BasBQ
Beef en Steak

eerste keer bbqen op briketten (pizza)

C

clerecl

Gast
Ik vond het van tevoren een hele onderneming. Iedereen scheen het anders te doen en ik vreesde dat de pizza wellicht niet eetbaar zou blijken. Nou het aansteken met de bbq starter verliep in elk geval feilloos. Bij het uitschenken en verdelen van de briketten kwam ik er in elk geval achter dat een bbq handschoen ook wel fijn zou zijn. Omdat ik hier en daar las dat vaak de bodem verbrand terwijl de toppings nog niet gaar zijn had ik ze in hoefijzervorm gelegd. Dat zou mij niet gebeuren! Ook wilde ik gelijk een paar bbqworstjes klaarmaken en hiervan stukjes later bij de pizza opleggen.  Ik moet zeggen die worstjes waren perfect na een minuut of 20. geen verbrande stukken maar egaal bruin. ik had de pizza geheel al klaar gemaakt op een bakblik maar geen bloem oid eronder dus het op de steen schuiven was nogal een probleem. Maar met de rupsmethode ( bedoel stukje en beetje verplaatsen zoals een rups dat doet) kreeg ik het toch voor elkaar. Op de steen had ik wel bloem gegooid.
Ik dacht dat het ding knap heet werd want ik las bijna 400 graden op de thermometer. tot ik er achter kwam dat dat graden fahrenheit waren en het werkelijk maar 175 graden celcius was. Het deeg was zo'n mix pak voor pizzabodem wat geloof ik achteraf niet zo'n goede keus was. Voor de saus had ik een blikje tomatenpuree genomen maar omdat ik bang was dat dat niet zoveel smaak had (ik ben zowieso al niet zo'n beste kok) heb ik er wat pesto en oregano doorgegooid. Hard ging het met zo'n temperatuur natuurlijk niet en alle luchtroosters vol open is geloof ik ook niet de beste manier maar na zo'n 25 minuten kon ik em toch makkelijk op een bord schuiven en was de onderkant mooi bruin.
3urUxIt.jpg


Omdat bij ons iedereen altijd wat anders wil had ik er naast de tomatenpuree geraspte mozarella opgegooid en voor mij zoete paprika's en champignons. Voor het deel van mijn dochter paprika en ananas en voor mijn zoon alleen de parmazaanse kaas die ik ter afsluiting over het geheel had gespreid. Afgezien van dat de bodem een massieve massa was, waarschijnlijk o.a als gevolg van te weinig kneden, was de smaak op zich prima. De toppings waren gaar ( mag ook wel na 25 minuten) en bij de 2e pizza begon ik er zowaar wat handigheid in te krijgen. Volgens de kids was deze ook beter gelukt.

wduTMNZ.jpg


Volgende keer ga ik het allemaal heel anders doen maar toch ben ik erg blij met de nieuwe bbq.  ;D
 
Ziet er lekker uit. Zo'n pizza steen toch maar eens kopen.
 
Alle begin is moeilijk en pizza is niet het meest simpele om in ??n keer goed te krijgen. Maar dat betekent dat je vaker moet oefenen ;)
 
Zelf pizza maken kan grandioos zijn, maar het is een lastig kunstje om onder de knie te krijgen. Maar de aanhouder wint en eet de lekkerste pizza's ter wereld!
 
oefenen ga ik zeker doen. ik heb nu de smaak te pakken!
 
Je had me bij " ik ben sowieso al niet zo'n goede kok". Geweldig dat je dat gewoon zo eerlijk zegt. Ik hou ervan! Ik heb het idee dat als je zo doorgaat, het helemaal goed gaat komen, gewoon omdat je het dus gewoon doet ipv denken " laat maar"...
Hulde!
 
Nou  Dominique, het probleem is ook dat ik niet veel lust of niet eens durf te proeven omdat ik denk dat ik het niet lust. Ook van die lappen vlees zijn aan mij niet echt besteed en mensen die goed kunnen koken lusten over het algemeen ook wel veel. Nu houd ik ontzettend van tuinieren en keek de laatste tijd steeds naar Robs grote tuinverbouwing. Die kok in dat programma maakt van alles klaar op die bbq en niet alleen vlees. Het leek me erg leuk om dat te kunnen en dan lekker in de tuin te kunnen koken. En dus ben ik begonnen en ik heb het idee dat het wel eens een nieuwe hobby kon gaan worden..
 
clerecl zei:
niet eens durf te proeven omdat ik denk dat ik het niet lust.
Waar ben je bang voor? Een vieze hap? Een vieze hap is zo uitgespuwd, maar als het lekker blijkt, heb je er een leven lang lol van...
 
Het ergste wat je kan gebeuren is inderdaad dat je het niet lekker vind, en dat is jammer als je er een tijdje mee bezig bent geweest. Aan de andere kant, je hebt nu dus een stap gezet, dus wie weet waar het toe gaat leiden. En je hoeft toch niet direct een half varken op te eten om het hier leuk te hebben? Niemand die dat van je verlangt hoor, vrijheid blijheid. Jij kunt ons ook inspireren om andere dingen te maken.
 
Erica tuinieren en koken, dat roept om een eigen kruidentuintje. Niks is leuker dan hobbies combineren.

Verder moet je gewoon je eigen plan trekken. Er zijn hier mensen genoeg in wiens schaduw ik ook niet durf te staan, maar met enthousiasme en durven vragen en gewoon doen kom je heel ver.

Wat is je favoriete vleessoort, wellicht kunnen we je dan een aantal lekkere recepten aan raden.

De site van Noskos is voor velen van ons ook een mooi startpunt geweest en natuurlijk in onze recepten afdeling.
 
van fouten leert men! ik maak ze ook nog dagelijks ;)
 
De Pizza ziet er heel lekker uit en kinderen zijn een goede graadmeter.

Er staan hier verschillende draadjes over Pizza's en hoe ze op de Weber gemaakt worden, misschien staan daar nog tips bij voor je?
 
Zelfs als het mislukt kan het nog wel te eten zijn!!
Ik herinner mijn eerste pizza nog, leek wel een ongeluk in een tunnel!! was niet foto waardig maar wel erg lekker!! :p
 
:D bedankt allemaal voor jullie aanmoedigingen en adviezen. Over de tuin gesproken. Ik had dit jaar voor het eerst een klein groentetuintje gemaakt. Helaas is een deel door de slakken opgegeten maar voor de pruimtomaten en de mais is er nog hoop. Wie weet kan ik straks een pizza maken met saus van zelfgekweekte tomaten haha
 
Er zijn al veel advierzen voorbij gekomen, maar 2 dingen zijn belangrijk :
oefening baart kunst  en als je plezier hebt met de BBQ dan is deze combinatie niet te verslaan !
Probeer gewoon eens wat dingen want veel is goed te doen en erg smakelijk !
 
Terug
Bovenaan Onderaan