BasBQ
Beef en Steak

de eerste keer

 
 

W0uter

Tondelzoeker
Berichten
15
Gisteren voor de eerste keer procureur geprobeerd om te toveren naar pp

Via vakantieveiling heb ik een 3 in 1 bbq op de kop getikt, ik had het winnende bod voor 32 euro, leuk bedrag om het eens uit te proberen
 
Het avontuur begon om 0730 met de smoker aansteken



Het bleek dat dit helaas een beetje te weinig briketten waren om de goede temperatuur te halen dus er nog maar een rij naast gelegd...
helaas heeft deze smoker geen luchtinlaat aan de onderkant iets wat ik zeker ga maken omdat de temeratuur zo moeilijk omhoog te krijgen is.

Ik bleek nog een probleempje te hebben de thermometer in de deksel bleek niks te doen, ik heb dit opgelost door een analoge vleesthermometer door een gat voor het hang gedeelte te doen. de thermometer gaat maar tot 120 graden, maar dat is gelukkig goed genoeg voor mijn doel.




Nu dat opgelost was de procureur er op met een Ikea thermometer er in zodat ik van buiten af de kern temperatuur in de gaten kon houden.



De smoker in actie


Toen ik de 70 graden gehaald had heb ik de bbq voor de eerste keer open gemaakt om te kijken en de procureur in te pakken in alu folie en weer terug te leggen.




Rustig verder wachten en de nieuwe hobby maar combineren met de oude :D


na dat ik de 85 graden bereikt had, heb ik procureur eraf gehaald om rustig te laten liggen


Helaas denk ik toch dat ik wat te snel ben geweest en langer had moeten wachten :( het trekken viel me een beetje tegen en tijd om hem terug te leggen had ik helaas niet meer (2 kleine kinderen die naar bed moesten) en het was inmiddels al 2000 uur...
Volgende keer toch maar eerder beginnen.


Maar lekker was het wel :D en er komt zeker een volgende keer!

Al met al een hele leerzame dag!!

Bedankt voor het kijken en als jullie nog tips hebben hou ik me altijd aanbevolen!

groet Wouter
 
Als je wat minder tijd hebt werkt een run op pakweg 125 graden ook prima. scheelt je al gauw een dikke  2 uur schat ik.
In jouw geval dan wel een andere thermometer plaatsen als boven de 120 een probleem wordt.  :D
Verder is temperatuur een richtgetal. de meeste hier zullen 87-90 graden aanhouden.
Hierna even prikken om te kijken hoe het vlees voelt en als dit boterzacht aanvloet de PP eraf halen.
Mocht het heel vroeg op de dag zijn,  in een handdoek gewikkeld en bewaard in een koelbox houd je deze nog wel een 3-5 uur warm/heet.
 
Het ziet er in ieder geval wel lekker uit!  :D
 
Boldeagle zei:
Als je wat minder tijd hebt werkt een run op pakweg 125 graden ook prima. scheelt je al gauw een dikke  2 uur schat ik.
In jouw geval dan wel een andere thermometer plaatsen als boven de 120 een probleem wordt.  :D
Verder is temperatuur een richtgetal. de meeste hier zullen 87-90 graden aanhouden.
Hierna even prikken om te kijken hoe het vlees voelt en als dit boterzacht aanvloet de PP eraf halen.
Mocht het heel vroeg op de dag zijn,  in een handdoek gewikkeld en bewaard in een koelbox houd je deze nog wel een 3-5 uur warm/heet.

Dank je voor de tips!

Een nieuwe thermometer voor in de deksel ga ik nog bestellen, eentje met een wat groter bereik, deze was echt even als noodoplossing.
Nu was het ook best lastig om de bbq wat hoger op temperatuur te brengen, ik moet echt de kolenpan aan gaan passen met een extra ventilatie schuif.
Nogmaals dank voor je tips! Ik ga er de volgende keer mee aan de slag

Gasburner zei:
Het ziet er in ieder geval wel lekker uit!  :D

Dank je wel! :D Het smaakte ook erg goed!
 
wat Boldeagle ook al zei, je had hem inderdaad langer moeten laten garen, 85 graden is echt te laag voor een pp. en inderdaad even prikken om te voelen of ie overal gaar is.

maar toch gefeliciteerd met je knor  ;)
 
Leo zei:
wat Boldeagle ook al zei, je had hem inderdaad langer moeten laten garen, 85 graden is echt te laag voor een pp. en inderdaad even prikken om te voelen of ie overal gaar is.

maar toch gefeliciteerd met je knor  ;)

Thnx!

Jammer, had ik me beter in moeten lezen....
Ik heb dit recept gebruikt, vandaar dat ik hem er op 85 graden af heb gehaald.. :|
http://www.rtlniels.nl/bbq/pulled-pork-2/
 
Oh ja en voor zo een homp vlees mag je best wel een dikke laag rub gebruiken. Anders proef je er niet veel van terug  :D
Een koffiemok aan rub ben je wel kwijt gok ik even.
 
W0uter zei:
Da's een mooi recept Hans, die ga ik over 2 weekjes maar eens proberen  :D

is een heel mooi recept, daar lees je ook in dat ie naar de 88 graden moet, en vergeet dan niet om even goed te prikken en desnoods nog wat langer te laten liggen
 
Mooie run, en haal er nog een fantast bij zodat je de temp op je rooster kan meten, werkt veel nauwkeuriger!

 
Mooie run, en goede rookring erin ook!
 
Terug
Bovenaan Onderaan