BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer "Beer Can Chicken"

 
 

teunvandemerwe

Sprokkelaar
Berichten
26
Inmiddels ben ik al enige tijd de gelukkige eigenaar van een Kamado Joe Classic I. Hier heb ik vele klassieke BBQ recepten op bereid maar een miste er nog.... namelijk de "Beer Can Chicken". Dus we (ik en mijn vriendin) gingen op pad voor een mooi kippetje

IMG_3253.JPG


Bij deze het resultaat.
Op basis van een duidelijke video van Noskos (Noskos Beer Can Chicken) gingen we aan de slag. Na het kruiden en een uurtje intrekken ging de kip op de BBQ met een blikje Grolsch kanon in haar achterste. De rook wordt veroorzaakt door een handje kersenhout.

IMG_3255.JPG
IMG_3254.JPG


Na een uur en 15 minuten bereikte de kip een kerntemperatuur van 73 graden in de borst en 85 graden in de poten. Dus een goede reden om de kip eraf te halen en te serveren met mais en gefrituurde aardappelpartjes.

Deze ervaring vraagt om een conclusie.... Het maken van een Beer Can Chicken is leuk en simpel om te doen. Het resultaat is een welkome bevrediging van mijn BBQ hart (mooie bruine BBQ kleur en de smaak is heerlijk voor kip). De binnenkant van de kip had wel wat beter gekruid gemogen, aangezien de kippenborst dieper minder smaak had. Het gebruik van een half liter blik is niet perse nodig (ook niet in de video van Noskos) en ik vond de kip zelfs nogal hoog staan.

Bij deze nog het eindresultaat.

IMG_3259.JPG
IMG_3260.JPG
 
netjes hoor
kipje ziet er goed uit
lijkt me wel een stickertje waard
 
Mooie kip. Zal zeker gesmaakt hebben.
Proficiat met de tokkie.
 
Ziet er lekker uit en een mooi bruin kleurtje. had je de binnen kant ook goed in de rub gezet?
 
Ziet er lekker uit en een mooi bruin kleurtje. had je de binnen kant ook goed in de rub gezet?

Ja ik had ook de binnenkant gedaan maar niet goed genoeg... misschien ook onder de huid de volgende keer of injecteren (als dat mogelijk is bij kip) om de smaak ook dieper in het vlees te krijgen.
 
Vind je tok wel een attitude hebben hoor 😄 kijk dr zitten.. mooi resultaat. Concratz met je stikkertje
 
Hoog op de poten kip zo 😁, en niet weggeschoten door’t kanon
Maar ziet er goed uit.

De borst kan je zekers injecteren, heb daar al eens een draadje over geplaatst
 
Hoog op de poten kip zo , en niet weggeschoten door’t kanon
Maar ziet er goed uit.

De borst kan je zekers injecteren, heb daar al eens een draadje over geplaatst

... die ga ik eens opzoeken bedankt voor de tip


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker chick heb je daar op de Q. Dat moet smullen geweest zijn.
gefeliciteerd met je tokkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan