BasBQ
Beef en Steak

Droog opslaan van houtskool

 
 

V-iwaarden

Vuurmaker
Berichten
64
Wie kan mij helpen met het volgende;

Normaal gesproken heb ik het houtskool in de schuur staan, maar deze is helaas niet helemaal vochtvrij. Mede door de regen en kou is mijn houtskool dus in de winter een beetje vochtig. Dit is het eerste jaar dat we ook in de winter door blijven bbqen
Aangezien dit onze enige schuur is ben ik benieuwd of er misschien goeie oplossingen zijn bedacht door jullie waar ik het houtskool droog kan bewaren.
In huis is het namelijk een beetje lastig om een plekje te maken.

Hopelijk heeft iemand een goeie tip.

alvast bedankt
 
Op zolder is een plek waar het zou kunnen, mocht je deze bezitten. Anders een grote bak bij Ikea kopen, daar je zakken in met een vochtvreter.

ik heb zelf ook wel eens gezien om een opslagbox aan te schaffen. Maar meestal zijn die in maten in liters. Iemand enig idee hoeveel liter een zak met 10kg Dammers Houtskool is?
 
Zolang de zak dicht is en niet op een vochtige ondergrond en tegen vochtige muren staat kun je ze prima in een schuur opslaan. Hoe meen je dat ze bij de producent opgeslagen liggen? De luchtvochtigheid doet niet zo veel aan een gesloten zak. Een aangebroken zak kun je het beste in een stalen of kunststof ton bewaren.
 
In mijn vorige huis had ik daar ook last van, Ik overwoog toen een voerton aan te schaffen.
Maar een ander huis hielp ook ;)
 
Bij mij liggen ze enkel onder een overkapping. In de winter aanmaken duurt iets (lees 20 seconden) langer.
 
Op zolder is een plek waar het zou kunnen, mocht je deze bezitten. Anders een grote bak bij Ikea kopen, daar je zakken in met een vochtvreter.
Zolder kan wel, alleen bij gebruik meerdere keren per week is dat niet echt handig. Wat ik nu merk is dat ze wel goed aangaan, alleen dat ze extreem roken, dit duurde vandaag ruim een half uur voordat het een beetje minder werd. Voorheen had ik hier geen last van..
 
Ik gebruik zoiets. Werkt voor mij perfect. Heb zelfs een kleine bak voor de rubs etc. Die bewaar ik zelfs gewoon in de buitenkeuken en niks geen geklonter oid. Dus houdt het vocht goed genoeg buiten!
08d393c776e7c7d1d7dfac3d36cfe002.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Oud topic, maar nog even voor de archiefwaarde; 15 Kilo Acacia houtskool past precies goed in een 60 liter vat. En deze houtskool lijkt ook wat meer volume te hebben dan de hardere soorten, dus daar moet het ook mee lukken. Prachtige brokken in deze zak trouwens, maar dat terzijde.
IMG_20211115_194904.jpg
 
Heb 2 dozen Flames & Flavour in de keuken staan, staan ze lekker droog.
Niet het mooiste gezicht maar vanuit de kamer zie ik ze niet 😁🤣
 
Die bakken zijn leuk. Toch mijn advies om wat meer dichte emmers of voeetonnetjes te kopen.
Ik heb de werkvoorraad (zowel houtskool als kokosbriketten) buiten onder het afdak in afgesloten emmers staan.
De strategische voorraad staat in de garage. Wel vrij van de vloer zetten.
 
Die bakken zijn leuk. Toch mijn advies om wat meer dichte emmers of voeetonnetjes te kopen.
Ik heb de werkvoorraad (zowel houtskool als kokosbriketten) buiten onder het afdak in afgesloten emmers staan.
De strategische voorraad staat in de garage. Wel vrij van de vloer zetten.
Ik heb mijn voertonnetjes van de Welkoop, maar op marktplaats worden ze ook veel gebruikt aangeboden.

Voor wie dit ook wil, pas op dat in 2 vaatjes van 32 liter in totaal minder houtskool past dan in 1 vaatje van 60 liter.
Houtskool is grof spul
 
Terug
Bovenaan Onderaan