BasBQ
Beef en Steak

DIY Mini WSM

 
 

LeonQ

Vuurmaker
Berichten
64
Goedenavond,

In mijn zoektocht naar een leuke BBQ voor de camping en voor gebruik op ons balkon een paar weken geleden tegen wat filmpjes en bouwbeschrijvingen aan gelopen waar van een Smokey Joe een kleine variant op de WSM gemaakt wordt.

Wat hebben we daar voor nodig?
- Uiteraard een Weber Smokey Joe (ik heb een Premium gebruikt)
- Een grote kookpan van 35cm diameter.
- 6x M6 boutjes, 6x M6 dopmoeren en 12x M6 sluitringen (ik heb RVS gebruikt)
- 4x M8 bouten, 4 M8 sluitringen en 4 M8 moeren (wederom RVS)
- Een terracotta schotel van 30cm
- Een tweede Weber 37cm BBQ rooster
- Temperatuurmeter (optioneel)

Begonnen met een standaard Weber Smokey Joe Premium. Een Smokey Joe Original kan ook, deze heeft de luchtschuif aan de onderkant wat er voor kan zorgen dat deze verstopt raakt door as van je briketten.

miniwsm01.jpg


Vervolgens een grote 35 centimeter kookpan besteld via een horeca webshop. Deze pan is van Aluminium en is van het merk Pajudas. Deze pan past perfect op de kolenschaal van de Smokey Joe. De deksel past erop maar sluit niet perfect aan. Ik wacht even af hoe dit werkt, anders zoek ik daar nog een oplossing voor.

miniwsm02.jpg


Toen de pan bleek te passen begonnen met het aanpassen van de pan. Begonnen met het maken van gaten in de bodem. Dit is gedaan met een normale 7 gaten zaag. De zaag tijdens het zagen goed gesmeerd gehouden (WD40) en hij vloog door het aluminium heen. Op deze foto zie je ook al de 4 M8 bouten waar straks de terracotta pan op rust.

miniwsm03.jpg


De pan vervolgens voorzien van drie bouten op 10cm van de bovenkant en drie bouten op 10cm van de onderkant. Tussen de roosters is er dan 15cm ruimte. In het midden van de pan is een groter gat gemaakt voor de temperatuurmeter.

miniwsm04.jpg


miniwsm05.jpg


Vervolgens de terracotta pan erin

miniwsm06.jpg


Gevolgd door het eerste rooster

miniwsm07.jpg


En uiteraard ook het tweede rooster

miniwsm08.jpg



Helemaal opgebouwd ziet dat er dan als volgt uit.

miniwsm09.jpg



Zaterdag gaan we dit monster voor de eerste keer aansteken en wat BBQ ribs bereiden volgens de 3-2-1 methode. Ik ben erg benieuwd. Afhankelijk van de verkleuring van het aluminium zal de pan nog gespoten gaan worden. Verder wil ik nog een handvat maken voor de uitgang in het deksel van de Smokey Joe.

Wordt vervolgd!
 
ziet er gaaf uit! hoe heb je de pan onder aan de BBQ vastgemaakt? en ben je niet bang dat het Aluminium te zacht is?
 
joseph86 zei:
ziet er gaaf uit! hoe heb je de pan onder aan de BBQ vastgemaakt? en ben je niet bang dat het Aluminium te zacht is?

Je zet de pan op de richel waar normaal gesproken het rooster ligt. Past perfect!
 
mooi projectje .
de meningen over allu zijn verdeeld ,maar ik was voor een rvs pan gegaan.
 
Leuk projectje! Netjes gedaan, ik ben erg benieuwd naar je ervaring dit weekend! Neem aan dat je dit met ons deelt in het low and slow topic? :p
 
Mooi zeg! Campinggasten worden jaloers op je.
 
Mooie hybride oplossing!
 
Mooi, wat een leuk idee
 
Briljant
 
Komt op m'n to do te staan. šŸ˜Š
 
Vanochtend de eerste sessie (zie ook Low and slow topic) achter de rug met de smoker. Na wat spelen met de schuiven aan de boven en onderkant was de temperatuur stabiel op 110gr te houden voor langere tijd.

Na het inwikkelen van de ribs in folie kreeg ik er bijna geen temperatuur meer in. Vanalles geprobeerd maar hoger dan 100 graden wilde hij niet (zelfs wat briketten welke bijna onverbrand waren opnieuw heet gestookt in de brikettenstarter). De sessie dus afgemaakt tussen de 80 en 95 graden ongeveer..

Ribs waren wel lekker, dat scheelt!

Na het afkoelen van de Q deze weer uit elkaar gehaald en toen kwam ik er achter dat de terracotta pan het niet overleefd had.
miniwsm11.jpg


Of dit volledig het probleem is geweest weet ik niet. Terracotta pannen zijn dus blijkbaar niet de juiste keuze. Iemand een idee voor een alternatief? Ik heb eens gelezen over een soort ronde cakevorm maar daar zit een teflon coating op en die kan giftig zijn.

Verder wel een kleine verbetering doorgevoerd op de Q, er zit nu een handvat op de bovenste vent:
miniwsm10.jpg


Gemaakt van een RVS M8 bout, een stuk rondhout (bezemsteel) en wat moeren en ringen.
 
LeonQ zei:
Verder wel een kleine verbetering doorgevoerd op de Q, er zit nu een handvat op de bovenste vent:
miniwsm10.jpg


Gemaakt van een RVS M8 bout, een stuk rondhout (bezemsteel) en wat moeren en ringen.

Dit is echt een goede tip. Scheelt weer pijn aan de vingers of gek*t met een ovenhandschoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan