BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bier blik kippie maken

 
 
 

(Koen)

Kooltjesharker
Berichten
207
Vandaag bij de slager een mooie dame van ruim 1,5 kg opgehaald. De planning is om haar morgen gaar op het bord te hebben. Na het vuur de baas uitgelezen te hebben gaan we dit weekend maar meteen aan de slag.
Naast het kippie ben ik van plan om zelf aardappel kroketten te maken en een broccoli/bloemkool potje. Uiteraard alles op de weber.

Vanavond eerst begonnen met het maken van een brine. Rustig af laten koelen en zojuist de dame in een ziplock zakje zwemles gegeven.
20201008_095034.jpg


De planning is om haar over een uurtje of 12 eruit te halen zodat ze nog lekker kan opdrogen voor een krokante huid.

Morgen weer een update
 
Veel plezier met het maken van je B.C.C , wat heb je gebruikt als brine?
 
Dit is een mooi begin. Ik zou ook graag willen weten wat er in de brine zit. Ben benieuwd naar de rest van de run :)
 
Mooi om elders op dinsdag te lezen dat je begint met het boek, en die op donderdag al uit hebt en aan de slag gaat ;)
Succes Koen!
 
Succes met je kippetjes project.

Geef maar een seintje als we aan kunne schuiven. 😋😉
 
ben benieuwd. succes
 
Zo een drukke dag achter de rug. Kinderen liggen op bed dus eindelijk tijd voor de update.

Rond 13:00 uur de kip uit de brine gehaald zodat deze kon opdrogen in de koelkast. Hij heeft iets langer in de brine gezeten dan dat de bedoeling was, dus nu hopen dat ze niet te zout is geworden.
Nog even goed afspoelen en droog deppen.
20201008_135902.jpg


Voor de brine heb 1,5 liter water gebruikt. 75 gram zout, 75 gram suiker, 3 tl zoete paprika poeder, 1 tl knoflook poeder, 1 tl Uienpoeder, 2 tl rozemarijn.

Daarna aan de gang met de rest van het menu. De aardappelkroketjes en bloemkool/broccoli potje of broccoli/bloemkool potje(net wat je wil).

Na wat aardappelpurree gemaakt te hebben kunnen we aan de gang.
20201008_134407.jpg

Eerst rollen
20201008_140007.jpg

Daarna de bloem
20201008_141319.jpg

Dan door het eiwit
20201008_141321.jpg

En dan paneermeel van oude broodkontjes
20201008_141324.jpg

Klaar voor de bbq
20201008_144854.jpg


Dan door met het groente potje
Eerst een bechamel saus maken om daar de broccoli in de te koken
20201008_152536.jpg

20201008_152909.jpg

Daarna wat alu bakjes gevouwen en de bloemkool erin gedaan
20201008_154539.jpg

Vervolgens de broccoli gepureerd en over de bloemkool gegoten. Afgemaakt met grof gemalen broodkontjes(kan ook grof paneermeel zijn) met amandelschaafsel en stukjes cheddar kaas.
20201008_160642.jpg

Ik heb voor de cheddar kaas twee plakjes klein gemaakt en door de kruimels gedaan. Restant erop gelegd voor de finish touch.

Nu verder met het kippetje. Even goed kruiden en neerzetten op zijn standaard. We hadden nog een blik wit bier staan wat me goed geschikt leek. Eerst even proeven of dat het bier nog goed was;)
20201008_150751.jpg

Nu kunnen we beginnen met de weber warm te maken. Gelukkig begon het te regenen...

Dus met mijn handige Harrie kunsten aan de gang.
20201008_161058.jpg

Dit bleek goed te werken voor 10 seconden. Toen waaide het afdak weg.

Gelukkig heb ik een plekje wat enig zins droog blijft(langs het huis uit de regenkant) dus met gesis van de grote druppels toch alles brandend gekregen. Nu alles in de braadslee proppen.
20201008_161402.jpg

Dan alles naar buiten
20201008_164006.jpg

Paar stukjes appelhout erbij gelegd voor die heerlijke rookgeur.
Temperatuur op 160-170 graden en gaan met die hen.

