BasBQ
Beef en Steak

Daging rendang op de bbq

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Hoi,

Een tijdje geleden poste ik een foto in het foto in het topic BBQ sharing: foto's zonder verslag). Toen vroeg @LOMPE laars om een recept.
Zojuist even de tijd gevonden om het uit te werken. Recept komt van Ron Blaauw en staat op Cheflix. Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan en hem op de bbq bereid. Daarbij heb ik ook onderstaande hoeveelheden verdubbeld:

1 kg runderlap
cook-hat-white.cbb13af.svg

10 gr laos
cook-hat-white.cbb13af.svg

25 gr rode pepers
cook-hat-white.cbb13af.svg

10 gr gember
cook-hat-white.cbb13af.svg

20 gr citroengras
cook-hat-white.cbb13af.svg

1 limoenblad (of citroenblad)
cook-hat-white.cbb13af.svg

2 salam bladeren
cook-hat-white.cbb13af.svg

1 steranijs
cook-hat-white.cbb13af.svg

2 stuks kardemom
cook-hat-white.cbb13af.svg

4 gr gemalen korianderzaad
3 gr gemalen nootmuskaat
2 gr speculaaskruiden
1 gr gemalen kruidnagel
1 gr gemalen kaneel
1 gr kerriepoeder
cook-hat-white.cbb13af.svg

125 gr sambal oelek
40 gr bruine basterdsuiker

100 gr kokosrasp (optioneel)
cook-hat-white.cbb13af.svg

400 ml kokosmelk
cook-hat-white.cbb13af.svg

4 el arachide olie (of zonnebloemolie)
cook-hat-white.cbb13af.svg

1 snufje zout

Laat het vlees op kamertemperatuur komen en snijd in stukken van 3 x 3 cm. Verhit een ruime hoeveelheid zonnebloem- of arachide olie in een braadpan en bak het vlees in ca. 3 minuten rondom bruin. (in mijn geval heb ik het vlees eerst een uurtje laten roken op de bbq met een blokje eikenhout (110 graden indirect)
2 Voor de bumbu; Draai de laos, rode peper, gember, citroengras, citroenblad, steranijs en kardemom fijn in de blender of keukenmachine samen met de sambal. Als je de rendang iets minder pittig wilt maken dan kun je wat minder sambal toevoegen.
3 Voeg de specerijen (korianderzaad poeder, speculaaspoeder, kruidnagelpoeder, kaneelpoeder, nootmuskaat en kerriepoeder) toe aan het vlees en roer goed door. Laat myoteren voor ongeveer 2 minuten. Doe de bumbu, een snuf zout en de bruine basterdsuiker erbij, roer goed door en bak ca. 2 minuten mee.
4 Blus het geheel af met de kokosmelk. Scheur het salamblad een beetje in en voeg ook toe. Laat het geheel zo’n 3 à 4 uur op laag vuur langzaam pruttelen.
5 Bak de kokosrasp op laag vuur totdat dit een goudbruine kleur heeft. Haal het salamblad uit de rendang als het vlees de juiste zachte structuur heeft bereikt. Voeg de gebrande kokosrasp toe. Roer de rendang nog een goed door en serveer met een beetje witte rijst.
Tip: De kokosrasp zorg voor een drogere structuur van de rendang. Houd je juist van een natte en smeuïge structuur dan hoef je niet alle kokosrasp toe te voegen.
cook-hat-white.cbb13af.svg

Geheel geserveerd met onder andere witte rijst, ingelegde komkommer, sajoer boontjes en eieren. Vlees wat over bleef lekker ingevroren zodat we dat binnenkort een keer makkelijk door de week kunnen eten.
Oja, ook voor het eerst zelf sambal gemaakt. Wat een feest!

Tot de volgende!

IMG_0518.jpeg


IMG_0521.jpeg

IMG_0520.jpeg
IMG_0522.jpeg

IMG_0527.jpeg
IMG_0528.jpeg

IMG_0505.jpeg
IMG_0509.jpeg
 
Dit ziet er puntgaaf uit.
Ik schuif wel ff aan.

Mooi recept voor de rendang. Ga ik eens met die van mij vergelijken.

@Kaspa . Welk recept head je voor de sambal aangehouden?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een feestmaal geworden, ziet er heerlijk uit en ik had graag een bordje meegegeten ;)
 
Wauw! Mooie maaltijd geworden, lijkt me leuk om te maken. Bedankt voor het delen van het recept!
 
Lijkt me heerlijk!

Bedankt voor het recept.
 
Heerlijk! Hier is rendang favoriet en nog steeds een project ok de lekkerste te maken 😋
 
Dit ziet er puntgaaf uit.
Ik schuif wel ff aan.

Mooi recept voor de rendang. Ga ik eens met die van mij vergelijken.

@Kaspa . Welk recept head je voor de sambal aangehouden?
Ik realiseer me net dat ik nog niet op je vraag gereageerd had. Bij deze @Peter64

Sambal Manis (recept van Cheflix/Ron Blaauw)
  • 500 gr witte uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 50 gr rode pepers
  • 15 gr laos
  • 1 stengel citroengras
  • 4 limoenbladeren
  • 100 ml plantaardige olie
  • 25 ml witte azijn
  • 80 ml ketjap medja
  • 165 gr sambal oelek
  • 100 gr bruine basterdsuiker
  • 1 snufje zout


    Snijd de rode peper, citroengras en knoflook grof. Snijd de laos fijn. Doe dit allemaal in de vijzel of keukenmachine met een snuf zout en maal fijn. Voeg eventueel een scheutje neutrale olie toe om het malen gemakkelijker te maken.

    Pel en snipper de uien fijn. Doe de helft van de slaolie in een steelpan en zweet de uien aan op middelmatig vuur. Als de uien mooi zijn aangezweet, voeg dan de bruine basterdsuiker hieraan toe en zet het vuur laag. Voeg ook de ketjap, gescheurde limoenbladeren, sambal oelek en azijn toe en roer kort door. Voeg de fijngemalen massa uit stap 1 eraan toe en meng alles goed met elkaar.

    Voeg tot slot de overige slaolie toe en laat op middelmatig vuur ongeveer 12 minuten garen. Als er een laagje olie op de sambal ligt is de sambal klaar. Bewaar de sambal in een pot of bakje in de koelkast. Dit blijft tot wel 6 maanden goed.

Persoonlijk vind ik dit een heerlijke sambal. Wel is het behoorlijk zoet. De volgende keer voeg ik denk ik iets meer peper of iets minder suiker toe. Maar de smaak an zich kan ik zeker waarderen. Die grote pot is inmiddels ook op dus binnenkort een nieuwe batch maken ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan