BasBQ
Beef en Steak

Daar gaan we weer: Rib-eye mayosear!

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
157
Omdat het gisteren prima weer was om onoverdekt te bbq-en de KJC3 weer naar buiten gereden.
Opnieuw gekozen voor rib-eye's mayosear, omdat dit zo belachelijk lekker is gewoon :cool:

Vier mooie rib-eye's uit de aanbieding bij de Sligro gekocht:
IMG_20211113_171757_small.jpg


En die heel licht in de BeefAlicious rub van Smokey Goodness / Jort Althuizen gezet.
IMG_20211113_173738_small.jpg


De KJC3 naar ± 120º en ze indirect tot ± 50º kerntemp gebracht en ze er weer afgehaald en de schuiven vol open gezet om de temperatuur tot zo'n 250º te brengen,
IMG_20211113_175159_small.jpg


Ondertussen maakte mijn vrouw een heerlijke rösti in de koekenpan met daarin peper en zout, paprika, ui, prei, en ei.
IMG_20211113_180658_small.jpg


De rib-eye's ingekwast met Zaanse mayonaise
IMG_20211113_182834_small.jpg


Tegen de 250º in de kamado het vlees op de gietijzeren planca gelegd om een lekker krokant korstje erop te maken en ook de andere kant van een laagje mayo voorzien
IMG_20211113_183119_small.jpg


Onderrtussen slaan dan de vlammen eruit van het vet dat dan in de kolen drupt en doordat de kamado helemaal openstaat. Hoewel de onderste schuif wel dicht stond op dit punt ga je dat toch niet tegen als hij niet precies waterpas staat.
IMG_20211113_183151_small.jpg


Maar het resultaat was weer absoluut waanzinnig lekker, ik heb nog geen restaurant ontdekt waar ik zulke heerlijke steaks heb gegeten.
Dit was de tweede keer op deze manier, maar zeker niet de laatste ;)
IMG_20211113_183957_small.jpg
 
Ziet er heerlijk uit.
 
Dit ziet er heerlijk uit.
Ook de rösti lijkt mij een traktatie.
Gaan we dus ook eens proberen.
 
Dat ziet er erg lekker uit!

proef je nog verschil tussen Zaanse Mayo en “gewone” mayonaise?
 
Heerlijk dit 😋😋
 
Dat ziet er erg lekker uit!

proef je nog verschil tussen Zaanse Mayo en “gewone” mayonaise?
Zaanse is iets zoeter en vinden wij het lekkerst, maar in dit geval maakt dat niet veel uit denk ik. De olie in de mayo zorgt voor het 'frituren' van het lekkere krokante korstje, maakt voor de smaak niet veel uit denk ik welke mayo je daarvoor gebruikt.
Ik heb met hamburgers een tijdje geleden dezelfde methode geprobeerd met truffelmayonaise, maar die smeert vrij moeilijk uit, dus dat werkt niet lekker.
 
Tja wat is hier nou niet lekker aan. Ik had dit wel willen proeven.
 
Oe.. dit lijkt me heerlijk.
Ff bovenaan verlanglijstje zetten.
 
Gaaf zeg zo. Kun je ook eens aangeven hoe die rösti gemaakt wordt. Die lijkt me ook heerlijk😍
 
Dat ziet er heerlijk uit 😋.
 
Nog nooit een mayosear gedaan zelf...maar het water loopt me uit me mond. Ook complimenten voor de rösti, ziet er ook top uit!
 
Het water loopt me in de mond!
 
Ga het ook eens proberen, lijkt me lekker
 
Binnenkort ook maar eens een mayosear proberen, ziet er heerlijk uit.
Ik kreeg hier thuis een heel bedenkelijke blik van de vrouw toen ik het concept uitlegde, maar dat gebeurt wel vaker wanneer ik een bereiding doen en/of bepaalde kruiden gebruik. Het eindresultaat heeft haar nog maar zelden ontgoocheld, dus een mayonaisesear zal ook nog wel lukken.
 
Binnenkort ook maar eens een mayosear proberen, ziet er heerlijk uit.
Ik kreeg hier thuis een heel bedenkelijke blik van de vrouw toen ik het concept uitlegde, maar dat gebeurt wel vaker wanneer ik een bereiding doen en/of bepaalde kruiden gebruik. Het eindresultaat heeft haar nog maar zelden ontgoocheld, dus een mayonaisesear zal ook nog wel lukken.
Gewoon doen en niets zeggen. Zo heb ik afgelopen weekend varkenswangen gestoofd. De vrouw vond het fantastisch, maar als ik vooraf had gezegd wat het was dan had ze het niet gegeten 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan