BasBQ
Beef en Steak

Eerste barbecue

Vleeseter

Tondelzoeker
Berichten
9
Dag allemaal,

Met de handen in mijn haren wil ik jullie graag om advies vragen. Een vraag die jullie ondertussen wel vaker gehad zullen hebben.

Aangezien ik een echte vleesliefhebber ben met een steeds groter wordende passie voor barbecue, wil ik de stap maken van mijn goedkope gasbarbecue naar een kolenbarbecue.

Tot nog toe heb ik vrij weinig ervaring en heb ik alleen wat geëxperimenteerd (tevergeefs) met indirect grillen op de gasbarbecue. Nu wil ik zelf wel eens echt indirect grillen, zoals spareribs, bcc en pp. Al zal ik ook wel eens af en toe gewoon lekker een worstje er op willen gooien.

Na mij helemaal ingelezen te hebben op verschillende sites, dit forum en het boek van Noskos, heb ik nog steeds veel moeite met het maken van een keuze. Ga ik om te beginnen voor een simpele kolenbarbecue, ga ik voor een water smoker en dan toch die gasbarbecue nog houden, of ga ik direct voor een kamado zodat ik voor langere tijd voorzien ben. Zeker omdat het barbecuevirus mij na mijn eerste gerechten te pakken zal krijgen.

Op het moment twijfel ik dan ook tussen de WMT, de WSK en de WSM. Zou iemand mij kunnen helpen in mijn keuze voor mijn eerste ‘echte’ barbecue?
 
Wsm is zeker mooi, maar als je hem all round wil gaan gebruiken zou ik voor een weber 57 gaan (of een andere kogel) het nadeel is dat wanneer je van een gas naar een kamado gaat je nog geen vuurbeheersing mee krijgt. Daar ga je als je verder door gaat wel plezier van hebben
 
Wat hierboven gezegd is, ga voor een weber 57 (al dan niet via mp)
Leer “het vuur de baas worden” en kies dan nog eens.
Alles wat je met een kamado kunt gaat ook op een weber.
Sterker nog, de meeste hier zijn zo begonnen.
 
Ik ben van geen barbecue direct naar een kamado gegaan. Geen moment spijt van gehad en die vuurbeheersing gaat me prima af😝
 
Wat hierboven gezegd is, ga voor een weber 57 (al dan niet via mp)
Leer “het vuur de baas worden” en kies dan nog eens.
Alles wat je met een kamado kunt gaat ook op een weber.
Sterker nog, de meeste hier zijn zo begonnen.
Dit zou mijn advies ook zijn. Ooit met een Weber 57 begonnen. Beer Can Chicken, Ribs, Pulled Pork, alles op kunnen maken. En nu 10 jaar later heb ik een Kamado en een Weber Go Anywhere voor erbij. Maar in principe kun je alle op een Weber 57 maken.
 
Koop wat je mooi vind en waar je het budget voor hebt .
Van een kogel of kamado maakt niet uit, het vlees zal er niet anders van smaken .
En elk apparaat moet je leren aanvoelen wat themp betreft.
 
Oef lastig! Het lijkt 50/50 met een lichte voorkeur naar de 57. Het blijft erg moeilijk gezien het direct een investering is. Voor de 57, raden jullie de Master Touch of de Master Touch Premium aan? Over de laatste lees ik toch gemixte ervaringen maar de diffuser plaat lijkt me erg handig..
 
Welkom Vleeseter.

Koop een Weber 57 ketel, die kost een derde van een gemiddeld groot ei, mocht het zo zijn dat je het straks echt niks vind ben je hem zo voor een redelijke prijs kwijt, mocht je helemaal gegrepen worden door het bbq virus dan kan je naast je ketel een Kamado aanschaffen.. ( veel mensen met een Kamado houden de Weber er naast erbij voor eventuele extra ruimte )

Wat je ook kiest, succes en veel plezier ermee! (y)
 
Mijn advies.... koop op marktplaats een gebruikte WMT 57. Of een nieuwe, maar ken je budget niet. Ga hier lekker op koken. Leer spelen met het vuur en de temperatuur. Word je echt aangestoken, woord grapje, door het BBQ virus dan kun je altijd een Kamado kopen. En dan never die Weber weg doen 😛. Gelijk je eerste excuus om meerdere BBQs te hebben.

Btw er zijn zat forum leden hier die niet eens een kamado hebben omdat ze zweren bij een kogel en een wsm of zo.

Een leuke workshop in den landen zou ook wellicht leuk en leerzaam zijn om te doen. Maakt je keuze misschien makkelijker... of juist niet.

Succes met je keuze!
 
Zou idd voor de weber 57 gaan. Nieuw of gebruikt. Wel 57 cm ivm direct / indirect en met as opvang pan ( niet de schaal).
Hier val je je nooit een buil aan, kan je alles mee en ze blijven waardevast......

Weet je dat je écht een keramische wil en maakt het budget niet uit dan kan je los gaan in de wereld van de kamado en het zo gek maken als je wilt.
 
Oef lastig! Het lijkt 50/50 met een lichte voorkeur naar de 57. Het blijft erg moeilijk gezien het direct een investering is. Voor de 57, raden jullie de Master Touch of de Master Touch Premium aan? Over de laatste lees ik toch gemixte ervaringen maar de diffuser plaat lijkt me erg handig..
Ik kan niet meepraten over de diffuser plate van de nieuwe premium. Met een 'gewone' kun je ook prima uit de voeten hoor. Door die diffuser plate zou je per saldo meer ruimte over hebben omdat je niet direct boven je vuur zit.

Maar zoals ik zei, ik heb met deze geen ervaring.
 
Zoals al gezegd is het veelal budget gedreven. 57 webers zijn er ook voldoende tweedehands ga wel voor een met aspan :).
WSM is leuk maar vooral voor low en Slow en leuk voor erbij (niet noodzakelijk).
Kamado is een mooie volgende ervaring en mooi voor de show.
Het kan allemaal en de kwaliteit van wat er vanaf komt ligt aan de chef niet het materiaal.
 
Ik kan niet meepraten over de diffuser plate van de nieuwe premium. Met een 'gewone' kun je ook prima uit de voeten hoor. Door die diffuser plate zou je per saldo meer ruimte over hebben omdat je niet direct boven je vuur zit.

Maar zoals ik zei, ik heb met deze geen ervaring.
Diffuser plate kan je er later bijkopen denk ik of zelf maken met een goedkopere pizzasteen?
 
Ik heb een tijdje geleden een WMT 57 aangeschaft en nog geen moment spijt van gehad. Deze wordt mooi compleet geleverd met een RVS rooster, gietijzeren sear grate insert, kolenmandjes, kolenring en diffuser plate. Dit alles voor 339 euro, ik zeg doen!

Edit. Nu met een voucher twv 70 euro.
bij bbqkopen.nl
 
Voor iedereen die begint met het barbecuen op kolen (briketten) raad ik een Weber kettle barbecue aan.
Kijk gewoon op marktplaats, daar staan er voldoende, beetje TLC en ze zijn weer als nieuw.
Waar je op moet letten is de grootte, 57 cm doorsnede is de ideale maat.
Een asopvang bak aan de onderkant is geen must maar wel fijn
Een mastertouch rooster, eentje met een gat in het midden, is geinig maar alles behalve noodzakelijk.

Succes met je zoektocht.
 
Ik heb een tijdje geleden een WMT 57 aangeschaft en nog geen moment spijt van gehad. Deze wordt mooi compleet geleverd met een RVS rooster, gietijzeren sear grate insert, kolenmandjes, kolenring en diffuser plate. Dit alles voor 339 euro, ik zeg doen!

Edit. Nu met een voucher twv 70 euro.
bij bbqkopen.nl
Zeer interessant! Overweeg om hem direct te kopen. bbqkopen.nl een goede site?
 
Als ik iemand blind een advies zou geven zou dit ook een weber 57cm zijn. Precies zoals @Frits het al mooi omschreef.

En zoals velen al zeiden; wil je uiteindelijk over een paar jaar toch nog een andere dan kan je de weber er mooi naast houden.
 
Ik heb een 57 mastertouch die in de weg staat bij het weghalen van mn bbq meubel. Omdat er steeds meer fietsen bijkomen van kids heb ik de keuze gemaakt voor een verrijdbare KJ. Pm mij even als je voor heel weinig wilt instappen in de weber 57.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb een 57 mastertouch die in de weg staat bij het weghalen van mn bbq meubel. Omdat er steeds meer fietsen bijkomen van kids heb ik de keuze gemaakt voor een verrijdbare KJ. Pm mij even als je voor heel weinig wilt instappen in de weber 57.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zet’m anders ook effe in het andere draadje, marktplaats 😉
 
Zeer interessant! Overweeg om hem direct te kopen. bbqkopen.nl een goede site?
Die van mij komt er ook vandaan. Ze hebben een winkel in Tilburg maar mijne werd keurig netjes geleverd in België.
 
Terug
Bovenaan Onderaan