch een soort snake start.
Deze keer was te temperatuur tussen de kolen en oerhammetjes in rond de 150-160 graden.
 
I.v.m. de temperatuur.
Welke bbq gebruik je?
Als dat een Weber kogel bbq is moet je ook (en vooral) rekening houden met de stand van de luchtschuiven.
Die zorgen n.m. voor de lucht (lees zuurstof) toe en afvoer.
De Minion methode icm een snake of stapel briketten werkt prima.
Bij mij staat de onderste schuif bijna dicht en de bovenste zo goed als geheel open en daarmee houd ik hem redelijk rond de 110 a 120 graden C.
Gedurende langere tijd.
Wordt hij  dan toch te warm, wat kan gebeuren door b.v. plots veel wind of gloeiend hete zon op z'n zwarte huidje dan knijp ik de bovenste schuif wat.
Zoals gezegd temperatuur blijft redelijk constant maar je moet wel eens wat bij regelen.
 
Gister de tweede lading oerhammetjes op de bbq gedaan. Deze keer de snake methode gebruikt. Deze keer de temperatuur van de bbq goed kunnen regelen, steeds een temperatuur van 110/120 graden, daar erg tevreden over. Deze keer ook gebruik gemaakt van wat kersenhout.
Wat ik me nu afvraag is wat jullie voor kerntemperatuur aanhouden bij de oerhammetjes, hier valt weinig over te vinden op internet. Deze keer haalde ik ze er bij 82 graden af, en daarna nog even terug met bbq saus. Voor de volgende keer zou ik ze eigenlijk nog iets meer ''fall of the bone'' willen hebben.

 
Terug
Bovenaan Onderaan