BasBQ
Beef en Steak

Een sinaasappelig eendje en een zacht reetje!

LOMPE laars

Gemarineerd
Berichten
1.290
@Zzzjon bedankt kerel voor het eendjes recept!!!!!

Vandaag kregen wij wat vrienden over de vloer. Had geen idee wat te maken. Door @Bubbeltje kwam ik als voorgerecht uit op een sappig eendje. Deze was gemarineerd met sinaasappel, tevens had ik de olijfhout snippers in door mijn zoon verse geperste sinaasappelsap geweekt.
De rook die daar vanaf kwam, was zoals net zo oranje als Zandvoort in september vorig jaar! En als we dan toch oranje aanhouden, doen we voor het hoofgerecht wortelen met kruiden en sinaasappelsap erbij.

20220115_114555.jpg





20220115_115642.jpg


Ondertussen lekker mal doen!

20220115_120452.jpg


20220115_123933.jpg


20220115_154300.jpg


Het sinaasappelige eendje, gerookt naar 48 graden hierna even kort afgefakkeld.
20220115_163733.jpg


20220115_164901.jpg


20220115_170524.jpg


Deze met een whisky sinaasappel glaze geserveerd.

Vervolgens was het zachte reetje aan de beurt. Deze geprobeerd zo netjes mogelijk te trimmen. Viel op meerdere lagen met zilverskin, maar het resultaat viel mij niet tegen. Denk wel dat als de reerug wat kouder is, deze makkelijker te trimmen is dan op kamertemperatuur. Zo leren we weer een hoop voor de volgende keer.

20220115_152715.jpg


20220115_155528.jpg


20220115_181345.jpg

roken met een kers.

Wat is persoonlijk wat lastiger vond, dat de ruggenwervel i.c.m. weber en weersomstandigheden, was lekker frisjes buiten. Is dat ene stuk 52 graden was en de andere 48 graden. Door met de thermapen te gebruiken en de bbq aantal keer iets verplaatst te hebben, was het eind resultaat top.
20220115_183850.jpg



De medaillons had ik bij de bbq eruit gesneden en ingepakt in alufolie. De karkassen heb ik op de bbq warm gehouden. Hierna heb ik de medaillons gesneden en zover het lukte weer op het warme karkas teruggelegd en deze nog even onder folie gehouden voor het serveren.

Uiteindelijk kwam het bordje er zo uit te zien:

20220115_184236.jpg


Mooi rood-rosé reetje welke bijzonder zacht was qua textuur. Erop een bosbessenchampignon wijnsausje, simpele aardappelpuree, de oranje wortelen en een door mijn dochter (7) gemaakt, gestoofd peertje! Helaas geen foto van.

Ik heb de pens nog flink vol, ga nu lekker ontspannen het forum doorbladeren, nieuwe topics doorlezen en nieuwe ideeën opdoen.

Wat een top hobby!!
 
Laatst bewerkt:
Wat een heerlijke maaltijd! Fijn dat het met de glace en eend nog goed gekomen is.

De reerug ziet er ook heerlijk uit, was graag aangeschoven.
 
Wat een heerlijke maaltijd! Fijn dat het met de glace en eend nog goed gekomen is.

De reerug ziet er ook heerlijk uit, was graag aangeschoven.

Super bedankt man, door alle drukte was ik dat helemaal vergeten! Je had zo aan mogen schuiven, alleen een nadeel die kids van mij
waren zo dol op die medaillons dat ik niet aan knipperen met mijn ogen toekwam of alles was al opo_O:eek:
 
Dat ziet er heel mooi uit. Die rug zo garen op het bot is heel mooi. En het cuisson ziet er prima uit. Zo houd je de vrienden wel tevredenen 😎
Je zou in de toekomst een gril verhogen kunnen gebruiken in je weber. Ik merk bij mijn 57 dat de temp boven in constanter is. Ik gebruik dan de verhonger indirect. Zit je ook beter in de airflow van de rook en hitte.
 
Ik was graag met @Zzzjon ff aangeschoven. Helaas liet mijn agenda dat niet toe... ;) :ROFLMAO:
Maar zonder flauwekul. Dit ziet er zeer smakelijk uit.
Mooie bereiding van het stuk ree. En een ducky is altijd welkom. 😋
 
Dit topic appelleert aan alle oerdriften ;)

Smakelijk geheel. En wat valt er toch nog veel te beleven en te proberen in BBQ land....😅
 
Heerlijk recept! Die eend is om te watertanden! En de ree eigenlijk ook! 😋 had graag stukje mee willen snoepen.
 
Prachtige bereiding van een prachtig stuk vlees en mooie foto's, genieten dit.
 
Ik heb onlangs het genoegen mogen hebben om ree rug filet te proeven... wat 'n totale zaligheid. Die eendenborst met sinaasappel en whisky wil ik zelf ook graag proeven! Prachtig gerecht!
 
Ziet er heerlijk uit, goed gedaan 👌🏼. Denk dat ik van het weekend ook maar weer eens aan de eendenborst ga 🤔😋.
 
Ziet re heerlijk uit. Hoop mooie foto's. Bedankt voor het delen.
 
@Torea

indirect naar 48 graden dan kort affakkelen naar 52/54. Lekker laten rusten. Dan folie erom en even in garage of koelkast leggen. Volgende dag zeker 2 uur van te voren op kamertemperatuur laten komen voor serveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan