BasBQ
Beef en Steak

Dragontini

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Omdat het drakenfruit als enige niet in de blender gegaan is op het afgelopen feestje, besloot ik zelf een maandagavond cocktail te bereiden, de dragontini. De laatste en eerste keer dat ik die dronk (en omgooide, ahum, h? die hoge torens wiebelen gek!), was in de spectaculaire Ozone sky bar in Hong Kong. Mocht je in de buurt zijn, een aanradertje http://www.ritzcarlton.com/en/Properties/HongKong/Dining/ozone.

voor 1 cocktail:
-een halve verse 'dragon fruit' (pitaya, drakenvrucht), wit of met rood vruchtvlees
-enkele frambozen (vers of diepvries)
-een lepel frambozenlikeur
-een shot vodka
-ijs

ik denk dat de hoeveelheden neerkomen op een eetlepel likeur (15ml) en 40ml vodka, een en ander een beetje afhankelijk van de vrucht. ik heb suiker moeten toevoegen, dit lijkt me ook afhankelijk van hoe rijp het fruit is.

snij eerst een dun plakje van de vrucht voor de garnering. lepel de vrucht uit en shake het vruchtvlees met de rest van de ingredi?nten samen in een cocktailshaker. serveer door de zeef en in een martini glas. als je frambozen uit de vriezer gebruikt, druk er dan een met een vork in segmentjes en strooi die over de cocktail. garneer met een schijfje dragonfruit. net als bij een kiwi kun je de zaadjes van het fruit gewoon eten.

en tja, zo spectaculair als het eruit ziet...

IMAG0846.jpg


IMAG0851.jpg


IMAG0850.jpg


zo weinig spectaculair smaakte het... ik proefde vooral vodka, een beetje framboos en een vleugje zurige kiwi. helaas! de tweede cocktail heb ik in de blender gegooid (hoewel die in de ozone bar zeker niet geblend was) maar daardoor werd het vooral een kiwi/dragonfruit-achtige smoothie, dus dat was geen verbetering. ik kan me herinneren dat die in de ozone bar echt meer de moeite was. dus ik hou me aanbevolen voor tips & tricks!!!
 
Ik heb een vermoeden wie hier op gaat reageren  ::)
 
Kom er maar in Dennis.....
 
hebben we een dragontini expert? (c.q. is er hoop, er ligt er nog 1 in de fruitschaal namelijk!)
 
Even wat tijd rekken voor Dennis  ;)
Voor wat het waard is, het ziet er iig erg lekker uit Marieken, dat dan weer wel  :)

Mac
 
Jep, het is een schitterend uitzicht die dragontini op tafel terwijl ik hier een troost-zombie wegslobber ; )
 
Ik ben niet echt van de martini variaties, in een martini is voor mij gin en vermouth ;) Dus ik kan je niet helpen hier.

Echt heel veel smaak heeft een pitaya ook niet dus je zult het waarschijnlijk van likeur en andere zaken moeten hebben om een beetje smaak er in te krijgen.
 
ik denk dat er in de horeca gewoon een skyy of absolut dragonfruit vodka in gaat... en dat het echte fruit alleen ter decoratie dient.
 
deze zou ik wel willen proeven... je hebt nog een schaal vol zeg je? we komen met zijn allen langs dan ;)
 
Big-T zei:
deze zou ik wel willen proeven... je hebt nog een schaal vol zeg je? we komen met zijn allen langs dan ;)
Welja nodig ons maar allemaal uit, gezellig!
 
de minst lekkere en meest spectaculair uitziende cocktail ooit en iedereen wil proeven...  :-\

ik heb er nog ??n, en ik dacht erover om die zelf maar in een bakkie vodka te gooien een paar dagen, wat bacardi en absolut kunnen, kan ik toch zeker beter. pitaya infused vodka, wie weet.
 
Niels zei:
Wellicht dat je het met dit recept ooit een keer opnieuw wilt proberen?

http://www.scmp.com/article/991424/dragontini

hi niels, dank voor het recept! ik kopieer het hier even voor de volledigheid:

40ml vodka
10ml St Germain elderflower cordial
20ml raspberry puree
10ml lemon juice
Pinch of sugar

Basil and yuzu foam (a large handful of basil, zest of two yuzu cooked in 700ml organic grape juice with one leaf of gelatine and passed through a soda siphon with one charge of CO2.)

Dried raspberries
Slice of dragon fruit

Mix the first five ingredients in a cocktail shaker with plenty of ice, strain into a martini glass and top with foam.
Garnish with dragon fruit and raspberries.

er zit dus helemaal geen dragonfruit in de ozone dragontini, buiten een schijfje garnering. ROFL. d??rom smaakt ie zo goed  ;)
mooi ook, ik had dit recept wel ergens op t net al zien staan, maar was er gelijk weer voorbij geklikt vanwege het basilicium/yuzu schuim dat er heel hip en moleculair bij gaat.

ik ga het zeker nog een keertje testen (al dan niet met schuim en/of dragonfruit decoratie...) -  dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan