BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket

 
 
 

A6-owner

Vuurmaker
Berichten
94
Paar weken terug had ik eindelijk weer eens de tijd om de smoker op te stoken.
Uiteindelijk een weekend met sneeuw, maar onder de carport kon het de pret toch echt niet drukken. ;-)

Nu moest toch echt de brisket er eens aan geloven, dus zo gezegd zo gedaan.


Avond ervoor geinjecteerd met rundvleesbouillon en ingesmeerd met een droge rub.




Om 07:00 volgende ochtend was de WSM klaargemaakt zodat de brisket erop kon. Spannend!


Had deze op voorhand al doormidden gesneden omdat ik van de andere kant burned ends wilde maken. Had achteraf ook gekund.


Bij 71 graden de brisket ingepakt in dubbele laag alufolie en teruggelegd.


Na totaal iets meer dan 9 uur was het dan zover... 91 graden!
Heb tussendoor niet gekeken, en alleen het deurtje een keer open gehad om water bij te vullen. Wilde proberen de temperatuur zo constant mogelijk te houden.
Na het rusten was dit het uiteindelijke resultaat. Mooie rookring, maar zag er wel wat te droog uit. (ondanks de runderbouillon) Toch iets eerder van de smoker af? Iets minder lang moeten laten rusten? Te snel op temp van 71 of naar 91? Te weinig folie waardoor te veel verdampt?
Anyway...de smaak was absoluut fantastisch!


Tja...en dan die burned ends.  :D Wat een genot!


Al met al meer dan tevreden met een eerste keer brisket. Absoluut voor herhaling vatbaar!
 
Prima run.
Wellicht wat teveel vet weg getrimd waardoor hij ietsje te droog uitviel?
De grote grove stukken vet trim ik weg maar laat wel een dun randje zitten. ;)
 
Volgens mij is het niet echt raadzaam om hem in 2 stukken te snijden, je heb dan meer oppervlak langs waar vocht kan verdampen. Verder ziet het er goed uit, welke saus heb je gebruikt voor je burnt ends?
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je derde stickertje! Welkom bij de grote 3.

91gr is een indicatie, vanaf deze temperatuur even prikken met de thermapen of een sateprikker. Gaat deze er eenvoudig in, dan is het vlees klaar. Bij enige weerstand nog een half uur laten liggen en nog eens proberen. Het komt voor dat het vlees pas bij 100gr kern mals is...
 
Mooie rookring, ziet er toch wel lekker uit op de foto's.
 
Thanks allemaal.

Inderdaad het doormidden snijden was geen handige actie. Had beter moeten weten.
Maar goed, stickertje is leuk, klaarmaken was leuk om te doen en daarbij smaakte het ook nog goed.

Op naar de volgende run.  :D
 
Lekker, gefeliciteerd met je koei.
 
Heerlijk en gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Welkom bij de grote drie. <:p
 
Oh heerlijk brisket dat is ondertussen wel een van mijn favoriete stukken vlees :D gefeliciteerd met je koei <:p en welkom bij de grote drie.
 
Good bizzy hoor E.

Maar dat ik dat nou hier moet lezen.....foei
 
Ben benieuwd wat ik moet doen voor mijn eerste stikker,
Ziet er iig heel erg smakelijk uit !!!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Foxtrot86 zei:
Vraagje tussendoor, stel men krijgt niet de hele brisket op, wat zijn dan de bewaar opties?


Zag er lekker uit A6.


Plakken snijden en per stel invriezen in een ziplock zakje.
Opwarmen in het zakje in een pannetje warm water en indien nodig wat bbq saus o.i.d. toevoegen.
Werkt prima.
 
Hans zei:
Foxtrot86 zei:
Vraagje tussendoor, stel men krijgt niet de hele brisket op, wat zijn dan de bewaar opties?


Zag er lekker uit A6.


Plakken snijden en per stel invriezen in een ziplock zakje.
Opwarmen in het zakje in een pannetje warm water en indien nodig wat bbq saus o.i.d. toevoegen.
Werkt prima.
Dank je wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
Brisket die niet op gaat :-O ik heb nooit wat over :-S.................natuurlijk gaat de brisket ook bij ons ook niet in een keer op, ik bewaar de inplakken gesneden brisket in een pannetje met rundvlees jus en een scheut Madeira erin, aflaten koelen in de koelkast zetten en de volgende dag langzaam opwarmen voor lunch of diner serveren. Dit blijft wel een paar dagen goed in de koelkast, zou je het veel later willen eten zou ik het met jus en al invriezen of zoals hans zegt, in plakken snijden en in een ziplock en langzaam verwarmen in een pannetje water.
 
Terug
Bovenaan Onderaan