BasBQ
Beef en Steak

Eerste butterfly chicken

eriksk

Tondelzoeker
Berichten
6
op mijn nieuwe Joe! Direct goed begonnen volgens het citroen-kerrie recept van Noskos.

Na het voorstellen een tijdje geleden voel ik me dan ook verplicht om het een en ander te delen. Foto's zijn niet top, dat was het kippetje echter wel.
IMG_20210104_155430.jpg

Binnen een paar minuten schoot de temperatuur van 150gr ver over de 300gr. Maar na installeren platesetter en lekbak was de temperatuur constant rond de 170gr. Valt me tot dusver niets tegen met de Joe (in vergelijking tot de Weber), maar moet dat vast even afkloppen.

IMG_20210104_161814.jpg

Een aantal keer de huid ingesmeerd met olijfolie/roomboter

00000IMG_00000_BURST20210104172040992_COVER.jpg


Had een tikkeltje minder citroen gemogen (ik denk dat ik wat riant was met de rasp), maar de kip was heerlijk mals en absoluut niet droog.

Ik heb nu eerst het rookhout in de basket gedaan en toen pas de briketten houtskool met twee wokkels. Ik dacht dat het rookhout al op was voordat ik begon, bleek aan het eind van de run (rond de 45 min) pas de rook te komen. Daar nog even mee oefenen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie inwijding geworden! Ziet er goed uit. Ach, die Citroen is goed voor de vitamientjes en het breekt het vet een beetje af moet je maar denken.
 
Mooi kippetje geworden en ervaring opgedaan

Ik doe het rookhout er op net voor ik het vlees erop doe.
Briketten en houtskool als brandstof?
 
@Hoogie dank! Het was ook zeker niet dat het niet te eten was :giggle:
@@rno nee alleen houtskool... op de Weber gebruik ik 90% van de tijd briketten, slip of the pen ;)
 
Dat is een smakelijke kip! Ik heb het rookhout ook eens eronder gelegd en vond het geen succes. Sindsdien mik ik het op het vuur vlak voordat het vlees erop gaat.
 
Goed bezig met je KJ, Net ass de anderen hierboven voeg ik rookhout pas toe als het (vlees /of kip) op de bbq gaat.
 
Lekker maaltje hoor.
Ziet er goed uit

Ook hier gaat het rookhout op het vuur op het moment dat het vlees erop gaat
 
Dat ziet er goed uit, moet toch ook eens een kippetje op onze buiten keuken brouwen.
 
Lekker hoor. Kip van de Q met een vleugje rook is altijd lekker. Nooit meer uit de oven
 
Ziet er heerlijk uit! Kip altijd goed, en bijna alle methodes zijn heerlijk!
 
Spatchcock chicken (gevlinderde kip) is hier bij verre favoriet, ik geef hem wel altijd een initial sear voor een mooi bruin grilhuidje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan