BasBQ
Beef en Steak

Ecobrasa kokosbriketten

firestarter_K

Tondelzoeker
Berichten
21
Beste forumleden,

Voor de low and slow sessies deel ik mijn barbecue op in twee zones. Aan de ene kant de briketten achter een Weber rekje, welke ik afscherm met alu folie. Op de koude zone plaats ik ook alu folie op het onderste rooster zodat de warme lucht niet direct boven mijn vlees kan komen. Ik heb echter nog wel problemen met het op temperatuur houden van de barbecue, ondanks dat ik vooral met het onderste schuifje werk.

Ik heb altijd Weber briketten gehad als brandstof en ben nu op zoek gegaan naar iets anders, omdat ik veel lees dat Weber briketten de temperatuur niet lang vast kunnen houden, terwijl ik daar juist wel naar opzoek ben.

Nu is mijn oog gevallen op de Ecobrasa kokosbriketten. Mijn vraag is nu of er mensen hier mee bekend zijn en zo ja, zijn deze aan te raden? Ik hoop op deze manier de temp al iets beter vast te kunnen houden tijdens lange sessies.

2AF9D116-DF3A-4729-A09A-5C721681CEB7.jpeg
 
Ja, deze gebruik ik al jaren. Samen met Dammers kokosbriketten zijn dit de beste en fijnste briketten die er zijn.
ze roken kort, ze branden heet, ze branden lang, laten weinig as achter en ze zijn milieu vriendelijk omdat er geen boom voor gekapt is.
door de kubus vorm nemen ze ook nog eens weinig ruimte in beslag.

je temperatuur regelen zal hiermee makkelijker zijn dan een brisket met minder goede brand eigenschappen.
 
Vandaag twee dozen van gekocht.
Moet ik nog uitproberen.
Recenties zijn in iedr geval goed
 
Als mijn zak fireup kokos van 10 kilo op is ga ik ze ook proberen.
De fire ups branden mooi stabiel en geurloos maar geven wel een hoop as heb ik het idee.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Gebruik deze ook altijd naar volle tevredenheid. Vanwege de vorm vind ik ze ook handig voor mn DO :)
Net nog een frituursessie mee gedaan en nog steeds aan het wachten tot ik de boel kan opruimen omdat het nog warm is ;)
 
De Ecobrassa zijn gewoon top!

Onlangs kwam ik bij Vuur&Rook huismerk
kokosbriketten tegen. Deze zijn voordeliger....

Ervaringen ?

 
Ja, ik ben een zak V&R leeg aan het stoken.
Diverse low en slow runs mee gedaan, oa spareribs en pulled pork. Branden goed en blijven redelijk op temperatuur.
Los daarvan, ik vind dat er veel as vandaan komt. Laatst eens gewogen. Ongeveer 1 kg as van 3kg briketten. Lijkt mij veel.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger gebruikte ik de tom cococha kokosbriketten, deze kon ik goedkoop in de Colruyt vinden. Plots waren deze niet meer te verkrijgen... Dan maar hun vervanger getest: flamous kokosbriketten. Op het eerste zicht deden ze hun werk. Maar nu komen deze niet meer binnen! Het duurt verschrikkelijk lang om ze op temperatuur te krijgen, en voor low en slow deugden ze ook niet. Ze produceren veel stof en doven zichzelf op deze manier... nu heb ik net een bestelling ontvangen van de kokosbriketten van vuur en rook. Zaterdag deze eens testen met een pulled porc. Mijn broer is er alvast tevreden over...

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Bedenk me net, zou de hoeveelheid as nog verschillen tussen low & slow en hot & fast? Mijn eigen boerenlogica zegt van niet maar als iemand het weet?


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Mocht je ze willen proberen en in Breda komen. Ik heb hier nog een halve doos staan. Vind het helemaal niets.

Gratis uiteraard
 
Wat is er mis mee in jouw ervaring? Hoor eigenlijk alleen positieve geluiden, wat negatieve feedback is ook handig om mee te nemen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Dat vierkante vond ik niet fijn branden. Bij mij verstikte het vuur.
Hierna ben ik overgestapt op de kokosbriketten van Sol.
Tegenwoordig enkel houtskool in de kamado.
 
Vroeger gebruikte ik de tom cococha kokosbriketten, deze kon ik goedkoop in de Colruyt vinden. Plots waren deze niet meer te verkrijgen... Dan maar hun vervanger getest: flamous kokosbriketten. Op het eerste zicht deden ze hun werk. Maar nu komen deze niet meer binnen! Het duurt verschrikkelijk lang om ze op temperatuur te krijgen, en voor low en slow deugden ze ook niet. Ze produceren veel stof en doven zichzelf op deze manier... nu heb ik net een bestelling ontvangen van de kokosbriketten van vuur en rook. Zaterdag deze eens testen met een pulled porc. Mijn broer is er alvast tevreden over...

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
Ik zie bij bbq limburg nog tom cococha o0 de website.
 
Ik zag een post over ecobrasa consumentenverpakking (fancy gekleurd) maar ook horecaverpakking (bruine doos)

Kan ik als htk (huis tuin keuken) bbqer ook de horeca verpakking halen? Of maakt het qua prijs niet uit?



Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a met Tapatalk
 
Vraag;
Met weber briketten doe ik de brikettenstarter bijna vol.
Kan iemand bij benadering aangeven hoeveel ecobrasa briketten je in de brikettenstarter moet doen om circa een uurtje te bbq en (vlees/vis)?
 
Vraag;
Met weber briketten doe ik de brikettenstarter bijna vol.
Kan iemand bij benadering aangeven hoeveel ecobrasa briketten je in de brikettenstarter moet doen om circa een uurtje te bbq en (vlees/vis)?

Ligt er helemaal aan op welke temperatuur je je vlees/vis wilt gaan bereiden, niets van te zeggen zo.
Ook je type BBQ speelt natuurlijk mee.
 
Voor een uurtje grillen zou de helft voldoende moeten zijn.
 
Ik gebruik sinds kort de Ecobrasa briketten en ik vind ze super fijn. Lange brandtijd, stabiele temperatuur en weinig as. Zéér aan te raden.
Daarvoor had ik een zak kokosbriketten van Bakker Brandstof, die deden het op zich goed maar ik heb het idee dat daar meer as vanaf kwam dan met gewone briketten die ik daarvoor altijd gebruikte.
Naast briketten brandt ik tegenwoordig ook blokken eikenhout, tja het blijft een 'stickburner' ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan