BasBQ
Beef en Steak

CSG brandt niet

MichielW

Sprokkelaar
Berichten
36
Ha allen,
vraag en probleem: ik heb de CSG van Point Virgule en beuken houtmot. Ik zet deze in de BGE en wat ik ook doe het brandt niet langer dan het waxinelichtje het doet en dan ook alleen daar (een cm of 5). Ik heb de mot (van Axtschlag) binnen in de warmte staan. Ik heb boven en onder een beetje open geprobeerd, weinig mot en veel mot, klein waxinelichtje, een grotere en gewoon de vlam erop. Gisteren mislukte ook poging 5 en weet ik het even niet meer. Iemand een idee/tip?
Dank alvast
 
- Zuurstof/trek probleem? verder open zetten onder en boven
- Mot te stevig aangedrukt?
- toch te vochtig ? Wat mot drogen in magnetron. (voorzichtig !)
- CSG verstopt? Goed schoonmaken met een tandenborstel, bij voorkeur een oude
 
Andere mogelijkheid is dat het te grof is. Rookmeel ipv rookmot werkt soms beter. Je zou kunnen proberen de rookmot wat fijner te malen in bijvoorbeeld een koffie- / kruidenmolen
 
Marcel zei:
- Zuurstof/trek probleem? verder open zetten onder en boven
- Mot te stevig aangedrukt?
- toch te vochtig ? Wat mot drogen in magnetron. (voorzichtig !)
- CSG verstopt? Goed schoonmaken met een tandenborstel, bij voorkeur een oude
Het vreemde is dat anderen het met de schuif beneden een klein beetje open prima lukt, een uur of 10-12. De CSG is nieuw, de houtmot ook en ik heb het goed gevuld maar niet aangedrukt. Ik heb heb de gevulde CSG een hele dag op de verwarming gezet om goed te drogen. Vandaar mijn wanhoop :). Ik zal het nog wat fijner gaan malen met de vijzel. Dank zover!
 
SilverFox zei:
Andere mogelijkheid is dat het te grof is. Rookmeel ipv rookmot werkt soms beter. Je zou kunnen proberen de rookmot wat fijner te malen in bijvoorbeeld een koffie- / kruidenmolen
Dit probleem ook gehad, te grof is niet branden..
 
Rookmeel van Axtschlag (beuken), nieuw gekocht en staat bij mij binnen op de vloerverwarming. Daar de staafmixer op gezet om het nog fijner te maken. Losjes in de SCG gedaan want dacht dat stijf mss zou verstikken. Eerst had ik veel en nu een stuk minder gedaan. Schuif beneden half open en gaatjes boven helemaal (margrietschijf). BGE leeg, de CSG staat op de bodem. En wat ik ook doe, hij blijft niet branden. Gaat keurig met het waxinelichtje, de mot is daar ook zwart en iedere keer stopt het na een paar centimeter. Ook bij een directe vlam brandt het direct en dan stopt het weer. Het record branden staat op een cm of 5...
Wat doe ik fout?? :-/
 
Schuiven helemaal open zetten. Ding heeft toch wel wat zuurstof nodig om te branden. Heb je hem al eens in de buitenlucht laten branden? Mooie windstille dag vandaag om dat te proberen.
 
De houtmot die gebruikt wordt in de CSG is best gevoelig.

Wat de meeste mensen zeggen droog en binnen bewaren.
Als je het niet vertrouwd oven op 50C en rookmot een uurtje drogen op bakplaat
Het moet best fijn zijn, even in de koffiemolen kan helpen
het waxine lichtje is alleen om hem aan te steken, na vijf minuutjes weghalen
De action heeft nu mooie cr?me brulee branders voor nog geen twee euro, ideaal om de CSG aan te steken
 
Frits zei:
De houtmot die gebruikt wordt in de CSG is best gevoelig.

Wat de meeste mensen zeggen droog en binnen bewaren.
Als je het niet vertrouwd oven op 50C en rookmot een uurtje drogen op bakplaat
Het moet best fijn zijn, even in de koffiemolen kan helpen
het waxine lichtje is alleen om hem aan te steken, na vijf minuutjes weghalen
De action heeft nu mooie cr?me brulee branders voor nog geen twee euro, ideaal om de CSG aan te steken
Doe ik en dank voor de tip, urenlang die kaars eronder zat me al niet lekker
 
Tip: draai een schroef in de zijkant van het waxinelichtje om hem makkelijker te kunnen plaatsen of weg te halen
 
* Update *
Gedaan of ik gek was (dat kostte niet zoveel moeite haha). Dus hardnekkig de CSG gevuld, lekker vol met de mot zo uit het pak (niet verder gemalen dus) want die wordt ook als houtmeel verkocht. Het rooster met houtskool erin gezet zodat de CSG wat hoger kwam te staan. Onder 1/3 open en boven de gaatjes voor de helft. En wat denk je zeg.....hij staat al 8 uur te roken! Schiet mij maar lek maar het werkt. Dank voor al het meedenken  =D>
 
Goed te horen dan je nu succes hebt.
 
Top! fijn dat t werkt.
Sinds kort maak ik ook gerookte kaas. Superlekker. Gewoon flink stuk kaas dat je lekker vind (niet te oud dus jong belegen of belegen) snijden in stukken van zo ongeveer 2x4x8cm en dan 2,5/3uur in de rook.  Dan ff laten uitwasen voor een paar uurtjes onder de afzuigkap en dan vacumeren of in druksluit met zo min mogelijk lucht. Weekje laten liggen en smullen maar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Kom net bij Frank's Smokehouse vandaan, dat was ook weer genieten. Alles gerookt, behalve de oesters  :D. Kaas idd, ribeye, zalm natuurlijk, osseworst, eendenborst, beenham en zelfs de boter
 
* UPDATE II *
Helaas was mijn optimisme van korte duur, de CSG was toch 's nachts uitgegaan. Gewoon 's ochtends weer aangestoken (het was buiten de temperatuur van een koelkast) en toen ging hij tot het einde door. Zalm iets te vroeg geproefd en hij was fantastisch. Alleen wel bremzout, had ik hem beter meoten afspoelen?
Ik heb de stukken net als Marcel in een zip lock gedaan maar dan nog ruikt mijn hele berging naar rook. Maakt voor mij niet uit (heerlijk) maar mijn vriendin zou er bij haar thuis in de koelkast een stuk minder blij mee zijn...
Vandaag een nieuwe zalm erop en ik heb helaas weer de grootste moeite om de mot te laten branden, net voor de 6de keer weer aangestoken (met de CB brander). Wat is dat toch  :-S. Omdat ik het niet kon vertrouwen ben ik dit keer overdag aan het roken terwijl ik thuis aan het werk ben en de BGE kan zien. Komt dus goed maar ik doe toch nog steeds iets fout en ik zou niet weten wat  :-SS
 
Heb je de CSG al eens een keer in de buitenlucht (dus buiten je BGE) aangestoken en gekeken hoe hij zich dan gedraagt?
Als hij het in de open lucht wel gewoon goed doet dan lijkt het mij een zuurstof toevoer probleem in je BGE.
 
Goed afspoelen en droog deppen is wel raadzaam om een t? zoute zalm smaak te voorkomen.

Wat ik me nog zou kunnen bedenken met de CSG is de hoge luchtvochtigheid momenteel misschien.

Er is bij het aansteken van mijn kamado spraken van condens afzetting. Dat gaat eruit gaande weg de temperatuur toeneemt. Ook veeg ik dit wel eens weg met keukenrol.

Het smeulende mot geeft warmte af in een gesloten omgeving dus condens vorming. Als deze in de mot gaat zitten lijkt het me dat deze daardoor zou kunnen doven.

Anders is het toch echt de zuurstof toevoer/trek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan