BasBQ
Beef en Steak

Eerste bevindingen Grill Grates

 
 

Arjan Ebing

Kooltjesharker
Berichten
108
Vanmiddag maar eens gewoon wat lapjes vlees gegrild op mijn Genesis met grill grates.

Heb ze zowel op hoog als laag vuur gebruikt, en moet zeggen dat de resultaten me niet zijn tegen gevallen.

Vlees bleef allemaal lekker mals, en zelfs op laag vuur treedt de "maillard" reactie op.

Hieronder wat voorbeelden van op laag vuur:





Maar op hoog vuur, komen de grill grates echt tot hun recht:



Tja wat kan ik nog meer zeggen, de grill grates doen wat ze beloven, ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop.

Ik kan ze iedereen aanraden, ze zijn te koop bij : http://www.green-forest.nl dit is de webshop van forumlid Richard0501 (hij is de importeur van grill grates in Nederland)

We hebben er van genoten, en zijn voornemens dit nog veel vaker te doen ;)

Fijne avond nog
 
mooi hoor
 
Als je nog meer maillard reactie wil (volle oppervlakte ipv streepjes), probeer de grates dan maar eens om te draaien (ribbels naar beneden, vlakke kant naar boven). Je hebt dan een super mooie grillplaat.

Hier eveneens een vergelijk van verschillende soorten roosters, waaronder de grill grates. Ik vond het erg leerzaam. (En zo kwam ik ook ooit bij grillgrates terecht, en bij het 'omkeren' van het rooster)
http://amazingribs.com/BBQ_buyers_guide/guide_to_grill_grates.html
 
Vraagje over de grill grate, hoe werkt dat t.o.v. een normaal gietijzeren rooster, kan me niks voorstellen bij het omzetten in infrarood straling eerlijk gezegd.
 
richard0501 zei:
:D kortingcode "smoke" voor een extra scherpe voorjaars aanbieding

Ik had vorig jaar een mooie "black friday" aanbieding bij je ;)
 
Had op mijn vorige Genesis een rooster wat bestond uit omgekeerde U'tjes, wat ik destijds gelijk vanaf het begin heb gedaan, is het rooster andersom neer gelegd.

Dit is mij altijd zeer goed bevallen, omdat het vlees dan ook gaart op zijn eigen sappen.

Toen ik vorig jaar mijn nieuwe Genesis had besteld, en er achter kwam dat deze werdt geleverd met een RVS spijlenroostertje, ben ik gelijk op zoek gegaan naar een alternatief, en ben zo uiteindelijk uitgekomen bij de grill grates.

Echter hebben de grill grates nog wat meer voordelen, omdat ze gemaakt zijn van geanodiseerd aluminium geleid het de warmte makkelijker, waardoor je een gelijkmatigere temperatuur krijgt over je gehele rooster, en dus geen last meer hebt van "cold spots"

De grill grates worden heter aan het oppervlak, en de warmte focust zich op de opstaande rails, waardoor je vrij eenvoudig grill strepen krijgt (maillard reactie), zelfs bij lagere temperaturen.

Omdat je opstaande rails hebt met een tussenruimte, is het vrij eenvoudig om met behulp van de grill grate spatel je vlees op te tillen en te draaien, is echt ideaal.

De bodem van de tussenruimte zijn voorzien van kleine gaatjes, die zorgen voor de airflow, maar er ook voor zorgen dat je vleessappen, maar vooral vetten niet direct op het vuur terecht komen, waardoor de kans op uitslaande vlammen aanzienlijk afneemt.

Doordat de grill grates heter worden aan de oppervlakte(heter dan de thermometer in het deksel aangeeft), zullen de vleessappen en vetten die in de tussenruimte terecht komen terug spatten op je vlees, waardoor het ook malser blijft.

De vleessappen en vetten die in de tussenruimte vallen, zullen uiteindelijk verdampen en aankoeken in de tussenruimte, en naar mate je ze langer gebruikt zullen deze aangekoekte vleessappen je rooster "seasonen" en extra smaak opbouwen.

Rooster tussentijds schoonmaken is een fluitje van een cent, omdat je je alleen hoeft te richten op de uitstekende rails. De tussenruimtes kunnen eenvoudig met de grill grate spatel worden uitgeschraapt.

Men adviseert de grill grates slechts 1 keer per jaar de grill grates schoon te maken in een badje van warm water en een milde zeepoplossing.(er is zelfs een speciale rails staalborstel voor de grill grates)

Ook adviseert men de grill grates de eerste paar keer te voorzien van een laagje koolzaadolie, of non stick grill spray, dit om vastplakken te voorkomen.

Zijn er ook nadelen van grill grates? Ik kan er maar eentje bedenken, en dat is dat ze minder geschikt zijn voor indirect barbecuen, aangezien de warmte gelijkmatig wordt verdeeld over het gehele oppervlak.

Dit is naast mijn nieuwe Genesis ??n van de beste aankopen die ik heb gedaan.
 
Mooi en helder verslag Arjan.
 
Sja na het bekijken van die website en het verslag van Arjen zie ik eigenlijk niet hele grote verschillen met een normaal gietijzeren rooster. -
- Een kamado is al rond dus het vuur zit over het algemeen recht onder het midden van het rooster, dus geen last van coldspots.
- Mijn gietijzeren rooster is gevormd als kleine v's, dus de meeste drippings komen ook gewoon op het rooster, dus ook daar niet echt voordeel.
- Rooster hangt dermate hoog dat ik geen last heb van vlammen (tenzij pichanha  :))
- Schoonmaken van dat GG lijkt me niet perse makkelijker dan de v'tjes van mijn grillrooster.
- Omkeren gaat wel makkelijker maar dat vergt dus een investering van een GG + zo'n ding wat precies tussen de ribbels past.
- Grootste voordeel zit hem dus in het heter worden van het rooster zelf.
 
richard0501 zei:
:D kortingcode "smoke" voor een extra scherpe voorjaars aanbieding

Die code wil ik graag gebruiken als de grates voor de Minimax binnen zijn. (had daar 3 weken geleden een mailtje over gestuurd) Tot wanneer geldig?
 
Hmm net wat reviews gekeken en over het algemeen zijn ze zeer positief dus ik twijfel. Helaas alleen maar reviews gevonden waar ze gebruikt worden op gasbbq's en niet op een kamado. Iemand ervaring met een GG op de kamado?
 
ShuttleX zei:
richard0501 zei:
:D kortingcode "smoke" voor een extra scherpe voorjaars aanbieding

Die code wil ik graag gebruiken als de grates voor de Minimax binnen zijn. (had daar 3 weken geleden een mailtje over gestuurd) Tot wanneer geldig?

De Minimax komen op zn vroegst  3 week juni binnen er loopt een bestelling, echter de 14,5" is niet leverbaar, dus ik vrees dat ze er nog niet bij zijn

 
Malt007 zei:
Sja na het bekijken van die website en het verslag van Arjen zie ik eigenlijk niet hele grote verschillen met een normaal gietijzeren rooster. -
- Een kamado is al rond dus het vuur zit over het algemeen recht onder het midden van het rooster, dus geen last van coldspots.
- Mijn gietijzeren rooster is gevormd als kleine v's, dus de meeste drippings komen ook gewoon op het rooster, dus ook daar niet echt voordeel.
- Rooster hangt dermate hoog dat ik geen last heb van vlammen (tenzij pichanha  :))
- Schoonmaken van dat GG lijkt me niet perse makkelijker dan de v'tjes van mijn grillrooster.
- Omkeren gaat wel makkelijker maar dat vergt dus een investering van een GG + zo'n ding wat precies tussen de ribbels past.
- Grootste voordeel zit hem dus in het heter worden van het rooster zelf.

De vork zit standaard bij alle sets.

Ik gebruik ze op de Primo, mn ketel en op mn pelletgrills




 
Malt007 zei:
Hmm net wat reviews gekeken en over het algemeen zijn ze zeer positief dus ik twijfel. Helaas alleen maar reviews gevonden waar ze gebruikt worden op gasbbq's en niet op een kamado. Iemand ervaring met een GG op de kamado?

Hier een filmpje van grill grates zelf over gebruik op de Kamado: https://m.youtube.com/watch?v=zfbpV-vdINg
 
Terug
Bovenaan Onderaan