BasBQ
Beef en Steak

Crowd butching

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Vandaag werd ik gewezen op de website : http://www.koopeenkoe.nl

Ik vind het een mooi initiatief en denk dat ik me ga inschrijven.
Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

-----------
http://www.duurzaamnieuws.nl/crowd-butching-samen-een-duurzame-koe-kopen/
-----------
Steeds meer mensen voelen de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Op koopeenkoe.nl koop je samen met andere consumenten een koe die normaal opgegroeid is, zonder gemanipuleerd voer en antibiotica. Als de gehele koe verkocht is, wordt zij geslacht en wordt het vlees gerijpt. Daarna ontvangen alle deelnemers een vleespakket. Crowd butching dus. Omdat koopeenkoe.nl van de boer direct aan de consument levert, is het vlees ook nog eens goed betaalbaar.

Samen een koe kopen is eigenlijk oeroud. In vervlogen tijden kocht men vaak als gemeenschap een koe waarvan het vlees vervolgens gedeeld werd. Dat kan nu ook via crowd butching,  waarbij online een ?horizontaal? stuk van de koe wordt gekocht. Al het vlees van de koe wordt namelijk gebruikt en dus zitten er naast gehakt en worst ook riblappen en stooflappen in een pakket. En niet te vergeten ook meerdere soorten biefstuk, zoals entrecote en kogelbiefstuk. Als 100% koe is verkocht, wordt het dier geslacht en verwerkt tot mooie vleesproducten. Hoe meer mensen deelnemen, hoe sneller het vleespakket in huis is. Dat kunnen volledige vreemden zijn, maar wie zijn vleespakket snel in huis wil hebben, doet er goed aan om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren, bijvoorbeeld via social media. Hoeveel mensen al een deel besteld hebben, is op de website te volgen.

Een pakket is gebaseerd op vlees voor twee personen en bevat 7,5 kilo vlees. Het vleespakket wordt geleverd in heel Nederland en gratis thuisbezorgd in de Randstad en past in ??n lade van een normale vriezer. Omdat het vlees vacu?m is geseald, nemen de verpakkingen minder ruimte in dan de schaaltjes van de supermarkt.

Blije koeien

De koeien van koopeenkoe.nl hebben drie keer meer ruimte dan een gemiddelde koe. De stallen zijn licht, ruim en voorzien van groen, om de natuurlijke leefomgeving van de koe zoveel mogelijk te benaderen. Uiteraard lopen de dieren ook in de wei, waar ze een mix van (onbemest) gras en kruiden eten. Dit is overigens ook de reden dat koopeenkoe.nl geen biologisch keurmerk heeft, de dieren krijgen geen officieel biologisch geteeld voer. Al kan het feitelijk niet veel puurder worden dan een onbespoten weide. De koeien worden bijgevoederd met tarwe en antibiotica wordt alleen toegediend als de dieren ziek zijn, dus niet preventief.

Bedenker en directeur van koopeenkoe.nl Yvo Rijen bedacht het concept van ?crowdbutching? naar aanleiding van verschillende vleesschandalen en de wetenschap dat vlees soms jaren in grote vriescellen ligt te wachten tot het verkocht wordt.
 
Mooi initiatief.  Maar eerst moet mijn vriezer leeg. ...
 
Mmhhh....beide interessante linkjes.

Ook eens Google'n naar de slachters/boerderijen waar ze mee samen werken, want hoewel zo'n pakket leuk is voor de alledaagse maaltijden zou het leuk zijn als je ook heel specifiek kan bestellen. In ieder geval bookmarkjes gemaakt :)
 
Klik op de koe en BESTEL JOUW DEEL. Je krijgt jouw deel van de koe in de vorm van een pakket. Een pakket bestaat uit alles van de koe; van worst tot biefstuk.
Waar zit de worst van een koe :D?

Als je iets verder leest blijkt en iets minder letterlijk Emiel, zie je dus dat je niet het deel krijgt waar je klikt  :blush: , maar het pakket...

inhoudpakket_52a1d49acf945.png


BertM zei:
Dat doen ze hier al een tijdje met varkens
Worden in bossen en wallen losgelaten.
http://www.buitengewonevarkens.nl

De drie jaren na uw aanmelding krijgt een of meerdere malen per jaar een exclusief pakket met bijzondere vleeswaren thuisgestuurd. Het gaat om goed houdbare ambachtelijk gemaakte producten zoals chorizo, droge worst, pate, coppa, gedroogde ham, etc. Het gaat om exclusieve producten gemaakt door onze geselecteerde zelfslachtende slagers.
Jammer, niks thuisvlijt meer...
 
structor zei:
Jammer, niks thuisvlijt meer...

Exclusief voor onze crowdfunders bieden wij, op verzoek, barbecue pakketten, of hele, halve en kwart varkens aan. Deze varkens kunnen we natuurlijk alleen leveren op het moment dat er een varken slachtrijp is. Het kan dus betekenen dat u een aantal weken op het vlees moet wachten. Wij zullen het varken naar de zelfslachtende slager brengen, waarna u het kunt ophalen of wij het thuis komen bezorgen.

Ietsjes verder lezen ;)
 
BertM zei:
structor zei:
Jammer, niks thuisvlijt meer...

Exclusief voor onze crowdfunders bieden wij, op verzoek, barbecue pakketten, of hele, halve en kwart varkens aan. Deze varkens kunnen we natuurlijk alleen leveren op het moment dat er een varken slachtrijp is. Het kan dus betekenen dat u een aantal weken op het vlees moet wachten. Wij zullen het varken naar de zelfslachtende slager brengen, waarna u het kunt ophalen of wij het thuis komen bezorgen.

Ietsjes verder lezen ;)
The story of my life =))
 
mijn ouder kopen elk jaar een kwart koe. wordt geslacht, zelf portioneren. fantastisch vlees!
 
Heb ik het goed gelezen 7,5 kilo vlees voor ?100?
 
Kennelijk. Op het eerste gezicht een stevige prijs.
Het zou fijner zijn om er even bij te zien hoe dat geld over de porties verdeeld kan worden door aan te geven wat de porties wegen.
Dan is beter te bepalen of de waarde een beetje re?el is.
 
El Fumarole zei:
Kennelijk. Op het eerste gezicht een stevige prijs.
Het zou fijner zijn om er even bij te zien hoe dat geld over de porties verdeeld kan worden door aan te geven wat de porties wegen.
Dan is beter te bepalen of de waarde een beetje re?el is.
 
(kennelijk quote Ik mij graag 8) )
 
Ik heb jaren bij een boer een stuk van een koe gekocht maar ik kon deze boer en ook de koeien dus dat was erg vertrouwd.Vlees was niet goedkoper als in de winkel maar wel van goede kwaliteit.Maar dit vlees vind ik wel aardig aan de prijs maar ja wat heb je er voor over. En je moet er ook een aardige vriezer voor hebben om een grote hoeveelheid vlees op te slaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan