BasBQ
Beef en Steak

DO ingebruikname

 

Diederrick

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik een 9qt DO bij Vuur en Rook gehaald om met kerst een lekkere stoofpot in te maken.

Nu is het een pre-seasoned DO, maar voor de volledigheid (lees: onzekerheid) nog even de vraag of ik deze enkel hoef af te spoelen voor gebruik? Of is er meer dat ik moet doen?

Het zou jammer zijn als ik daar vanuit zou gaan en later met een buiklopende familie zit ;)

Alvast dank voor de reacties.

Tot smooks, D
 
Nope, NIET afspoelen maar je kan deze direct gebruiken.
Na gebruik wel afspoelen en etensresten verwijderen. Mogelijk dat je dan een deel van de beschermlaag weer wegpoetst en je zal dan opnieuw een laagje (bv. Crisco) moeten aanbrengen en inbranden.
 
Ook pre-seasoned spul komt gewoon uit een doos of een opslag, dus mij lijkt even spoelen met warm water (geen zeep!) wel een mooi begin van zijn carri?re. Vind ik persoonlijk wel zo fris. Maar echt helemaal afschrobben met water en zeep is natuurlijk zonde, dan kun je net zo goed een onbehandelde kopen en die zelf even in het vet zetten.
 
Ffies een natte lap erover en gaan ;)
 
Wij spoelen hem af met heet water en laten hem eerst even in de oven of bbq met een dun laagje crisco. de meeste vinden het onnodig . maar zo doen wij het. ik doe dat trouwens naar elk gebruik ff inbranden met crisco
Veel plezier ermee!

 
Daniel zei:

Zo heb ik het ook gedaan, alleen vanwege ruimtegebrek kon ik de pan niet op zijn kop leggen en deze moest iets schuin staan. Daardoor is er een klein plasje in de pan ontstaan. Maar dat heeft nauwelijks effect. Voor het insmeren gebruik ik een stukje van scotch brite schuursponsje. De zachte kant is erg geschikt om het vet mee uit te smeren. mijn pannen waren te ruw om met keukenpapier in te smeren, dat ging rafelen.
 
Ha, super bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik 'hem' afgespoeld met heet water (geen zeep) en heb ik hem in een oven van zo'n 100 graden een half uurtje laten drogen - we koken op inductie, vandaar. Omdat hij pre-seasoned is, heb ik hem niet ingesmeerd met crisco, dat krijgt hij weer na gebruik.

Verder heeft hij een lekker warm plekje in de keuken gekregen.
 
01c585c93b570474f4a4a1806a191872.jpg


Hij is in gebruik genomen.
Wat een leuk ding!

De hengsel is niet helemaal ok (emmer hangt scheef), dus daar moet ik nog even mee prutsen.

Tot smooks, D.
 
Ben geen expert, maar zou het werken als je het handvat omdraait?
 
Zou geen verschil mogen maken maar proberen kan geen kwaad


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Blijft altijd weer een mooi gezicht, een DO boven open vuur.
 
Als je de DO op een inductie wil gebruiken is het niet verstandig om hem boven vuur te gebruiken
Inductie kookplaten hebben moeit met pannen die op vuur gebruikt zijn.

Ik moest om die reden nieuwe pannenset kopen toen ik over ging op inductie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hermanusb zei:
Als je de DO op een inductie wil gebruiken is het niet verstandig om hem boven vuur te gebruiken
Inductie kookplaten hebben moeit met pannen die op vuur gebruikt zijn.

Ik moest om die reden nieuwe pannenset kopen toen ik over ging op inductie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

De reden hiervoor is omdat Inductie afhankelijk is van het oppervlakte dat contact maakt. En door langdurig gebruik van pannen op gas/vuur gaan deze licht vervormen waardoor het contact minder wordt en dus de hitte minder goed over komt. 

het betekend niet dat de pannen niet meer werken, alleen ze leveren niet het beste resultaat. En als jij de investering gaat doen om op inductie te koken is het inderdaad het advies om nieuwe pannen te kopen zodat je de beste ervaring hebt.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat een goed stuk gietijzer een stuk minder last heeft van die vervormingen dan een gebruikelijke pan.

Wat ik me wel afvraag, is of dat de seasoning op de buitenkant van de pan niet het contact tussen de inductieplaat verstoort.

EDIT:  Kleine correctie,  dit lijkt meer het geval te zijn met keramisch. Een goede inductieplaat kan tot 3cm boven de plaat nog hitte afgeven op de pan.
 
Hermanusb zei:
Als je de DO op een inductie wil gebruiken is het niet verstandig om hem boven vuur te gebruiken
Inductie kookplaten hebben moeit met pannen die op vuur gebruikt zijn.

Ik moest om die reden nieuwe pannenset kopen toen ik over ging op inductie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Inductie, wat is dat... Kan dat op de BBQ? :p
 
vogels zei:
Hermanusb zei:
Als je de DO op een inductie wil gebruiken is het niet verstandig om hem boven vuur te gebruiken
Inductie kookplaten hebben moeit met pannen die op vuur gebruikt zijn.

Ik moest om die reden nieuwe pannenset kopen toen ik over ging op inductie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Inductie, wat is dat... Kan dat op de BBQ? :p
=)) =)) =))
 
Terug
Bovenaan Onderaan