BasBQ
Beef en Steak

Eerste Brisket

 
 
 
 

tensefountain1

Kooltjesharker
Berichten
240
Afgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver mijn allereerste brisket maken.

Bij de Hanos een Canadese graan gevoerde brisket besteld. Omdat ik zaterdag avond een feestje had heb ik de brisket zaterdag middag al getrimt en alles voorbereid om vervolgens s'nachts rond 4 uur de brisket op de BBQ te kunnen plaatsen. Dit er vanuit gaande dat het 10 tot 15 uur kon duren en ik zeker optijd wou eten aangezien ik op maandag ochtend weer vroeg uit bed moet. De brisket woog 5kg en heb er ruim 1kg vet vanaf gesneden. op sommige plaatsen had ik misschien achteraf wel wat kunnen laten zitten ivm het ontstaan van een kuil.

f7059701187a80cc6d69c9370fab17ed.jpg
73b97318fde07dde59858097a669a8b1.jpg

21f503ae297a9637f7e8f19e76bbb8bb.jpg


Dus rond de klok van 4.00u was het zover een leuk feestje gehad met de nodige drankjes en toen de bbq aansteken en het vlees erop :rolleyes:
Helaas helemaal vergeten een foto te maken. Nog even wakker gebleven om te kijken hoe de nieuwe controller zich gedraagde en te kijken wat de brisket doet. Tot mijn verbazing ging de brisket echt enorm snel dus besloten de temperatuur van de pit terug te zetten naar 110 graden ipv 120 en toen naar bed gegaan.

Niet heel veel later ging het alarm al af voor een kern van 66graden omdat de brisket dus zo snel ging maar besloten om niet in te pakken, ook vond ik de bark nog niet zo super eruit zien. Terug het bed in!

Tot mijn verbazing was ik niet echt moe en dus maar weer vroeg uit bed (waarschijnlijk de spanning :LOL:). Rond 9:00u nog eens gekeken (zie onderstaande foto) en de waterpan bijgevuld. als gevolg hiervan zakte de temperatuur van de brisket plotseling. Om 12.00u was de brisket klaar en doorstond de priktest. hierop besloten de brisket in 2 lagen aluminiumfolie in te pakken en in een koelbox te doen met handdoeken.
Thermometer weer erin geprikt om alles in de gaten te kunnen houden.
De nieuwe app van thermoworks is trouwens wel echt ideaal ik kon de sessie mooi live delen met mijn neef zodat hij ook een oogje in het zeil kon houden haha. Ook zie je mooi het verloop van de temperaturen terug.

smiddags rond 15.00u kwamen de eerste gasten. Als voorafje bij wat pilsjes hadden we nacho's en rond 18.00u mocht de brisket dan eindelijk op tafel.
De brisket was echt enorm mals en iedereen vond het heerlijk. De rookring viel me wel wat tegen ondanks dat ik toch 2 behoorlijk grote stukken eikenhout had gebruikt om te roken.

in totaal waren we met 7 personen en de Brisket was volledig opgegaan. Al met al dus zeer geslaagd en ga ik zeker nog eens maken.
Denk alleen dat ik hem dan toch iets later op de BBQ zou gooien.

015a0d3a9e4eafae48b02140be46f794.jpg


ThermoWorksCloud brisket.jpeg

3ad0fe62dfce6e794370dd3e417fa28a.jpg
d4cdea05a95fa5a57556f669cbfac2ba.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt. Welkom bij de grote drie.
 
Nice!! En gratz met je koetje e ook welkom bij de club van 3.
om te watertanden, ziet er heerlijk uit. Mooi sappig ook nog. Als ik er 1 tegenkom bij de makro of andere groothandel ga ik hem zeker ook weer maken
 
Ziet er lekker uit, gratz met je koetje!

Trek je vooral niets aan van, al dan niet een rookring, leuk voor de show (mooi meegenomen) maar zegt verder niets hoor.
Het is mogelijk om deze zonder rookhout op een bbq te krijgen, andersom is het ook mogelijk rooksmaak te krijgen zonder rookring, en tot slot is het ook zonder bbq vrij simpel te 'faken'. Dus och...
Mocht je zo'n kuiltje willen voorkomen; Harry Soo (één van de bekende wedstrijd bbq-ers uit Amerika) stopt daarom altijd één of twee blokjes rookhout onder het vlees zodat de sappen geen plasjes vormen bovenop het vlees.

Nog een paar plakjes over toevallig? Binnenkort maar weer eens op de bbq leggen weer... Krijg spontaan trek...
 
Ziet er lekker uit, gratz met je koetje!

Trek je vooral niets aan van, al dan niet een rookring, leuk voor de show (mooi meegenomen) maar zegt verder niets hoor.
Het is mogelijk om deze zonder rookhout op een bbq te krijgen, andersom is het ook mogelijk rooksmaak te krijgen zonder rookring, en tot slot is het ook zonder bbq vrij simpel te 'faken'. Dus och...

Nog een paar plakjes over toevallig?
Bij varkensvlees enzo krijg ik wel altijd een hele duidelijke rookring. Er zat opzich wel gewoon een lekkere rooksmaak aan je zag het alleen niet zo duidelijk.
En nee hij was echt helemaal opgegaan wat ik ook niet verwacht had.


Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Deze brisket ziet er lekker uit. Gefeliciteerd met het koetje. Nu ik nog :p
 
Van harte. Staat nog op mijn to do.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Mooi verslag.
Gracias met de koe award
 
goed gelukt zeg
gefeliciteerd met je koei
 
Hele mooie, sappige Brisket, gefeliciteerd met je Koetje en welkom bij de grote 3.
ik sluit me helemaal aan bij @SilverFox
Op wedstrijden wordt de jury zelfs nadrukkelijk verboden om tijdens het jureren op rookringen te beoordelen, die zijn zo makkelijk te faken.
 
Wat een commitment, om 4u snachts na een avond doorzakken nog aan de BBQ beginnen. Je brisket ziet er geweldig uit. Krijg er honger van.
Gefeliciteerd met je koetje, en welkom bij The Big Three
 
Terug
Bovenaan Onderaan