BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.202
Vandaag eindelijk eraan toe gekomen om eens een keer brisket te proberen.

Donderdag ochtend een australian angus Grain-Fed brisket uit de vriezer gehaald.



Deze ontdaan van het meeste vet



En vervolgens ge?njecteerd met rund fond, en vervolgens gerubbed met de letzq beef rub.

Vanmorgen de WSM opgestookt en rond half 9 de brisket erop gelegd.



En nu, om 10:00, is ie al 61 graden in de kern.
Ik twijfel of ik de probe moet verzetten.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik een gigantische afwijking heb tussen roostertemperatuur volgens de maverick en de dekselthermometer.
Maverick zegt 105, dekselding zegt ongeveer 80.
 
Ik zou me nog niet druk maken om de temperatuur. Ik heb geen WSM maar op mijn Ei zie ik ook vaak verschil en dit komt na een tijdje dichter bij elkaar. Maverick aan houden dan weet je zeker dat hem niet te hard laat gaan.
 
Ik denk dat ik hem inderdaad maar zo laat. Zit nu op 65 graden, dus de snelheid is er wel uit.
 


Hij gaat nu in de folie, hangt alweer 2 uur op 66 graden.
 
Lekker inpakken en rustig de temp op laten lopen.
Eet smakelijk, komt vast gied!
 
Yeeha! 92 graden!


Nu in vers alu folie ingepakt, en het vocht dat in de folie zat er weer bij gemikt. Nog een uurtje rusten en dan aanvallen.
Was niet veel vocht trouwens. Ben benieuwd of dat goed of slecht is. Anders gezegd, of we straks lekker eten, of nieuwe badslippers hebben.
Ook al mislukt ie, het heeft in ieder geval de hele dag lekker geroken!
 
Zo, de brisket is uit de folie.
Dit is de kant die onder gelegen heeft in de folie (zag er iets mooier uit):


Plakken snijden:


Het resultaat: superlekker!
Vriendin vind dit het lekkerst van de bbq tot nu toe.
Hij is wel iets aan de droge kant. Niet heel storend, maar toch. Volgende keer iets eerder inpakken denk ik.

Ik ga dit zeker vaker maken! Heb dit liever dan pulled pork!
 
Dat ziet er heerlijk uit. Fijn dat ie zo goed gelukt is
 
Ziet er erg lekker uit mischien iets meer rook mogen hebben maar niets mis mee zo te zien.

volgende keer mischien iets dunner snijden een potlood dik maar dat betekend natuurlijk geen timmermans potlood op zijn breedste kant hahahaha.
 
Bedankt voor de tips peter.
Plakjes waren niet zo dik hoor. Ik vond het maar een platte brisket, dus dat vertekent wel iets, maar ik ga het proberen de volgende keer.
Voor wat betreft rook, ik heb nu 2x 2 eikenhouten chunks gebruikt. Brisket kan denk ik best wat meer hebben, maar wilde mijn eerste niet verklooien door de rook ;)
 
Top gedaan.ziet er goed uit.
 
Lekker hoor. Alvast gefeliciteerd met je koetje!
 
Ziet er mooi en heerlijk uit hoor.! Proficiat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan