BasBQ
Beef en Steak

Coppa in kaasdoek

Miki

Stoker
Berichten
280
Na ongeveer drie weken in de droogpekel, met gebruik van instacure #2 heeft de coppa, en twee maanden hangen
heeft het vlees 32% gewicht verloren. Het stuk vlees was een relatief klein stuk, omdat ik wilde experimenteren
met een kaasdoek. Een kaasdoek is immers een stuk goedkoper dan een zakeind. Het experiment is geslaagd, voordeel
van de kaasdoek is dat bij schimmel, wat groene schimmel na twee weken, je het doek makkelijk afwikkelt om
de schimmel af te nemen met water/azijn mengsel.

Volgende keer zou ik de coppa laten drogen tot 40% omdat ik de voorkeur geef naar een wat drogere coppa, maar dat
is een smaak kwestie. Het pekelrecept komt van de website cured meats http://curedmeats.blogspot.nl/2007/11/coppa-dry-cured.html

Ik heb het vlees wat langer gepekeld dan in het recept.
DSC_0356.jpg


DSC_0357.jpg


Na het vlees nog even schoongemaakt te hebben met water/azijn mengsel:
DSC_0347.jpg


DSC_0348.jpg

 
Ik ga wow zeggen:
WOW.
 
Zoooo, dat ziet er echt lekker uit!
 
ziet er zeer mooi uit
 
Zo, die ziet er goed uit. Hoe was de smaak?
 
Ik ben er gelukkig mee, de smaak is vrij zacht, dus niet te zout, met een beetje
peperigheid. Ik denk dat er nog mee ge?xperimenteerd kan worden, Mac heeft geloof
ik met wijn ge?xperimenteerd, maar deze "naturel" smaak spreekt mij ook erg aan.

Voor mij ligt een bord met koud gerookte eendenborst, kolb?sz
en dus de niet gerookte coppa, zelf gebakken brood met erbij jenever. Het leven is goed.

 
heel erg mooi. knap.
ik ga binnenkort ook mijn eerste vlees drogen... ben benieuwd
 
Om jaloers van te worden. Wat ziet dat er goed uit. Binnenkort ga ik een nieuw schuurtje bouwen en dan probeer ik die droger te krijgen dan de huidige schuur. En niet onbelangrijk vrij van schimmel........... Misschien dat ik me dan ook aan dit soort projecten kan gaan wagen.
 
Mooi...blijf leuk een beetje proberen...en smakelijk
 
Dank voor de leuke reacties. Ik heb zelf heel veel van dit forum geleerd, sinds een paar jaar houd ik mij bezig
met charcuterie en al vanaf het begin wilde ik een keer een coppa maken. Nu ik het gemaakt heb zal ik het
ieder jaar maken, ik moet alleen een tweede rek bouwen in de kelder zodat ik wat meer ruimte heb.

@Lowietje72. Ik heb hier na een dag regen uitschieters naar luchtvochtigheid van 82%. Ik vermoed dat dit
onvermijdelijk is tenzij je een dichte ruimte binnen je schuur weet te maken. Het beste middel tegen schimmel is
koud roken, je zou eens een koudgerookte eendenborst kunnen proberen, dat heeft relatief weinig tijd nodig
7 tot 10 dagen en dan heb je iets echt bijzonders. http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=8916.msg159782#msg159782
 
Terug
Bovenaan Onderaan