BasBQ
Beef en Steak

Droge kipsat?

 
 

Hermanusb

Kooltjesharker
Berichten
198
Deze week heb ik kipsat? gemaakt die qua smaak perfect was maar voor mijn gevoel te droog.

Ik heb paar keer geprikt met thermometer maar dat was geen succes.


De weber stond op 200 graden...

Ik vermoed dat dit te hoog is geweest.
Wie heeft er tips?
 
Heb je het direct of indirect gedaan?
als ik sat? maak, heb ik de bbq op 170 eerst indirect en dan als laats direct even af grillen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Zoek even op dit forum naar DanBras sateh en dan krijg je vanzelf een geweldige lijst met tips, alsook heerlijk recept. Heb zelf nu ook veel variaties gemaakt maar vooral kippendijen ipv kipfilet maakt veel uit.
 
chckstrk zei:
KamadoNovice zei:
Zoek even op dit forum naar DanBras sateh en dan krijg je vanzelf een geweldige lijst met tips, alsook heerlijk recept. Heb zelf nu ook veel variaties gemaakt maar vooral kippendijen ipv kipfilet maakt veel uit.
+1 vooral op de dijen


Sent from my iPhone using Tapatalk


Lekkere sat?  :) !
 
chckstrk zei:
KamadoNovice zei:
Zoek even op dit forum naar DanBras sateh en dan krijg je vanzelf een geweldige lijst met tips, alsook heerlijk recept. Heb zelf nu ook veel variaties gemaakt maar vooral kippendijen ipv kipfilet maakt veel uit.
+1 vooral op de dijen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jep
En wat een geweldig recept Is dat toch  :D

Als je dat volgt, dan ben je om
 
Blij dat het DanBras recept nog zo goed bevalt!  :D

Maar ongeacht welk recept je gebruikt voor kipsateh of beter gezegd ieder willekeurig recept waar kip in zit.....de malsheid zit hem inderdaad in het gebruik van kippendijen i.p.v. kipfilet. Het kost wat moeite in NL, maar langzaamaan begint iedereen te ontdekken dat kipfilet qua malsheid en smaak gewoon inferieur is t.o.v. kippendij. Veel te mager en daardoor droog & weinig smaak.

Vervang gewoon in ieder willekeurig recept kipfilet voor kippendij en zonder enige moeite is je gerecht meteen een stuk smakelijker.
 
Wat Danny zegt. Kipdij is #1.

Temperatuur is ook wel een ding.
Kipdij (nog redelijk mals bij 76 graden) is wat vergevingsgezinder dan kipfilet (al bijna niet meer zo mals bij 65 graden). Maar als je het helemaal doorgaart tot dik in de 80 graden is zelfs kipdij toch al snel droog.
Voor jezelf is het misschien goed om even te proeven. Kipdij kun je ook al eten vanaf 65 graden, maar je moet zelf bepalen hoe gaar je het wilt hebben natuurlijk. In de 60 kan het ook nog te taai zijn.
 
Wat ook helpt is de kipfilet niet te lang te grillen. Gewoon binnen een paar minuten op hoge temp. Als de kern wit kleurt is t goed. En de kerntemp een beetje los laten. Ze koelen namelijk ook weer snel terug bij het omdraaien e.d. en dan duurt het veel langer voordat je denkt dat de kerntemp goed is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
JaapAap zei:
Wat ook helpt is de kipfilet niet te lang te grillen. Gewoon binnen een paar minuten op hoge temp. Als de kern wit kleurt is t goed. En de kerntemp een beetje los laten. Ze koelen namelijk ook weer snel terug bij het omdraaien e.d. en dan duurt het veel langer voordat je denkt dat de kerntemp goed is.
Dat is leuk als je kipfilet geen marinade heeft, maar met een sateh-marinade waar veel suikers in zitten (zoals de DanBras sateh) hou je dan zwarte satehs over. Dat gaat hem dus niet worden, tenzij je er continue bij blijft, kleine hoeveelheden verwerkt en blijft draaien.
En als er bij ??n stukje vlees de kerntemperatuur zeer belangrijk is, dan is het wel kip. Dus altijd 110% zeker zijn dan het voedselveilig is.

Daarnaast, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan door gewoon de kipfilet te vervangen door kippendij. Vet is smaak en aangezien kipfilet geen vet heeft....
Maar misschien voor een hoop mensen het aller belangrijkste argument; kippendij is per kg goedkoper dan kipfilet. Ga naar een goede Turkse slager en dan heb je 3kg kippendij voor ?13. Win-win dus; meer centjes in je portemonnee en een lekkerder stukje vlees  :D
 
Mijn kipsate (DanBras for the win) is altijd dusdanig dun gesneden dat het meten van de temperatuur kansloos is. Gewoon even kort direct kleuren, en daarna nog een paar minuten indirect doorgaren.

Kippedij is sowieso een voorwaarde, al stond ik vandaag weer in 2 supermarkten te kijken naar tig soorten verpakking kipfilet, geen dij te bekenen! Nederland heeft dus nog iets te leren!
 
Na deze topic gelezen te hebben wil ik het absoluut niet kapen maar ik zit wel met een vraag. Kippendijen zijn echt een pain in the ass om schoon te snijden (vriendin wil het vet er af),. Hoe doen jullie dit? Laten jullie dit lekker zitten of nemen jullie ook de tijd om een kippendij "schoon" te snijden?
 
Euh, als mijn vrouw het vet van de dijen wil krijgt ze OF de kip + mes aangereikt OF een pasje van de sportschool.... Schijnt het vet ook van de dijen te krijgen

Als ik de kippendijen haal laat ik ze ontbenen en afhankelijk van het gerecht wel/niet met vel. Thuis alleen nog even controleren en kleiner snijden, dat kleine beetje vet zorgt juist voor smaak en sappigheid en smelt mooi weg :)
 
BoyS zei:
Na deze topic gelezen te hebben wil ik het absoluut niet kapen maar ik zit wel met een vraag. Kippendijen zijn echt een pain in the ass om schoon te snijden (vriendin wil het vet er af),. Hoe doen jullie dit? Laten jullie dit lekker zitten of nemen jullie ook de tijd om een kippendij "schoon" te snijden?

gewoon ff de tijd nemen om ze na te lopen op eventueel teveel vetjes ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan