BasBQ
Beef en Steak

Cupcake kippendij - rub te pittig?

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Aan de hand van deze bereidingswijze heb ik mijn cupcake chicken gemaakt met een rub die ik hier gevonden heb..

Ingredi?nten
  • 2 eetlepels bruine suiker
  • 2 eetlepels chillipoeder
  • 2 eetlepels paprika poeder
  • 1 eetlepel gemalen komijn (Djintan)
  • 1 eetlepel knoflook poeder
  • 3 theelepels mosterd poeder
  • 2 theelepels zout
  • 2 theelepels zwarte peper
  • ? theelepel cayenne peper

Ik heb er ook wat uienpoeder bij gedaan, maar achteraf vond de rub veel ste pittig. Uiteraard kan dit liggen aan de chillipoeder ?n cayennepeper, maar ik denk dat het ook ligt aan de door mij gebruikte zwarte peper.

IMG_20150814_090421.jpg


IMG_20150814_090458.jpg



Daarnaast kan het ook aan mijn bbq saus liggen, die is vanuit zichzelf ook al vrij pittig en die heb ik als Glaze gebruikt (1 eetlepels bbq saus daarbij 2 eetlepels ketchup om het minder heftig te maken; 50ml honing).

Kortom; ik vind het erg moeilijk om een rub te vinden die ik lekker vind; misschien de volgende keer Noskos' Funky Chicken Rub eens proberen, daar zit geen peper in... Iemand daar ervaring mee?

Hier de foto's;

Kippendijen (zonder vel gekocht) in de rub;

IMG_20150813_093204.jpg



De saus voor in de bbq schaal;

IMG_20150813_122943.jpg



Kippetjes in de vormpjes en in de schaal;

IMG_20150813_163825.jpg



Na 30 minuten omgedraaid en voorzien van nog meer rub;

IMG_20150813_171308.jpg



Weer 20 minuten verder;

IMG_20150813_172809.jpg



Glaze erop en 30 minuten later op het bord;

IMG_20150813_175200.jpg
 
Gilles zei:
Kortom; ik vind het erg moeilijk om een rub te vinden die ik lekker vind; misschien de volgende keer Noskos' Funky Chicken Rub eens proberen, daar zit geen peper in... Iemand daar ervaring mee?

Ja, daar heb ik wel ervaring mee... ;)

Wat voor chilipoeder heb je gebruikt? Kijk even op het busje, er zijn twee soorten, ??n is 100% chilipeper en de ander een mix met oa komijn. Als een recept de basis heeft in de VS dan wordt de lastste bedoelt.
 
Twee eetlepels chilipoeder lijkt me sowieso wat veel ook met Amerikaanse Chilipoeder, twee theelepels komt denk ik meer in de buurt ;)

Als je de rub gemaakt hebt altijd even proeven, als hij dan al door je mond brandt is het gewoon te scherp.
 
Ok, bedankt voor de extra info! Kan het niet aan de (gemalen) pepers liggen? Dat die om de een of andere reden scherper zijn dan 'supermarkt' peperkorrels? Op de verpakking staat dat er gewoon peperkorrels in zitten...
 
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen. Bij pepers denk ik aan chilipepers, gedroogd en gemalen. Bij peper denk ik aan peperkorrels.
 
Dus kijk even op je chilipoeder busje wat daar in zit.
 
Nee we hebben het niet over verschillende dingen, ik ben gewoon niet duidelijk in mijn woordkeuze :D busje was 100% chillipeper :)
Waar ik op doelde, de gemalen (zwarte) peper die ik heb gebruikt, is daar nog een verschil in scherpte in te koop? of is gemalen zwarte peper altijd hetzelfde ?
 
Denk niet dat daar veel verschil in zit.
 
Het recept dat je hebt gebruikt is hoogstwaarschijnlijk Amerikaans van oorsprong. Chilipoeder daar is een mengsel van paprika, komijn, cayenne etc.
Vroeger (5 jaar geleden) als je hier een potje chilipoeder kocht kreeg je dat mengsel ook. En Silvo verkoopt het nog steeds zo. De andere merken geven je nu 100% chilipeper, zeg maar cayenne maar dan net anders.
Als je dus een paar lepels milde poeder vervangt door cayenne kun je wel raden wat het effect is. Te heet dus.
 
Off topic... Sommige mensen zien weleens een Maria beeld ergens in.. Maar volgens mij zie ik een koe/buffel in jouw sauspan
 
Terug
Bovenaan Onderaan