BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

 
 

Juul

Sprokkelaar
Berichten
40
Vandaag was het moment aangebroken om mijn eerste brisket te maken. Ik heb gekozen om een USA grain fed point van 3.5 kilogram te bereiden om mijn 47cm WSM. Gisteravond de harde stukken vet getrimd, de point ge?njecteerd met een mengsel van 190 ml runderfond, 190 ml water, 1 tl tabasco, 2 tl worcestersaus en 1 el Smokey Goodness beef rub. Daarna de gehele point in de Smokey Goodness beef rub gezet, en een nachtje in de koelkast gelegd.

Vanochtend om 6.15 uur de WSM opgestart, en uiteindelijk om 07.10 uur de point op het rooster. De rook moest komen van een viertal hickory chunks. Deze run zal de tweede run worden met de onlangs aangeschafte heatermeter. Wegens wat netwerkproblemen was de eerste heatermeter run niet geheel vlekkeloos, maar dat is zo goed als opgelost.

Na een aantal uur startte the zone, en bleef de temperatuur rond 69 graden hangen. Omdat ik de bark nog niet mooi genoeg vond, heb ik even gewacht met de Texas Crutch. Uiteindelijk om 14.00 uur de point ingepakt in twee lagen aluminiumfolie. Ik heb twee probes in het vlees gestoken, de ??n zit nu op 81 graden en de ander op 84. Beneden alvast wat foto's van de voorbereiding.

3.5 kilo grain fed brisket point








Heerlijk in de vroege ochtend









 
Ziet er al goed uit!
 
Gaat helemaal goed komen ;)
 
Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Volgens mij is er een stickertje naar je onderweg Juul, gefeliciteerd alvast!
 
En,.............. hoe was het resultaat?
 
Nog even om het verhaal af te maken....

Toen de probes 91 graden aangaven ben ik her en der in het vlees gaan prikken. Ik voelde wel heel erg veel weerstand. Ik heb de point toen uit de folie gehaald en nader bekeken. Mijn conclusie is dat ik de probes in een stuk vet had gestoken, wat blijkbaar een hogere temperatuur dan het vlees zelf aangaf. Nadat ik de probes op de juiste plek in het vlees had geprikt, weer terug ingepakt en verder laten garen.
Na in totaal 11 uur in de WSM voelde ik de probes in het vlees glijden zoals ik had verwacht, dus tijd om er af te halen. Toen even de folie geopend om de point uit te laten dampen, en daarna een uur in handdoeken ingepakt om te laten rusten.

Uiteindelijk haaks op de draad in plakken gesneden. De buigtest is hij doorgekomen, de plakken braken niet doormidden, en toch trok je ze makkelijk uit elkaar. Er vielen me toch een aantal dingen op:
Er was nauwelijks tot geen rookring te zien, alhoewel ik flink gerookt heb. De rooksmaak was gelukkig wel goed aanwezig.
Ik had gehoopt dat hij iets sappiger zou zijn. De plakken waren niet te droog, en zeker niet taai, maar had iets sappiger gemogen.

De smaak vond ik verder erg goed. Erg lekker met het kleine vetrandje wat er nog op zat. De plakken welke over waren heb ik vandaag in het vocht wat uit de point was gekomen, met een paar lepels bbq saus, opgewarmd. Smaakte nog prima.

Hierbij nog wat sfeerfoto's:





 
Mooi verslag, gefeliciteerd met je koei. Ja die smokering. Ik had hem ook niet echt terwijl ik best wat rookhout had gebruikt, smaak was er wel. Het schijnt dat de smokering zich niet altijd vertoond.
 
Zo zien we ze graag, gefeliciteerd met je Koei  :) !
 
Richard Soeteman zei:
Mooi verslag, gefeliciteerd met je koei. Ja die smokering. Ik had hem ook niet echt terwijl ik best wat rookhout had gebruikt, smaak was er wel. Het schijnt dat de smokering zich niet altijd vertoond.

Gebruikten jullie water in de waterpan?
 
Sander72 zei:
Richard Soeteman zei:
Mooi verslag, gefeliciteerd met je koei. Ja die smokering. Ik had hem ook niet echt terwijl ik best wat rookhout had gebruikt, smaak was er wel. Het schijnt dat de smokering zich niet altijd vertoond.

Gebruikten jullie water in de waterpan?
Ik heb wel water in de pan gebruikt ja.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan