BasBQ
Beef en Steak

De geur van rook

Tsja hier zei de vrouw vorig weekend, dit jaar genoeg bbq geweest ... Ben gerookt beu ... Hmm ik rook zelfs nog niet echt. Met moeite eens een kleine chunk.

Ik zei dan ook, tsja dan is het ook geen pizza en burgers meer dit jaar. Dus dat was ook weer vlug opgelost.
Maar die geur krijg je niet direct weg. En aan mijn eigen kleren ruik ik dat dus ook
Voor je haar heb ik wel een oplossing: kaal scheren of met de tondeuse op 0,1mm :) Heb je daar ook geen last van

Oei, ieder huisje heeft dan zijn problemen :ROFLMAO:
Mijn vrouw heeft er geen bezwaar tegen dat het zomer en winter BBQ is, maar dat komt vooral door het feit dat ik gewoon het vlees klaar maak op de BBQ ipv BBQ volgens de volksmond. Mensen die mij abnormaal vinden dat ik BBQ in de winter zijn vooral mensen die BBQ enkel kennen als het cremeren van worstjes, stokjes, speklapjes en ribbetjes. Mannen met een pint aan de Q en de vrouwen tetteren.

Maar als je volledige menu's maakt, dan kan dat zomer en winter natuurlijk. Liever die steak op de Q dan binnen op het fornuis.
 
Oei, ieder huisje heeft dan zijn problemen :ROFLMAO:
Mijn vrouw heeft er geen bezwaar tegen dat het zomer en winter BBQ is, maar dat komt vooral door het feit dat ik gewoon het vlees klaar maak op de BBQ ipv BBQ volgens de volksmond. Mensen die mij abnormaal vinden dat ik BBQ in de winter zijn vooral mensen die BBQ enkel kennen als het cremeren van worstjes, stokjes, speklapjes en ribbetjes. Mannen met een pint aan de Q en de vrouwen tetteren.

Maar als je volledige menu's maakt, dan kan dat zomer en winter natuurlijk. Liever die steak op de Q dan binnen op het fornuis.
Absoluut, 1 lekker stukje vlees wat met liefde gemaakt is smaakt honderd keer beter dan een kilo pp aan bewerkte troep uit de supermarkt met zo'n "bbq" sticker op de verpakking.
 
Waar heeft de buurman last van? De rookwalmen of de geur? (Sommige mensen hebben niet de beste longen.)
Aan de rookwalmen is vaak wat te doen, geur wat minder, maarja, ruik jij nooit de geur van het eten wat bereidt wordt bij de buren?

Het walmen bij aansteken kan heel erg vermindert worden door de kolen aan een kant, de wokkel aan de zijkant met een huisje van houtskool/brikketen erboven. Dit zorgt voor veel minder rook dan de wokkels erbovenop doen. Ook het vermijden van brikketen (oké, kokos is iets anders) kan helpen.

Het roken met rook hout? Dan is het lastiger. Bbq verplaatsen naar de andere kant van de tuin indien mogelijk kan helpen. Mocht er zelfs dan (zonder walmen rook zijn kant op komen) gezeurd worden, dan is er geen kruid tegen gewassen.
Hij heeft voornamelijk last bij het opstarten van de bbq. Dan produceert hij wat rook en daarmee ook wat meer geur.

Grappig, zal dat eens proberen. Dus jij zegt vooral de wokkel een beetje begraven ? Ik dacht juist als je de wokkel begraaft dat het meer rook produceert vanwege de zuurstof te kort.
 
Hij heeft voornamelijk last bij het opstarten van de bbq. Dan produceert hij wat rook en daarmee ook wat meer geur.

Grappig, zal dat eens proberen. Dus jij zegt vooral de wokkel een beetje begraven ? Ik dacht juist als je de wokkel begraaft dat het meer rook produceert vanwege de zuurstof te kort.
Beetje begraven, maar zorgen dat de wokkel genoeg zuurstof krijgt is minder rook. En anders een onkruidbrander/looflighter oid gebruiken. Dan is er echt bijna geen rook meer over. Wel oppassen met vonkjes als je een brander gebruikt!
 
Mensen die mij abnormaal vinden dat ik BBQ in de winter zijn vooral mensen die BBQ enkel kennen als het cremeren van worstjes, stokjes, speklapjes en ribbetjes. Mannen met een pint aan de Q en de vrouwen tetteren.

Maar als je volledige menu's maakt, dan kan dat zomer en winter natuurlijk. Liever die steak op de Q dan binnen op het fornuis.

Vlees smaakt gewoon beter met houtskool/briketten. Zelfs een domme kotelet om het zo te zeggen smaak beter op een grill dan in een (grill)pan.
Aangezien ik geen afdak heb (iets voor volgend voorjaar) is de enige vereiste bij mij: geen regen en dan is het bbq weer :)

Ik doe winter en zomer een short (korte broek) aan. Of het nu -5 of 25 graden is. Alleen als ik les ga geven en de kinderen aan school afzet. Maar als ik terug thuis ben is het eerste werk korte broek terug aan. Zo ga ik ook naar de bakker/slager/winkel etc. Ik werk alleen van thuis buiten af en toe dus les geven. Zo sta ik dus ook buiten het hele jaar door te bbqen in short en slippers. Sinds maart heb ik alleen voor de trouw van mijn nichtje een lange broek aangehad.

Ik maak geen hele menu's ofzo, het vlees, al eens wat groenten bij etc. Het is gewoon zoveel beter. En die "rook" die neem je er maar bij.
Maar dus bier hoort wel thuis aan mijn bbq. Ik ga niet bbqen zonder dat ik een desperados ofzo vast heb. Dat is effe een "zen" momentje.
Net hetzelfde om 17u ten laatste begin ik eten te maken, soms vroeger, afhankelijk van wat we gaan eten. Maar dat is even hoofd leegmaken.
 
Gewoon lekker buiten blijven...
 
geur en smaakloze kolen gebruiken.. ( dammers oid)
aanmaken met een onkruidbrander of propraan brander
geen rook hout gebruiken
 
"BBQers ruiken naar rook" misschien iets voor op een tegeltje?
 
Mijn vrouw vind de rook geur niet vervelend.
Ikzelf echter wel, niet tijdens het bbqen zelf, maar wel als ik na het verorberen van het resultaat op de bank zit. Zeker m’n haar (heb zelf ook lang haar)
Dus inderdaad na het eten onder de douche en schone kleding aan. Zoals iemand eerder al iemand zei: dan ruimt m’n vrouw de zooi op.
 
Hij heeft voornamelijk last bij het opstarten van de bbq. Dan produceert hij wat rook en daarmee ook wat meer geur.

Grappig, zal dat eens proberen. Dus jij zegt vooral de wokkel een beetje begraven ? Ik dacht juist als je de wokkel begraaft dat het meer rook produceert vanwege de zuurstof te kort.
Probeer eens een electrische aansteker. Rookt stukken minder.
 
De geur van rook... heerlijk, ik ben er gek op en ik denk de meesten hier ook.
Mijn vrouw is er echter minder fan van, zij heeft nogal een sterke neus.
Het is me alleen nog niet gelukt om geen geur in mijn kleding en haar te krijgen als ik met de barbecue bezig ben.
Hoe lossen jullie dat op (zonder wasknijpers op de neus)?
Bekend probleem.
'S zomers zit ik toch buiten. Waait wel weg
'S winters ff snel schone kleding aantrekken of, als het gerecht de tijd heeft ff snel douchen voor het klaar is.
 
Tja is niet mogelijk om zonder rook/bbq geur naar binnen te komen.
Vrouwtje lief zelf eens achter de bbq zetten, zal ze zien dat jij er niks aan kan doen en als ze heerlijke spareribs wil ze dat voor lief moet nemen.
 