Tussentijds als een zenuwachtige haan rond de barbecue zwermen en tot de conclusie komen dat ik veels te zuinig ben geweest met de briketten. Ondanks dat wel een lekker rook pluimpje
20201008_171149.jpg

Na 40 minuten zakt de temperatuur, ondanks dat alle schuiven vol openstaan. Met moeite weet ik hem op de 150 graden te houden.

Na ruim 75 minuten schat ik in dat de aardappelkroketjes erbij kunnen om mee te garen.
20201008_174555.jpg


Natuurlijk denk ik er niet aan om even wat extra brandstof er bij te gooien.
Maar na ruim 100 minuten zweten en paniekerig doen is de kerntemperatuur van 72 graden gehaald in de borst. Als een trotse pauw loop ik naar binnen en krijg meteen die geweldige reactie. Wauw... dat ziet er lekker uit
20201008_181407.jpg

Bordje proberen op te maken, al heb ik geen idee wat ik aan het doen ben. Vond het er wel geinig uitzien
20201008_183209.jpg


Met smaak zitten smullen van een heerlijk mals kippetje waarbij zelfs de fileetjes lekker sappig waren en vol van smaak door de brine. Onze peuter(die niet aan avondeten doet behalve als het pannekoeken zijn) kreeg er geen genoeg van. De aardappelkroketjes en groente potje waren ook erg smakelijk. Als was het wel wat veel allemaal. Maar we hebben ook behoorlijk wat kip staan laaien. Van de 1,6 kg was dit het restant.
20201008_200421.jpg


Enige min puntje was het natte vel. Ik denk te verklaren door een te korte droog tijd en te lage temperaturen. Eerste reactie van de vriendin daarop: dan maak je er toch nog een:D

Conclusie, het was een spannend avontuur en weer uitdagend na de vele ribben.
Volgende keer minder zuinig met de briketten en meer tijd voor de voorbereiding. De cheddar kaas op het groente potje was volledig verkoold. Volgende keer maar achterwege laten. De aardappelkroketjes waren niet helemaal warm en mogen er er dr volgende keer eerder op, of een hogere temperatuur aanhouden...

Inmiddels is er een procureur onderweg want we krijgen zondag eters:sneaky:

Recept aardappelkroketjes
Recept groente potje
 
Laatst bewerkt:
Leuke reportage en volgende keer zal het vast en zeker beter gaan. Alvast gefeliciteerd met de sticker :)
 
Met big smile zitten lezen. Leuk avontuur

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekkere maaltijd hoor, volgende keer een stevigere plu gebruiken dan blijf je zelf ook wat droog. ;)

Zoiets b.v.

 
Lekker maaltje geworden en jezelf met het zwermen kunnen weerhouden van het kijken tussendoor

op naar de volgende keer en hopelijk droog dan
 
Lekkere maaltijd hoor, volgende keer een stevigere plu gebruiken dan blijf je zelf ook wat droog. ;)

Zoiets b.v.

Heb inmiddels mijn oude visparaplu voor de dag getoverd. Maar als alles naar wens gaat heb ik volgend jaar een afdak/buitenkeuken
 
Lekker maaltje geworden en jezelf met het zwermen kunnen weerhouden van het kijken tussendoor

op naar de volgende keer en hopelijk droog dan
Niet kijken is zeer moeilijk maar wordt wel beloont
 
Heb inmiddels mijn oude visparaplu voor de dag getoverd. Maar als alles naar wens gaat heb ik volgend jaar een afdak/buitenkeuken

Altijd beter natuurlijk.
 
Hier het recept van de aardappelkroketten geprobeerd met zoon en dochter.......
310e0538a8df9bb8dea2ce5967f6cc40.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekker chicky. En een heerlijk verslag. Je hebt er gelijk mooi werk van gemaakt. Dat groente potje lijkt me ook erg lekker. En alles op de Q gegaard. Netjes hoor
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan