BasBQ
Beef en Steak

Een nieuw begin!

jordan4president

Vuurmaker
Berichten
56
Hallo iedereen,

Snel over mezelf
Ik ben al langer een lurker op dit forum maar heb besloten toch iets actiever mee te doen. Ik heb al heel wat profijt gehad van dit forum en gebruik vaker tips en adviezen van prominente en minder prominente leden dus probeer ik vanaf nu af en toe wat bij te dragen. Ik heb met veel regelmaat geQ'd in het verleden maar de laatste paar jaren heeft dat stil gelegen (en ik had een hekel aan mijn kijkshop kogelbbq). Enkele maanden geleden viel mijn oog op de mooie kleurtjes van de Smokey Joe Premium. Wat een schatje! Ik was op slag verliefd. Dat gaat ook makkelijk op mijn balkon met dat formaat vond ik. Echter toen ik hem uitpakte dacht ik meteen bij mezelf 'jakkes hij is toch veel te klein'. Na wat onderzoek bleek dat ie ook niet (fijn) kon smoken met die gekke ventilatieroosters dus hij ging maar snel terug. Dit was typisch een gevalletje wat ik ook denk bij sommige dames: 'Mooi van ver maar ver van mooi'. Fast forward enkele weken en ik krijg een Jumbo Joe kado van mijn vriendin. Ik had hem nergens in NL gezien dus had ze hem uit de UK laten komen. :D Schatje mocht je dit lezen: IK HOU VAN JE! :x

Waarom de Jumbo Joe?
Ik woon in een appartement en zocht iets dat op een balkon kon staan en makkelijk veplaatst kon worden naar de berging of mee op pad. Hij moest af en toe ook als smoker gebruikt kunnen worden voor kleine porties en bij feestjes moeten er snel genoeg burgers en satetjes op gemaakt kunnen worden. Oftewel groter dan een SJ maar wel portable. Verder heeft deze weberveteraan me overtuigd -> http://www.bbqdryrubs.com/weber-jumbo-joe-fanatic-guide/

Het eerste avontuur
Meteen een kilo boneless kippendijen in satemarinade. Pindasaus blokje van de toko gehaald! (Deze werken fantastisch! Ik heb hoge pindasaus eisen namelijk.) De ene JJ (mijn bijnaam is dus ook JJ) rent met die andere JJ naar het balkon! AH bruine blokjes onder een hoopje fire-up coco briketten aangemaakt en meteen verschijnt er zwarte rook!! Buurvrouw doet verschrikt der balkon deur en ramen dicht!!! Het stopte na een minuut of 10 gelukkig en heb daarna de kip lekker kunnen grillen. Ik heb een paar stukjes aan de buurvrouw opgeofferd aangeboden en ze vond het ook heel lekker en niet erg van de rook gelukkig. Geen pics helaas.


20130829_145942.jpg

Hij was maar heel even schoon..


FIN​






Epiloog
Ik heb de afgelopen dagen zitten zoeken naar oplossingen voor de rook bij de buurvrouw. Niet dat het helemaal te vermijden zal zijn maar ik probeer het in ieder geval te minderen want tenslotte komt het bij mij ook naar binnen. Uiteraard waarschuw ik de buurvrouw ook als ik begin. Ik ga het binnenkort proberen met een gasbrander als aansteker en Ecobrasa (en een ventilator ;) ) Mocht iemand nog handige balkon&rook tips hebben hoor ik het graag.



PS.
Voor degenen die interesse hebben in een Jumbo Joe of de oude Smokey Joe Platinum kijk zometeen eens in het Marktplaats gedeelte van het forum.  ;)
 
Hoi JJ,

Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Welkom JJ

Balkon-rook-tip 1: nodig je buurvrouw zo vaak uit dat ze vanzelf gaat verlangen naar die heerlijke rookgeur als ze wakker wordt  ;)
 
Betere briketten en een looftlighter zouden de "overlast" al een stuk verminderen!
 
hallo JJ, van harte welkom hier!
 
hoi JJ,
welkom op dit edele genootschap
 
Dit zou een oplossing kunnen zijn:

http://www.cadac-nl.com/products/product.php?pid=108
 
Welkom JJ!!!
 
Welkom JJ.
Ben je niet bang dat de buurvrouw telkens met een bordje langs komt als het begint te roken? :D
 
EHH zei:
Welkom JJ.
Ben je niet bang dat de buurvrouw telkens met een bordje langs komt als het begint te roken? :D
Toch weer iets anders als een kopje suiker lenen  :)
 
Van harte welkom hier JJ!!
 
Van harte welkom! En sucses met de buurvrouw. ;)
 
Bedankt allen!

noskos zei:
Betere briketten en een looftlighter zouden de "overlast" al een stuk verminderen!
Noskos bedankt voor je handige website en dan bedoel ik bbq-nl  :)
Ik heb de looftlighter overwogen maar hij is zowel mechanisch als elektrisch en daarom veel kwetsbaarder dan een gasbrander of onkruidbrander te duur vind ik. Ik heb nu Ecobrasa briketten om uit te proberen.

ShuttleX zei:
Wat een grappig dingetje :)

EHH zei:
Welkom JJ.
Ben je niet bang dat de buurvrouw telkens met een bordje langs komt als het begint te roken? :D
Liever dat dan dat ze me vraagt om op te houden met die bbq!
Ik trouwens bijna pindasaus over haar kip gegooid.. ze bleek allergisch voor noten te zijn.  #:-S
Nou ja meer voor mij. Als het vlees op is dan eet ik het nog met stokbrood. :)
 
Rook zal bij BBQ (en zeker bij gebruik van rookhout) toch altijd wel een ding blijven. Dus dat zul je in overleg met de buren op moeten lossen. Sommige mensen kunnen er helaas erg moeilijk over doen, anderen maakt het weer geen bal uit en komen ge?nteresseerd vragen wat je doet. Tja...
Ik minimaliseer de (opstart)rook door lump charcoal te starten in mijn starter, maar bij rooksessies ben je toch vooral aangewezen op de wind.

Maarre..WELKOM ook vooral JJ!
 
Terug
Bovenaan Onderaan