BasBQ
Beef en Steak

Eerste BCC

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.167
Het kon niet langer uitgesteld worden. De eerste Beer Can Chicken moest er toch een keer van komen. Zogezegd zo gedaan, bij de Hanos een mooie kip gehaald

AMVRfeQ.jpg


Vervolgens de Chick Mix rub van Jord Althuizen klaargemaakt en de kip zowel onder de huid als op de huid ingesmeerd. Op de huid heb ik wat olijfolie gebruikt om te zorgen dat de kruiden blijven plakken. Daarna stevig in vershoudfolie ingepakt om hem nog een tijdje te laten rusten in de koelkast.

gJtI7A4.jpg


De BBQ aangestoken en ondertussen zoete aardappelen gesneden en de wortels die ik sous-vide wilde klaar maken voorbereid

0lC3auY.jpg


Zodra de egg netjes op de 170 bleef was het al donker en af en toe flink aan het regenen maar dat mag de pret niet bederven. Een deel van het blikje Leffe blond ge?njecteerd in de kip en vervolgens kon de kip met blik en al er op

xZCxCSw.jpg


Vrouw des huizes was helaas veel later thuis dan verwacht waardoor ik de Q heb moeten afknijpen om de bereidingstijd iets te verlengen. Hierdoor was de huid van de kip uiteindelijk niet zo krokant als ik had gehoopt. Toen de borstfilet intern 70 graden was heb ik de kip van de Q afgehaald. Hij was helaas tijdens de bereiding omgevallen dus een chick stand gaat op de wishlist.

ilgYfaz.jpg


Het eindresultaat was wel fantastisch lekker! Het vlees was super mals en de licht pittige kruidenmix maakte het echt compleet.

r2c8P2y.jpg


Gelukkig hebben we nog genoeg kip over om vandaag tijdens de lunch taco's te maken met pulled chicken :D
 
Jammer dat ie omgekieperd is maar daar zie je op je bordje niets van ziet er keurig uit en was lekker en daar gaat het toch om :D
 
Lekkere BCC ziet er prima uit
 
Lekkere BCC. Goeie zet om je Leffen te injecteren. Dan proef je er het meeste van. Kleur is toch goed.

Alvast gefeliciteerd met je Tokkie


Volgende keer gewoon op 170gr door blijven garen. En dan laten rusten onder folie. Blijft ie lang warm. En als het heel lang duurt gewoon even terug opwarmen in de Q. De BGE blijft uren warm.
Ik en zelf de chicken houder van BGE. Daar kan een kip op zonder dat er een blikje in hoeft. Ik maak vaak een pekel/injectie van bier. Dat proef je het beste terug in je gerecht.
 
Lekker hoor, gratz met tokkie!
 
Lekker kippetje, welkom bij de Tokkies.
 
Bram zei:
Lekkere BCC. Goeie zet om je Leffen te injecteren. Dan proef je er het meeste van. Kleur is toch goed.

Alvast gefeliciteerd met je Tokkie


Volgende keer gewoon op 170gr door blijven garen. En dan laten rusten onder folie. Blijft ie lang warm. En als het heel lang duurt gewoon even terug opwarmen in de Q. De BGE blijft uren warm.
Ik en zelf de chicken houder van BGE. Daar kan een kip op zonder dat er een blikje in hoeft. Ik maak vaak een pekel/injectie van bier. Dat proef je het beste terug in je gerecht.

Ik was bang dat als ik hem op dezelfde temp. af zou maken en zou laten rusten dat hij dan teveel door zou garen. Heb je dat niet als je hem inpakt met alu folie en zeker als je hem weer teruglegt op de BGE?
 
Niet inpakken maar afdekken met Alu folie. En opwarmen op lagere temp. Als je lang moet wachten kun je de Q knijpen en terug gaan koelen.
Ik moet ook wel eens op de wederhelft wachten als de NS vertraagd. Dan moet alles ook langer staan of opgewarmd worden. Dat is iig wel vet balen. Het wordt dan nooit zo als oorspronkelijk bedoeld...
 
Bram zei:
Niet inpakken maar afdekken met Alu folie. En opwarmen op lagere temp. Als je lang moet wachten kun je de Q knijpen en terug gaan koelen.
Ik moet ook wel eens op de wederhelft wachten als de NS vertraagd. Dan moet alles ook langer staan of opgewarmd worden. Dat is iig wel vet balen. Het wordt dan nooit zo als oorspronkelijk bedoeld...

Thanks Bram. Ik ga het volgende keer gewoon proberen
 
Kip altijd lekker en gefeliciteerd met je tokkie. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan