BasBQ
Beef en Steak

Cote de Boeuf

 
 

St@m

Tondelzoeker
Berichten
12
Afgelopen zaterdag maar even aan het stoeien geweest met een Cote de Boeuf. Gekocht bij de plaatselijke slager en deze gaf me het advies om hem indirect te garen op 100 graden tot een kern van 48 graden.
Zo gezegd, zo gedaan. Beetje rook toegevoegd.
full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg


Zoals je bij de laatste foto's wel kunt zien zit er nog behoorlijk wat vet in het vlees. Dit vond ik wel jammer, van de 1.3 kg was toch zeker 300 gram puur vet (met in acht neming dat de slager ? 50,- vroeg voor dit stuk vlees). En de dames in het gezelschap vinden dat niet echt lekker. (een mond vol vet vind ik overigens ook niet lekker).

Ik vond het vlees echt super, maar de prijs / smaak / vleesverhouding vind ik niet helemaal passen. Een Picanha is de helft goedkoper ongeveer en eet ik met net zoveel smaak op.
 
ziet er toch smakelijk uit hoor. misschien indirect to een graad of 40 en dan overstappen op direct. wel opletten dat ie dan niet verbrand maar ik denk dat het vet dan minder in grote hompen aanwezig zal zijn en meer oplost en zijn smaak afgeeft. op die manier heb ik een cowboy steak bereid zaterdag en dat is me goed bevallen. maar ik ben een rookie dus er is vast iemand met meer ervaring die je tips kan geven
 
al met al wel een prachtig stuk vlees
 
sieb zei:
ziet er toch smakelijk uit hoor. misschien indirect to een graad of 40 en dan overstappen op direct. wel opletten dat ie dan niet verbrand maar ik denk dat het vet dan minder in grote hompen aanwezig zal zijn en meer oplost en zijn smaak afgeeft. op die manier heb ik een cowboy steak bereid zaterdag en dat is me goed bevallen. maar ik ben een rookie dus er is vast iemand met meer ervaring die je tips kan geven

Daar zat ik zelf ook al over na te denken inderdaad. Wellicht een volgende keer ooit, ga niet weer snel 50 euro betalen voor een stuk vlees om maar even te oefenen ;)
Al is het online wel goedkoper te vinden, maar je moet de lokale slager ook wat gunnen uiteraard.
 
Bij c?tes moet je inderdaad rekening houden met aardig wat vet. Ligt er ook aan waar hij gesneden is, want het ene stuk is het andere stuk weer niet. Maar het is inderdaad een behoorlijk prijzig stukje.
Een fijne Pica?a of grain-fed sukade kun je net zo smaakvol grillen en kost minder dan de helft. En je hebt dan een fijnere vlees/vet verhouding. Aan de andere kant heeft zo'n cootje wel een leuke verdeling van verschillende structuren, maar daar heb je met name wat aan als je 'm in je eentje opeet. (happened...may happen again :) )
 
mooi stuk vlees, zulke stukken die voor mij een vrij precieze kerntemperatuur nodig hebben doe ik toch altijd een initial sear, goed hoog direct af fakkelen tot een mooie kleur.
en dan indirect nagaren tot 49 graden celcius, dan is hij bij mij altijd perfect rood en zijn de grotere hompen vet weggesmolten.
 
El Fumarole zei:
Bij c?tes moet je inderdaad rekening houden met aardig wat vet. Ligt er ook aan waar hij gesneden is, want het ene stuk is het andere stuk weer niet. Maar het is inderdaad een behoorlijk prijzig stukje.
Een fijne Pica?a of grain-fed sukade kun je net zo smaakvol grillen en kost minder dan de helft. En je hebt dan een fijnere vlees/vet verhouding. Aan de andere kant heeft zo'n cootje wel een leuke verdeling van verschillende structuren, maar daar heb je met name wat aan als je 'm in je eentje opeet. (happened...may happen again :) )

Haha, dat moet mij ook wel lukken.

Ewald zei:
mooi stuk vlees, zulke stukken die voor mij een vrij precieze kerntemperatuur nodig hebben doe ik toch altijd een initial sear, goed hoog direct af fakkelen tot een mooie kleur.
en dan indirect nagaren tot 49 graden celcius, dan is hij bij mij altijd perfect rood en zijn de grotere hompen vet weggesmolten.

Achteraf wel een beter idee geweest ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan