BasBQ
Beef en Steak

Een week later... 1ste BCC (met radler)

 

Beefsaints

Tondelzoeker
Berichten
16
Aangezien ik nog flink moet oefenen met mijn de BGE en het onder controle krijgen en houden van de temperatuur, vandaag maar eens een kip op blik gemaakt met een Radler.

Bij de AH een scharrelkip gehaald van bijna 2 kilo. De postcodeloterij tegoedkaart moest toch ook op 😉.



Deze ingesmeerd met de rub van de site van Noskos voor beer can chicken.

En deze op de BGE gelegd met een temp tussen de 165-180 met een handje vol hickory snippers (na een half uurtje in de Radler)

Samen met wat verse friet, gepofte aardappel en een stukje mais.



Ik merk dat ik nog wat van het nieuwsgierige ben, blijkt door de grafiek van de igrill2. Hierdoor zakt de temperatuur steeds een stuk teug en klimt dan vervolgens langzaam weer omhoog. Ook hier moet ik wat meer mee oefenen.

Uiteindelijk dat toch een mooi resultaat, al zeg ik het zelf!


Ik heb bij een kerntemperatuur van 76,(borst) de kip van de BBQ gehaald. Ik vond sommige stukken wat taai. Onderandere de poot twijfelde ik over. De volgende keer doe ik daar ook een probe in.



Er hadden wat stukjes een rode gloed, maar deze leken wel gaar. Kan dit komen de rook of de marinade?

Voor mijn gevoel, had de kip nog wel wat langer gemogen. De restjes en het vlees van de poten ga ik morgen maar opbakken voor door een salade.

Op naar de volgende sessie!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
De rode kleur kan idd komen door de invloed van rook. Als de sappen helder zijn, is de kip gaar
 
lekker kippetje hoor, maar flink blijven oefenen  ;)
 
Beefsaints zei:
wat taai. Onderandere de poot twijfelde ik over.

wees blij,,,dat is je  zekerheid dat je een echte scharrelkip heb gekocht en geen plof ,die pootjes hebben dus wat metertjes gemaakt. :D

verder mooie verslag ,ziet dr goed uit
 
Lekker hoor. Ziet er goed uit
 
Al het begin is lastig, maar de smaak was goed dus top gedaan.
Niet helemaal gaar, ik vind het geen ramp hoor :)
JE moet ergens je anti stofjes op aanmaken.
 
Ziet er prima uit, had ik ook best gelust.
En als de borst 76 graden aangeeft, is de kip zeker klaar.
Beetje rode kleur van het vlees is vaak de rookring. Zie je alleen aan de buitenkant van het vlees.

Als je de volgende keer wat meer tijd zou hebben, adviseer ik om de kip te pekelen. Moet je alleen de dag van te voren doen, maar geeft nog meer smaak aan de kip en houdt hem sappiger.
 
Markv zei:
Ziet er prima uit, had ik ook best gelust.
En als de borst 76 graden aangeeft, is de kip zeker klaar.
Beetje rode kleur van het vlees is vaak de rookring. Zie je alleen aan de buitenkant van het vlees.

Als je de volgende keer wat meer tijd zou hebben, adviseer ik om de kip te pekelen. Moet je alleen de dag van te voren doen, maar geeft nog meer smaak aan de kip en houdt hem sappiger.

De theorie van het pekelen moet je eens nader verklaren want ik begrijp niet helemaal waarvoor en hoe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan