BasBQ
Beef en Steak

Dutch's eerste keer met de oklahoma smoker #beef jerky

 
 
 

Falcon

Kooltjesharker
Berichten
219
Eindelijk was het zover, smoker in elkaar gezet, vlees gehaald, ingredi?nten ingekocht en genoeg vrij-tijd om aan de gang te gaan. Tijdens m'n uitzending naar Afghanistan in 2003 kwam ik door wat US army collega's voor het eerst in aanraking met beef jerky en ik was meteen verkocht/verslaafd. De keuze voor m'n eerste smoke project was dan ook gauw gemaakt. Na wat speurwerk op dit en andere forums en youtube. Viel mijn keuze op twee recepten cola jerky van pitmaster x

en een recept van de pitboys.

Ik heb voor de jerky 1 kilo bieflap van de keurslager gebruikt.
Ik heb ervoor gekozen om dunne plakjes te snijden a 5mm. Bij een volgende batch snij ik ze denk ik iets dikker.
Na het inkoken van de cola marinade was het tijd om lekker te laten trekken.

Ik heb de 2 batches 24 uur laten marineren.

En toen konden ze eindelijk op de grill ik kon haast niet wachten tot het klaar was.
Voor het roken heb ik eikenhout gebruikt. Ik kon op korte termijn geen grote houdstukken regelen, dus moest ik het met kleine snippers doen.

Om niet alles meteen naar de boden te laten vallen heb ik het op geperforeerd aluminiumfolie gelegd (ook ergens gelezen). En dat werkte perfect.


Het vasthouden van de temperatuur rond de 50 gr was nog even lastig aangezien ik ook nog geen (goede) thermometer heb en het werken met de smoker ook voor het eerst is.
Maar na 6 uurtjes roken was ik zeker tevreden met het resultaat en het smaakte heerlijk!:-D



 
Mmhhhh.....beef jerky.....??n van mijn favorieten! :p

Heb je nog een voorkeur voor wat betreft marinade of zijn ze beide lekker? En hoe verhouden ze zich qua smaak t.o.v. de US versie?
 
Leuke sessie en het eindresultaat ziet er goed uit lekker spul om op te kauwen.
 
Leuk. Op de todo
 
Moet ik toch eens gaan proberen, bedankt voor het delen.
 
Dat ziet er puik uit zeg.
 
Super. Moet ik ook een keer doen!
 
DanBras zei:
Mmhhhh.....beef jerky.....??n van mijn favorieten! :p

Heb je nog een voorkeur voor wat betreft marinade of zijn ze beide lekker? En hoe verhouden ze zich qua smaak t.o.v. de US versie?

De smaak van de pitboys is bijna 1 op 1 met de smaak zoals ik ze altijd van jack links kocht beetje pittig heerlijk, echt blij mee dus! Ik vond de cola marinade wat zoetig en zoutig, wel goed te doen maar de volgende keer maak liever die van pitboys of in de richting van die smaak.
 
Nog nooit homemade jerky geproefd, maar ik word wel nieuwsgierig!! Kom je ook op de Meating?? neem je dan iets mee??
 
MarBQ zei:
Nog nooit homemade jerky geproefd, maar ik word wel nieuwsgierig!! Kom je ook op de Meating?? neem je dan iets mee??

Ik had nog niks gelezen over meating, ik heb even gezocht maar kon zo snel niks vinden.  8 sept heb ik al afspraken maar wellicht een goeie voor een volgende meating. Met die texas jerky durf ik het wel aan de smaakte echt heerlijk. Kan je misch een linkje sturen met wat info over die meating? klinkt wel leuk!

Gr Chris
 
dat is goed gelukt, moet dat tovh ook maar eens gaan maken
 
Elke keer als ik iemand beef jerky zie maken, of zelfs gewoon iemand hoor zeggen beef jerky te hebben gegeten, stijgt het weer op mijn lijstje. Nog zoveel te doen... Maar ziet er weer lekker uit
 
Lekker, en Yep bij mij ook nog steeds op de todo list, tis weer dringen met verschillende dingen op deze lijst  ;D
 
Ik heb het nu al meerdere keren gemaakt, en of ik nu 500 gram maak of een kilo het is echt binnen een week weg.
De kinderen vinden het heerlijk en de zooi die eromheen loopt ook.
Zal de volgende keer wel ??n draadje openen.

Gr. Berry
 
Dat ziet er echt goed uit! Wil dit ook wel een keer maken!  :p
 
Ziet er echt wel heel lekker uit !
De todo lijst wordt maar langer en langer en langer...
 
ik moet het ook snel weer even maken, het is zo makkelijk en zo lekker... toch doe ik het niet zo vaak...
 
Terug
Bovenaan Onderaan