BasBQ
Beef en Steak

Eendenborst koud roken

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Beste collega's!  :p

Ik heb nog een eendenborst filetje liggen en wil deze heel graag gaan pekelen en koud roken, gewoon voor het proberen.

Nu vraag ik me alleen af, moet ik Colorzo zout gebruiken? Ik zit me momenteel nog in te lezen in hoe en wat... Heb een mooi pekelbadje gezien waar ze de filet 4 dagen pekelen maar heb ook gewoon gezien dat ze hem in het zout leggen met wat suiker (a la zalm-koud roken style).

Wie maakt me los? :D  Ik ben zelf wel weer in om wat nieuws te proberen, en heb nog nooit een pekelbad gebruikt... Dus tips en tricks zijn welkom! :)
 
Marieken zei:
Rolaanndd zei:
Mike v R zei:

Ik had hem gezien, waarvoor dank! Maar ben ook benieuwd naar pekelen of iets dergelijks! :)

in het recept wordt gepekeld? droge pekel (oftewel zout ; ) en dan 24 h in de koelkast.

wil je perse natte pekel en zo ja, waarom? ik denk dat dat ook kan.

geen colorozo dus in dit recept maar alleen zeezout.

Mogg?h... Haha ja natte pekel!

Waarom? Omdat het kan! 😊 Heb nog nooit natte pekel gebruikt en vind het een mooi moment om met zo'n stukje eend te proberen :)
 
Ik krijg hem niet geopend Marieken! :(
 
Rolaanndd zei:
Ik krijg hem niet geopend Marieken! :(

my bad! nu moet het wel werken in de originele post? en anders knippen plakken in de webbrowser: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10652

ik zou trouwens eigenlijk vooral colorozo gebruiken als je de eens na het koudroken nog even laat drogen, een weekje ofzo. en dat drogen na het roken lijkt me zelf ook wel een aanrader voor een tam gerookt eendefiletje.
 
Marieken zei:
Rolaanndd zei:
Ik krijg hem niet geopend Marieken! :(

my bad! nu moet het wel werken in de originele post? en anders knippen plakken in de webbrowser: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10652

ik zou trouwens eigenlijk vooral colorozo gebruiken als je de eens na het koudroken nog even laat drogen, een weekje ofzo. en dat drogen na het roken lijkt me zelf ook wel een aanrader voor een tam gerookt eendefiletje.

Ja zoiets dus! :)  Heb je nog meer tips en tricks? Omdat nat pekelen mijn eerste keer gaat worden?!
 
ik heb deze zelf nog nooit gedaan, wel kip warm roken die eerst in natte pekel gestaan heeft. en zalm koud roken die eerst in droge pekel gestaan heeft. het enige wat ik zo bedenken kan is laat je pekel goed afkoelen voor je de eend erin gooit  :p
 
Marieken zei:
ik heb deze zelf nog nooit gedaan, wel kip warm roken die eerst in natte pekel gestaan heeft. en zalm koud roken die eerst in droge pekel gestaan heeft. het enige wat ik zo bedenken kan is laat je pekel goed afkoelen voor je de eend erin gooit  :p

Haha same story... Zalm droog en kip warm 😂 We gaan het proberen haha!
 
Terug
Bovenaan Onderaan