BasBQ
Beef en Steak

D.O. Champignonnesoep met Tripel Karmeliet, spek en ui

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.771
Beste BBQ-Vrienden,

Vandaag maakte ik een heerlijke winterse champignonnesoep met Tripel Karmeliet, spek en ui:

SDJ_0763.jpg


Ingrediënten voor ca. 6 personen

200 g mager rookspek (in dobbelsteentjes)
1 witte ui (gesnipperd)
paar teentjes knoflook (gesnipperd)
600 g kastanje champignons (in dunne plakjes)
roomboter (in totaal een half pakje)
2 el bloem
liter volle melk
1 flesje Tripel Karmeliet (voor de soep en eentje voor de chef)
3 tl Provençaalse kruiden (tijm, rozemarijn en salie)
halve liter kruidenbouillon of runderbouillon
halve liter slagroom


SDJ_0675.jpg


Omdat we BBQ-ers zijn en omdat het gewoon zalig is om op zo'n mooi winterdag achter in de tuin te koken, steken we de BBQ aan richting 150° C direct.

SDJ_0684.jpg


Ik laat je zien welke opstelling voor mijn kamado goed werkt. Heb je een DO zonder pootjes dan is dat kruis niet nodig maar met pootjes voorkomt het gepiel en gewiebel.

SDJ_0688.jpg


Om het koken buiten lekker vlotjes te laten verlopen doe ik mijn mise en place graag binnen in de keuken en bewaar ik zolang in bakjes.

SDJ_0681.jpg


Laat ca. 2 el roomboter smelten in de pan en bak daar het spek lekker in uit:

SDJ_0703.jpg


SDJ_0706.jpg


Als het spek bijna bruin genoeg is doe je de ui en de knoflook erbij en fruit die lekker zacht. Ik houdt het vuur om en nabij de 150°C door bij lang open houden van de deksel de onderste schuif volledig dicht te zetten.

SDJ_0708.jpg


Haal spek en ui uit de DO en houd apart. Vul de pan aan met wat boter en bak de champignons lekker bruin. Neem hier de tijd voor. Bruiner is lekkerder.

SDJ_0714.jpg


SDJ_0717.jpg


Als de champies mooi zijn doe je de gedroogde kruiden erbij. en roer je goed door. Zet de DO even naast de BBQ.

Ik maak mijn roux graag in een apart pannetje maar je zou het ook in de DO kunnen doen.

Maak een roux van 2 el boter en 2 el bloem en laat de bloem lekker gaar bakken (het moet naar koekjes gaan ruiken en bruinig worden).

SDJ_0722.jpg


Voeg hier scheutje na scheutje de volle melk aan toe en roer steeds goed door.

Voeg alle gebonden melk toe aan de DO, voeg de bouillon toe en breng alles langzaam aan de kook.

SDJ_0733.jpg


Als de boel kookt mag het bier en de slagroom erbij en kun je alles nog even iets in laten koken.

SDJ_0739.jpg


Proost op je BBQ Vrienden en laat het soepje nog wat lekkerder worden door in te koken.

SDJ_0624.jpg


Blijf wel zo nu en dan roeren over de bodem anders brandt de gebonden soep misschien aan.

Proef de soep en voeg peper en zout toe als dat lekker lijkt.

Serveer je soepje met wat geroosterd brood en drink er een mooi bier bij!

SDJ_0763.jpg


Eet smakelijk, mooie mensen!

PS als je het spek weg laat en de bouillon bij groente houdt heb je een machtig mooie vega soep!
 
Laatst bewerkt:
Top recept 👌ben gek op champignonsoep.
Ga hem zeker een keer maken. 😋
 
Ziet er heerlijk uit!

Proef je de karmeliet goed terug? (Ben ik enorm fan van) 😋😋😋
 
Dan zou ik er voor de zekerheid een tweede flesje bij in doen!
 
Lekker soepie.
Zo'n Karmeliet staat vandaag ook nog op het menu.
 
Zeker, je kunt die champignons, spek en ui ook prima weglaten, krijg je een hele mooie heldere bouillon!
 
Mooi verslag Sander en een heerlijk gerecht. Komt op de lijst te staan!
 
De Karmeliet heb ik op.
De soep staat op mijn to do lijst . Heerlijk.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit! Is denk ik wel een mooi gerecht om mijn nieuwe joy stove uit te proberen! 😄
 
Alle ingrediënten voor een top soep, lijkt me heerlijk. Ik heb toevallig nog een paar flesjes Karmeliet staan 🥳
 
Waarom kreeg ik die soep gisteren niet in zo’n mooi soepkommetje? Ik moest het uit een glas eten….. Maar het was een fijn soepje Sander 😊

1643009975450.jpeg
 
Ik zag een nieuw DO recept.
Ik klik, ik zie @Sander72
Dan word ik al warm..
Dan vervolgens lees ik Soep > Tripel Karmeliet > Spek en Ui.
Eerst de link gekopieerd en in mijn to do gezet, daarna rustig gaan lezen.
Wat een lekker receptje vriend, ik laat je weten als hij hier ook gemaakt is (y)
 
OMG deze had ik nog even gemist. Wat een heerlijkheid. Ga ik zeker maken. Tripel Karmeliet staat hier nog in grootverpakking op voorraad. Dus dat moet goed komen. TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan