BasBQ
Beef en Steak

Eerste bcc op de grill guru compact

 

lecram

Tondelzoeker
Berichten
12
Hoi, vandaag voor de eerste keer een bcc klaargemaakt.

Kruidenboter met het sap van een halve citroen peper en zout en wat knoflookpuree de kip ingesmeerd zowel onder de huid als over de kip.
grill guru naar 170 gr gebracht en kip geplaatst, een half uur voor de geschatte tijd dat de kip klaar moet zijn wat groenten en aardappel toegevoegd.

verbeter punten, groente en aardappelen zijn niet gelijk gaar, aardappels duren langer.
geen knapperig korstje na meeting, pootje en borstfilet waren 74 gr, maar vel was zacht,

smaak was prima nog wat fillet op een broodje en wat bbq saus erg lekker maar zeker mogelijkheden voor verbetering,
als iemand tips heeft ze zijn welkom.
IMG_1822.jpg
 
Het enige wat ik mij kan bedenken is de BBQ op het laatste moment nog even wat hoger op temperatuur voor het knapperige velletje. Dit heb ik laatst ook gedaan en het werkte prima.
 
Ziet er lekker uit, goed bezig!

Voor het vel; temperatuur omhoog, zelf doe ik de temperatuur minstens 15min op 200-225. De rest van de run 175-200.
Aardappels en groente; eerder erop of even blancheren ;)
 
aardappels zijn altijd een dingetje. je kan ze voorkoken of een minuut of 5 in de magnetron en daarna nog even een uurtje mee laten garen op de bbq.
 
Inderdaad de temperatuur wat hoger voor een knapperig velletje.
 
Lekker chicky. Past prima toch.
 
He deze had ik over het hoofd gezien. Sorry
Welkom bij de Tokkies. Zelf nog nooit BCC op de kamado gemaakt alleen op de weber en daar is het vel soms zwart. Maar denk dat als je op 180c doet beter gaat.
 
Aardappelen tegelijk met de kip er in. Die beercan vind ik zelf maar nix, voegt nix toe, kip gewoon op de aardappels leggen. Groente er kwartiertje later bij, of tegelijk, kan ook. Ik start met 160 en als kerntemp kip op 65/68 is nog even opstoken tot 220 of zo.
 
Ik gaar mijn kip in de oven gedurende 1:45 op 145 graden, ik leg er dan een klontje boter op en lepel om de 10 munten het bakvet weer over de kip. Qua malsheid echt geweldig maar wellicht zoals boven beschreven kan je het laatste kwartier richting de 220 graden gaan en dan ook de kip lakken in eigen vet.
 
Kippie ziet er wel goed uit.
Denk dat door de boter het vel niet knapperig is geworden. De aardappels en de groente doe ik gelijk met de kip de Q in. Op naar de volgende run
 
Kippie ziet er wel goed uit.
Denk dat door de boter het vel niet knapperig is geworden. De aardappels en de groente doe ik gelijk met de kip de Q in. Op naar de volgende run
Door de boter wordt het vel inderdaad niet direct knapperig, maar het zorgt er wel voor dat het vlees niet uitdroogt tijdens de bereiding en natuurlijk draagt de boter erg veel smaak van de kruiden met zich mee🙂. Voor de krokante huid zal de temperatuur een stuk hoger moeten zoals anderen ook al hadden aangegeven.

Ik heb mijn bereiding ook toegepast op een normale supermarktkip en het resultaat was erg positief met sappig, zacht vlees
 
Door de boter wordt het vel inderdaad niet direct knapperig, maar het zorgt er wel voor dat het vlees niet uitdroogt tijdens de bereiding en natuurlijk draagt de boter erg veel smaak van de kruiden met zich mee🙂. Voor de krokante huid zal de temperatuur een stuk hoger moeten zoals anderen ook al hadden aangegeven.

Ik heb mijn bereiding ook toegepast op een normale supermarktkip en het resultaat was erg positief met sappig, zacht vlees
Tegen het uitdrogen injecteer ik de kip
 
Terug
Bovenaan Onderaan