Eindelijk was het zover, smoker in elkaar gezet, vlees gehaald, ingredi?nten ingekocht en genoeg vrij-tijd om aan de gang te gaan. Tijdens m'n uitzending naar Afghanistan in 2003 kwam ik door wat US army collega's voor het eerst in aanraking met beef jerky en ik was meteen verkocht/verslaafd. De keuze voor m'n eerste smoke project was dan ook gauw gemaakt. Na wat speurwerk op dit en andere forums en youtube. Viel mijn keuze op twee recepten cola jerky van pitmaster x

en een recept van de pitboys.

Ik heb voor de jerky 1 kilo bieflap van de keurslager gebruikt.
Ik heb ervoor gekozen om dunne plakjes te snijden a 5mm. Bij een volgende batch snij ik ze denk ik iets dikker.
Na het inkoken van de cola marinade was het tijd om lekker te laten trekken.

Ik heb de 2 batches 24 uur laten marineren.

En toen konden ze eindelijk op de grill ik kon haast niet wachten tot het klaar was.
Voor het roken heb ik eikenhout gebruikt. Ik kon op korte termijn geen grote houdstukken regelen, dus moest ik het met kleine snippers doen.

Om niet alles meteen naar de boden te laten vallen heb ik het op geperforeerd aluminiumfolie gelegd (ook ergens gelezen). En dat werkte perfect.

Het vasthouden van de temperatuur rond de 50 gr was nog even lastig aangezien ik ook nog geen (goede) thermometer heb en het werken met de smoker ook voor het eerst is.
Maar na 6 uurtjes roken was ik zeker tevreden met het resultaat en het smaakte heerlijk!:-D

en een recept van de pitboys.

Ik heb voor de jerky 1 kilo bieflap van de keurslager gebruikt.
Ik heb ervoor gekozen om dunne plakjes te snijden a 5mm. Bij een volgende batch snij ik ze denk ik iets dikker.
Na het inkoken van de cola marinade was het tijd om lekker te laten trekken.

Ik heb de 2 batches 24 uur laten marineren.

En toen konden ze eindelijk op de grill ik kon haast niet wachten tot het klaar was.
Voor het roken heb ik eikenhout gebruikt. Ik kon op korte termijn geen grote houdstukken regelen, dus moest ik het met kleine snippers doen.

Om niet alles meteen naar de boden te laten vallen heb ik het op geperforeerd aluminiumfolie gelegd (ook ergens gelezen). En dat werkte perfect.

Het vasthouden van de temperatuur rond de 50 gr was nog even lastig aangezien ik ook nog geen (goede) thermometer heb en het werken met de smoker ook voor het eerst is.
Maar na 6 uurtjes roken was ik zeker tevreden met het resultaat en het smaakte heerlijk!:-D