BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Boston Butt 20 uur BBQ run!

 

Rednax

Sprokkelaar
Berichten
37
Het was tijd om de volgende van mijn bucketlist te maken: Flinke Boston Butt van ruim 5kg.
Lag al een tijdje in de vriezer bij mijn ouders omdat mijn eigen vriezer al vol ligt met andere BBQ goodies 😁
2 dagen voor ontdooien genomen en afgelopen vrijdag overdag tussen het thuiswerken lekker klooien met trimmen en in de rub gezet.
Was ook de eerste keer dat ik echt een groot stuk vlees moest trimmen en bijwerken maar ik had wat tips van een overbuurman gekregen die slager is geweest 👍.
IMG_20231027_103217.jpg

IMG_20231027_104610.jpg


Vrijdagavond rond 19:30 uur begonnen met de BBQ aan te steken (Marabu is mijn favoriet) appel rookhout en de Inkbird pitcontroller geactiveerd.
Rond 20:00 temperatuur redelijk stabiel (ingesteld op 107 graden) en Boston Butt erop. Daarna nog een uurtje naar de Inkbird app zitten staren 😂.
IMG_20231027_194329.jpg

IMG_20231027_200115.jpg

IMG_20231027_203022.jpg


Wel een uitkomst met zo'n controller. Met een gerust hart naar bed en daardoor voldoende slaap kunnen pakken! Maar zelfs mijn vrouw maakte de opmerking dat dit niet 'echt' BBQ'n is! Klopt inderdaad....maar mijn nachtrust is mij ook wat waard! Maximale afwijking tijdens de nacht van -2 en +4 graden dus super stabiel.
Ik wilde hem niet inpakken omdat ik dat de laatste keer met een procureur ook niet gedaan had. De bark vind ik dan lekkerder.
Gevolg is dan wel dat je de stall moet uitzitten en dat was deze keer inderdaad een lange, lange zit.
Om een uur om 7.00 uur de eerste signalen van de stall en ik had het gevoel dat die echt lang was en het leek wel of er twee keer een stall periode was(?). Na totaal 20 uur een interne temperatuur van 94 graden en even prikken met de thermapen. Bijna alles was zacht als boter/pindakaas en nog heel even gewacht tot intern 96 graden bereikt was.
Daarna nog een 1,5 uur in de koelbox laten rusten tot...pull time!
IMG_20231028_173644.jpg

IMG_20231028_173857.jpg


Nog even zelf met mijn 'geheime' recept mayonaise gemaakt....man o man wat is dat lekker!
Voor het serveren de video Boston Butt van Ralph's BBQ tube gebruikt:
Turks brood, Sriracha mayo, ijsbergsla en bbq saus... de stilte tijdens het eten van de gasten zei genoeg! 😉
IMG_20231028_174932.jpg


Al met al een zeer geslaagde lange run en stiekem wel spannend of het resultaat goed (lees: eetbaar) zou zijn .
Ik ga deze zeker nog een keer doen!
Maar nu eerst op naar mijn volgende punt op mijn bucketlist: Zalmzijde koud roken

IMG_20231028_173857.jpg
 
Ja Boston butt is echt geweldig.
Tot welke kern temp laten garen?
Ik heb eigenlijk nooit klauwen nodig. Behalve als het nog te heet is :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja Boston butt is echt geweldig.
Tot welke kern temp laten garen?
Ik heb eigenlijk nooit klauwen nodig. Behalve als het nog te heet is :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij 96 graden eraf gehaald omdat alles boterzacht was. Na die 1,5 uur bij het pullen nog bijna de handen gebrand. Blijft goed heet ingepakt in zo'n koelbox dus daarom die klauwen er even bij gepakt 😂
 
Ziet er top uit! En wat een bonk van 5KG.... o_O

Een tweede stall dacht ik gisteren ook te pakken te hebben bij 74 graden. Is ie echt een poos op blijven steken.
 
Goed gelukt zo te zien..doet me denken dat ik ook weer eens PP moet maken.
Lekkerrrrr man en mooi verslag ook.
 
Heel mooi gedaan, gefeliciteerd met je knorretje.
Dat over het niet inpakken tijdens bereiding en een betere bark ben ik niet met je eens,
Hij gaat daarna ingepakt in een koelbox, en daarna ga je hem pullen, dan blijft er sowieso niet veel over van een knapperige bark.
Maar het is een welverdiende knor. 🥳
 
Dit ziet er ook lekker uit.. op zo broodje gaan we ook proberen..

Persoonlijk zijn wij hier van team injecteren en inpakken..
 
Gefeliciteerd met je Knor 🐷
 
Lekker hoor!

Gefeliciteerd met je 🐷
 
Zo, dat is een flink stuk vlees. Goed gelukt zie ik. Van harte met je 🐷
 
Terug
Bovenaan Onderaan