BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket (Whole packer)

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hallo bbq collega's.

Ik bbq low & slow nu zo'n 2 jaar. En dat bevalt heel goed  :D
Sterker nog, wat heb ik al die andere jaren eigenlijk staan doen op die open bbq, met speklapjes, worstjes,  enzovoort.? Eerlijk is eerlijk, het is wel lekker, maar bbq-en zoals ik nu doe....
Met alle respect voor diverse restaurants, maar jullie zullen het met mij eens zijn dat wat er hier zoal door de forumleden bereid wordt restaurant waardig is.

Maar goed. Nu wat betreft de hoofdpersoon van vandaag. Marieken zei het al in haar Brisket -topic: hoe weet je of je een echte bbq-er bent? Brisket!!!
Behalve dat ik na enkele malen op een wedstrijd Brisket geproeft heb en ik ook wel van een uitdaging hou, vindt ik dat je (al Is het maar 1 keer) eens in je leven Brisket gemaakt moet hebben.
Ik hoop dat deze run koetje -sticker waardig is, want de complete "big three" is toch iets om trots op te zijn. Jaja, zelfs op je 45e ben je nog blij met een stickertje  :)

De voorbereiding.
Bij bbq quality een whole packer van 5 kilo besteld. Deze getrimd waarbij de point en de flat gescheiden Is. Beide ge?njecteerd met groente bouillon (1 liter gemaakt) aangevuld met 2 eetlepels gemalen zwarte peper, 2 eetlepels knoflookpoeder en 2 eetlepels gedroogde oregano. Vervolgens ingesmeerd met zelfgemaakte knoflook kruiden roomboter en deze gemengd met 3 eetlepels zout, 4 eetlepels bruine basterdsuiker en 2 eetlepels knoflookpoeder en 2 eetlepels gemalen zwarte peper. (wij houden van knoflook  ;) )





De run.
Vanmorgen ging de wekker om 6.30uur. Had alles de dag ervoor al klaargezet dus ging lekker vlotjes. Een klein uurtje later ging de Brisket erop.




Tot zover. Het vlees ligt lekker te genieten in een atmosfeer van eiken rook bij een temperatuur van een mooie stabiele 105-110 graden.

12.15uur
Zo. 71 is bereikt. Check de bark en wat ruikt het geweldig  :D. Inpakken!!



13.00uur
De point is inmiddels klaar en ligt te rusten.
Vind wel dat het erg snel gaat. Alhoewel de grotere flat nog op de smoker ligt.
Overigens wel gemerkt dat een thermapen een heel handig hulpmiddel is bij dit soort runs.  :-?

14.00uur
Ook de flat heeft de 91 aangetikt en ligt te rusten. Een mooi moment om een stukje van de point te proeven.
WAUW!! Wat smaakt tie goed zeg! En sappig! Nooit verwacht dat de eerste keer Brisket zo goed zou lukken.
Heerlijk! Om dan toch een minpuntje te noemen: de trek test lukt niet helemaal. Er moet redelijk stevig aan getrokken worden om er een stukje af te scheuren. Misschien komt dat omdat de point meer vetweefsel heeft? In combinatie met de snelle garing?

De point




Na een uurtje Is de flat aan de beurt. Spannend.....
En ja, ook deze smaakt geweldig. Man, wat ben ik blij met het resultaat! Ok?, de flat Is een tikje droger, logisch. Daar tegenover staat dat ie wat "beefier" smaakt, en..... De trek test is een stuk beter, redelijk zelfs. Ik denk dat als de run langer had geduurt, hij helemaal perfect zou zijn

De flat




Voor etenstijd aardappelen gepoft, een eenvoudige salade en een beetje bbq saus, baby Ray, warm gemaakt en dunnetjes op de plakjes Brisket gesmeerd  :D  :D:D
En als toetje een gevulde appel met rozijnen van de q.
Kon van beide bordjes nog net een foto maken, want het rook zo lekker dat we al begonnen waren met eten  :p



We hadden ook nog crackers, want noskos geeft op zijn site aan dat dat een goede combinatie maakt met Brisket. Dus om het af te leren mezelf opgeofferd en nog een paar slices genomen en deze op het gemakkie met wat crackers opgepeuzeld. En inderdaad, een hele goede combi.
Samenvattend Is het een geslaagde run geweest. Deze gaat zeker vaker gemaakt worden. Dat geldt trouwens ook voor de appel.
Al vraag ik me af waarom het zo snel ging, en hoe het gesmaakt zou hebben als het bijvoorbeeld 12 uur had geduurt.

Dank voor het kijken.

Rick.
 
Have fun!
 
kijk jij pakt het gelijk een stuk serieuzer aan dan ik, behalve bij het zetten van je wekker dan  :p
veel succes en dat wordt smullen!
 
Dank allemaal voor de reacties. Het ruikt geweldig. :p

****UPDATE *****
 
dat ging inderdaad snel!! grappig, die van mij geeft er uiteindelijk 16 uur over gedaan (belachelijk lang) en bij jou echt supersnel.
blijft toch vaag hoe dat soort verschillen te verklaren zijn? ik had halverwege nog een extra thermometer ge?nstalleerd omdat ik echt twijfelde, maar op 3 punten gemeten (dome, boven rooster/naast brisket en onder het rooster/onder de brisket) stond mijn bbq toch echt op 110 graden...

jij hebt hem ook op 110 graden... jouw point is misschien kleiner/platter maar dan nog...

of zou het komen doordat ik er vrij veel vet opgelaten had en het vet onder gelegd had, dat dat extra isoleert?
 
Marieken zei:
blijft toch vaag hoe dat soort verschillen te verklaren zijn? ik had halverwege nog een extra thermometer ge?nstalleerd omdat ik echt twijfelde, maar op 3 punten gemeten (dome, boven rooster/naast brisket en onder het rooster/onder de brisket) stond mijn bbq toch echt op 110 graden...

Butcherpaper vs aluminiumfolie.....
Ik gebruik tijdens wedstrijden ook paper, zorgt voor lichte paniek op de vroege zondagmorgen....  :-O
 
OK, aluminium folie zal de temperatuur sneller laten stijgen, maar zoveel sneller?
En hij ging eigenlijk ook al snel naar de 71 vond ik. Alles bij elkaar heeft het 8 a 9 uur geduurt.

****UPDATE ****
 
Gefeliciteerd met je derde stickertje!

Ridevi71 zei:
OK, aluminium folie zal de temperatuur sneller laten stijgen, maar zoveel sneller?
En hij ging eigenlijk ook al snel naar de 71 vond ik. Alles bij elkaar heeft het 8 a 9 uur geduurt.
Ja, zoveel sneller kan het gaan...  :-S
 
Hmmm. OK. Volgende keer maar eens proberen dan met butcher paper. Smaak was echt goed. Nu nog de tenderness. :D
Bedankt voor de tip Ceriel.
 
Ridevi71 zei:
OK, aluminium folie zal de temperatuur sneller laten stijgen, maar zoveel sneller?
En hij ging eigenlijk ook al snel naar de 71 vond ik. Alles bij elkaar heeft het 8 a 9 uur geduurt.

****UPDATE ****

kijk... het verschil zit dus al VOOR het inpakken, want mijn brisket bleef hangen rond de 64-66 graden, dat was na een uur of 8-9 en toen heb ik hem ingepakt.
blijft het dan een mysterie?
 
Marieken zei:
Ridevi71 zei:
OK, aluminium folie zal de temperatuur sneller laten stijgen, maar zoveel sneller?
En hij ging eigenlijk ook al snel naar de 71 vond ik. Alles bij elkaar heeft het 8 a 9 uur geduurt.

****UPDATE ****

kijk... het verschil zit dus al VOOR het inpakken, want mijn brisket bleef hangen rond de 64-66 graden, dat was na een uur of 8-9 en toen heb ik hem ingepakt.
blijft het dan een mysterie?

Dat vond ik dus ook. Rond 10 uur zat ie rond de 60. Ben ik even 2 uurtjes weg geweest,want ik dacht: die zone van 66 graden komt eraan,dus heb tijd zat. Maar toen ik terug kwam 71! Heb toen wel de thermometer op enkele andere plaatsen geprikt, en er zat soms wel een graad of 3 verschil in, maar ook dat duurde niet lang tot de 71. Heb wel het nut van een thermapen ervaren  B-)
 
Ridevi71 zei:
Marieken zei:
Ridevi71 zei:
OK, aluminium folie zal de temperatuur sneller laten stijgen, maar zoveel sneller?
En hij ging eigenlijk ook al snel naar de 71 vond ik. Alles bij elkaar heeft het 8 a 9 uur geduurt.

****UPDATE ****

kijk... het verschil zit dus al VOOR het inpakken, want mijn brisket bleef hangen rond de 64-66 graden, dat was na een uur of 8-9 en toen heb ik hem ingepakt.
blijft het dan een mysterie?

Dat vond ik dus ook. Rond 10 uur zat ie rond de 60. Ben ik even 2 uurtjes weg geweest,want ik dacht: die zone van 66 graden komt eraan,dus heb tijd zat. Maar toen ik terug kwam 71! Heb toen wel de thermometer op enkele andere plaatsen geprikt, en er zat soms wel een graad of 3 verschil in, maar ook dat duurde niet lang tot de 71. Heb wel het nut van een thermapen ervaren  B-)

bedoel je rond 10 uur dus na 3.5h kooktijd?
dus samengevat, allebei de 1 op 110 graden, gaat allebei over point, bij mij na 8-9h zat ie op 64-66 graden in de zone en bij jou na 3.5+2=5.5h op 71 graden...

ik zal mijn thermometers weer eens ijken in kokend water, maar ik had er op een bepaald moment 3 en ze waren het met elkaar eens dus ik kan me toch niet voorstellen dat dat echt het probleem is.

ik denk dat we nog 20 briskets moeten maken en dan naar de statistieken kijken  :D
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje.
 
Eindelijk Rick :) gefeliciteerd met je sticker ;)

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

 
Goed bezig heer Ghost  ;) Ziet er super uit hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan