BasBQ
Beef en Steak

Dry-January; Kip op bier-hooi uit de DO.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.643
Op Grillfun kwam ik een recept tegen voor kip op hooi uit de DO. Het hooi wordt van tevoren ruim gedrenkt in bier.
Met enkele kleine aanpassingen heb ik eenzelfde gerecht gemaakt. Zie hieronder.

Eerst ff alle in positie gezet. Kippetje van 1400 gr. Lekker rubje gemaakt voor de kip. Speciaal berghooi gehaald bij de dierenwinkel.
Het benodigde hooi in een bak gepropt en ruim voorzien van Westmalle dubbel. Nog wat kruiden toegevoegd en ondergedompeld in het lekkere sap.
Kippetje gevuld met kruiden, knoflook en citroen en lekker vastgebonden.

IMG_4047.jpg
IMG_4058.jpg


IMG_4055.jpg
IMG_4056.jpg


Kip lekker een paar uurtjes laten intrekken. Idem voor het hooi.
Vervolgens de bbq klaar gemaakt voor 180 C. Twee kolenmandjes gevuld met kokosbriketten van Terlanco. De helft goed warm gestookt.
DO op het rooster geplaatst en lekker op laten warmen.
Aansluitend het bier-hooi in de ketel, kip erop en nog wat sap toegevoegd. Er wordt niets verspild.

IMG_4059.jpg
IMG_4060.jpg
IMG_4066.jpg


Deksel erop. Q verder op temperatuur laten komen. Na 30' een thermometer in de kip gestop.
Onder tussen tijd voor wat persoonlijke verzorging en het snijden van een bak groenten.

IMG_4067.jpg
IMG_4339.JPG


Groentjes in een ovenschaal op de Q geplaatst.
De temperatuur in de Q blijft lekker stabiel tussen 170 en 180 C. Kip gaart stevig door. Na een dik uur is de kerntemperatuur overal 75 C.
Deksel van de DO en de kip nog wat laten kleuren. Is eigenlijk al te gaar. Volgende keer het deksel eerder eraf halen.

IMG_4069.jpg


Dan het kippetje opgemaakt voor een fotoshoot. Vooraf een paar decoratiegroenten gegrild. Voorafgaand aan de fotoshoot de skillet opgewarmd en voorzien van een bedje van het gebruikte hooi. Kippetje geplaatst. Kip is hartstikke gaar.

IMG_4074a.jpg


Kip aangesneden en met de groentjes opgediend.

IMG_4078.jpg
IMG_4082.jpg


De smaak is niet verkeerd. Zeker als er nog wat hooi aanzit. :unsure: . Kip is overal gaar en zeker niet te droog.
Anders dan de gegrilde kippen of de BCC. Ga ik nog eens op een andere manier maken.

Bedankt voor het lezen. ;)
 
Wat goed is voor het konijn is ook goed voor het kippetje? 🐔
Mooie reportage!
 
Leuke reportage! Lief dat je kippetje de laatste uren van haar bestaan lekker in het hooi mocht scharrelen. 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Mooi gerecht hoor. En natuurlijk ook een prima uitvoering van de foto opdracht.
 
mooi gedaan Peter. Lekker bezig geweest zo te zien.
En een tip voor het overgebleven hooi: koop een paard 🤣
 
Lekker Peter, mooie reportage!

Erg leuk idee zo!

Je kunt hooi ook heel goed dichter bij de kooltjes leggen om er produkten mee te roken. Of op het rooster er een hitteschild mee maken en daar een zalm of forel op leggen... echt leuk om te doen.

Of paard zoals Rick aangeeft, ook lekker! ;-)
 
Leuk gedaan. Kwam de biersmaak nog beetje terug?
In mij eerste hap zat wel een hooismaak. Net een restje opgeknaagd en det smaakt anders als normaal.
Bier is nu eenmaal hoofdzakelijk water.
 
mooi gedaan Peter. Lekker bezig geweest zo te zien.
En een tip voor het overgebleven hooi: koop een paard 🤣
Aha, hooj opvoeren aan het paard en daar vervolgens stoofvlees van maken...😋
 
Lekker bezig geweest en jezelf goed verzorgd

Hooi gelijk te gebruiken on te flossen 😉
 
Ziet er mooi uit Peter. Iets maken icm hooi staat al langer op het lijstje hier. Westmalle is natuurlijk ook een super bier.
Dat moet smullen geweest zijn.
 
Ziet er mooi uit Peter. Iets maken icm hooi staat al langer op het lijstje hier. Westmalle is natuurlijk ook een super bier.
Dat moet smullen geweest zijn.
Ik hen nog wat hooi liggen....🤫🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan