BasBQ
Beef en Steak

Cote de Boeuf reverse sear.

 
 
 

Jantjes91

Stoker
Berichten
454
Voor vanavond stond er een makkelijke maaltijd op de planning alleen kon daar wat mij betreft wel een mooi en lekker stukje vlees bij. De vriezer begint aardig leeg te raken maar gelukkig lag er nog een mooie Cote de Boeuf in! Dus deze heb ik donderdag uit de vriezer gehaald en een etage hoger in de koelkast gelegd.

Toen ik hier op het forum Cote de Boeuf intikte kwam daar al vrij snel een bericht/recept van @noskos voorbij, niet te veel gedoe en toevallig had ik ook nog eens de juiste rub in huis!

Vlees uit de koeling gehaald en rondom in de rub gezet, hierna het vlees weer voor een paar uurtjes terug in de koelkast voor de zogenaamde ‘salt brine’. Ondertussen de Monolith opgestookt naar 110 °C


306A9E58-5A17-4AE2-8876-A917E612B925.jpeg


De Monolith heb ik half direct en de andere helft indirect opgesteld met boven het directe gedeelte mijn gietijzer plancha.
9991748F-268A-4AA7-B147-00BE8C302C9E.jpeg


Nadat het vlees een kerntemperatuur van 47 °C had bereikt heb ik één kant ingesmeerd met mayonaise en het vlees met deze zijde op de plancha gelegd en vervolgens de bovenkant ingesmeerd met mayonaise en het vlees omgedraaid zodat er aan beide zijde een mooie korst ontstond.
5F59F63E-FA3D-49B5-9AFB-0B0AFE47A01D.jpeg


Helaas heeft de Cote de Boeuf te lang op de plancha gelegen waardoor hij toch wel richting de well done is gegaan. Dat neemt niet weg dat de korst echt top was! Ga het zeker nog een keertje overdoen alleen dan moet hij eerder van de plancha af.
D66A0F71-E4D6-4EC6-8022-14926AB6AD54.jpeg
 
Mooi gedaan hoor! Volgende keer gewoon ff opletten bij het searen.
Dat hebben we allemaal wel eens fout gedaan. Zeker als er gasten zijn die je van je werk 😉 houden.

Het resultaat ziet er we lekker uit hoor.
 
Hoe lang lag hij op de plancha?
Ik doe het hetzelfde en sear 2 min per kant aan 230° dome. Dan zit ik vrijwel aan medium-rare. Hangt wel wat af van het ras. De betere rassen idd 47°. De vetarme rassen gaar ik eerst tot 45°.

Volgende keer beter. Ziet er thans lekker uit.
 
Balen, dat is toch iets wat je als bbq perfectionist als gevoel hebt als je vlees net iets gaarder is dan je zelf zou willen. Zoals hierboven als vermeldt, het overkomt ons allemaal weleens. Ziet er nog steeds erg lekker uit en belangrijk,
geeft dit een reden dit stuk vlees snel nog een keer klaar te maken ;)
 
Hoe lang lag hij op de plancha?
Ik doe het hetzelfde en sear 2 min per kant aan 230° dome. Dan zit ik vrijwel aan medium-rare. Hangt wel wat af van het ras. De betere rassen idd 47°. De vetarme rassen gaar ik eerst tot 45°.

Volgende keer beter. Ziet er thans lekker uit.
Ik heb ze ongeveer 3 min. Per kant gegeven omdat ik een temperatuur van 110° had. Maar de volgende keer toch maar iets korter!
 
Balen, dat is toch iets wat je als bbq perfectionist als gevoel hebt als je vlees net iets gaarder is dan je zelf zou willen. Zoals hierboven als vermeldt, het overkomt ons allemaal weleens. Ziet er nog steeds erg lekker uit en belangrijk,
geeft dit een reden dit stuk vlees snel nog een keer klaar te maken ;)
Ja baalde er inderdaad wel van! Maar zoals jezelf als zegt, een hele goed reden om het snel nog een keer te proberen!💪🏻
 
Ik heb ze ongeveer 3 min. Per kant gegeven omdat ik een temperatuur van 110° had. Maar de volgende keer toch maar iets korter!
Searen op gietijzer doe je op 230° ongeveer. En dan 2 min per kant. Vreemd dat je hebt kunnen searen op 110°
 
Meestal zijn we zelf zeer kritisch op ons werk.
Onze gasten merken dat niet en eten alles smaakvol op🙂
Vergeet vooral niet te genieten.
 
Searen op gietijzer doe je op 230° ongeveer. En dan 2 min per kant. Vreemd dat je hebt kunnen searen op 110°
Het gietijzer heb ik wel de hele tijd direct boven de kolen gehad, wellicht dat het gietijzer heet genoeg was?
 
Het gietijzer heb ik wel de hele tijd direct boven de kolen gehad, wellicht dat het gietijzer heet genoeg was?
Ah zo. Dat kan idd. Dan lijken die 3 min per kant te veel. Volgende keer 2 min per kant proberen. Heb ook eens 3 min gedaan in het begin en zat al op medium.
 
Terug
Bovenaan Onderaan