Als je goede houtskool hebt rookt het nauwelijks, ook niet bij aansteken.. soms zit er een stuk tussen wat niet goed verkoold is, en dat rookt dan enorm. Die haal ik er dan uit en dan gaat het altijd een stuk beter.
Maar uiteraard is de rook van verbrandend vet of rookchunks tijdens de bereiding niet te voorkomen.. mijn oplossing: niet vol in de rook gaan staan, en na het eten gewoon ff douchen
 
Ik zit dit topic echt vol verbazing te lezen 🤭
Je bent bezig met een bbq, ja dat kan soms roken en er zijn er genoeg die een half bos als rookhout gebruiken 🙄
Ik moet opeens aan een reclame denken, Verkoopt u ook een suikervrije suikerspin 🤭
Misschien is het een goede vraag, Bestaat er ook rookvrij rookhout ?

Nu is er geklaag dat je naar rook ruikt 🤪 wat gaat het volgende topic worden 🤔
Welke shampoo moet ik gebruiken tegen rookgeur?
Welke crèmespoeling kan ik het beste gebruiken?
We doen er ook nog een moisturizer bij voor het gezicht, want van rook krijg je rimpels 😖
En natuurlijk een handcrème want na al dat houtskool moet je iedere keer weer je handen wassen!!
 
Ik zit dit topic echt vol verbazing te lezen 🤭
Je bent bezig met een bbq, ja dat kan soms roken en er zijn er genoeg die een half bos als rookhout gebruiken 🙄
Ik moet opeens aan een reclame denken, Verkoopt u ook een suikervrije suikerspin 🤭
Misschien is het een goede vraag, Bestaat er ook rookvrij rookhout ?

Nu is er geklaag dat je naar rook ruikt 🤪 wat gaat het volgende topic worden 🤔
Welke shampoo moet ik gebruiken tegen rookgeur?
Welke crèmespoeling kan ik het beste gebruiken?
We doen er ook nog een moisturizer bij voor het gezicht, want van rook krijg je rimpels 😖
En natuurlijk een handcrème want na al dat houtskool moet je iedere keer weer je handen wassen!!
Ik ben me er volledig van bewust dat de geur er bij hoort. Zelf omarm ik het ook, heerlijk vind ik het omdat het me doet denken aan lekker eten en gezelligheid.
Mijn vrouw heeft alleen een erg sterk reukvermogen, voor haar is een geur, zelfs een die lekker is, snel erg intens.
Daarom was ik benieuwd naar manieren om de intensiteit te verminderen.

Voorkomen hoeft niet en als er niemand een tip zou hebben zou dat ook een goed antwoord zijn.
Als goede partner vond ik het alleen wel zo netjes naar haar om informatie in te winnen op een plek waar veel ervaren mensen samenkomen.

EDIT: ik heb een paar prima ideeën langs zien komen en ben weer wat wijzer. Iedereen die heeft meegedacht en gedeeld hartelijk dank!
 
Real men smell like BBQ.
Ik ga vaak na het eten en afwas ff onder de douche.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Geur is iets dat ook snel herinneringen en gevoelens opwekt.
Ik ben daar ook redelijk gevoelig aan.
Als ik bvb reflex spray of iets dergelijks ruik zit ik direct terug in 1990 in Brakel Duitsland legerdienst 🤔, hypoid olie voor versnellingbak das dan weer direct naar DAF fabriek 1989.
Allemaal leuke herinneringen.
Er zijn er zo ook minder leuke, maar die ga ik hier niet delen☹️
Eerste keer een geur ontdekken herinner je denk ik gans uw leven.
Basilicum is zo bvb iets wat bijna iedereen naar Italië brengt.

Beetje wind mee ga staan.
Eventueel een afzuigkap kan veel helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan