BasBQ
Beef en Steak

Coppa di Manga

Mac zei:
Ziet er prachtig uit Mosseltje  B-)

Mac

Kan ook hiet anders met jouw recept en gerijpt in een kast volgens jouw bouwplannen.  ;)

 
Nog steeds geen last van een droge mond, hevige diarree en/of een toenemende slappe verlamming.
Maar mijn vriendin durft het nog niet aan om ook een hapje te proeven.  :))

Tja, bedorven vlees ruik je wel maar botulisme merk je pas na het eten.  :-SS
 
Vraagje aan de kenners.
Als alles meer dan 30% gewichtverlies heeft kan ik ze dan ook buiten de droogkast bewaren?
De keuken is dan misschien te warm maar de bijkeuken moet toch wel lukken?

Wil weer ruimte maken in de kast voor een volgende lading worst, coppa's en andere lekkere dingen.  :)
 
Bedankt voor het antwoord.

De grote salami en de coppa ga ik pas aansnijden rond kerst maar dan kan ik tenminste de kast weer aanvullen met nieuwe projectjes.
Heb er nu al weer zin in.
 
@BertM zou je in dat stadium (na de 30% reductie) de worst / vleeswaar juist niet goed kunnen sealen om verder indrogen (en verharden) te voorkomen en ook meteen te conserveren?
 
Sander72 zei:
@BertM zou je in dat stadium (na de 30% reductie) de worst / vleeswaar juist niet goed kunnen sealen om verder indrogen (en verharden) te voorkomen en ook meteen te conserveren?
Ja, dat is zeker een optie, hoewel ik 30% nog erg weinig vindt voor een coppa, zal meer naar de 40% willen, maar dat is persoonlijke smaak.
Zelf  seal ik mijn coppa's ook en vindt dat ze na 2 weken in het vacuum beter zijn dan vers uit de droogkast.
Met worst zou ik oppassen, de schimmels worden door het sealen vaak drapperig, niet echt mooi om te zien.
 
Mijn laatste coppa's heb ik ook gedroogd richting de 40%, (ipv de 30% welke ik meestal aanhoud)
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was over dat resultaat, en mijn volgende gaat ook weer die kant op straks.

22123436620_6f1b7db53e_n.jpg
22125303199_003e8936ef.jpg


Als je je producten waar schimmel op zit wilt bewaren, kan je deze niet zonder meer vacumeren, zonder dat, zoals BertM ook aangeeft de schimmel veranderd in een slijmige massa.

Je zult dan de worsten/ Coppa uit moeten pakken uit hun velletje, en vervolgens vacumeren.
Of (dit heb ik nog niet getest, maar ga ik wel een keer doen), in een vacuumzak verpakken, welke niet helemaal vacu?m (of helemaal niet  :-?) getrokken zijn.

Mac
 
Ik doe niet zo moeilijk.
Ik heb een aantal spijkers in het plafond geslagen van de bijkeuken en daar de coppa en salami aan opgehangen.

Persoonlijk houd ik ook meer van het verder uitgedroogde vlees.
Maar ben bang dat de 40% mijn te lang gaat duren...

Bij de volgende batch maar wat meer maken, haha
 
Wat een waanzinnig idee dat een amateur tot zulke hoogstandjes in staat is.
Vandaag is het gewicht op 908 gram uitgekomen wat een verlies van 37,5% is.

Met trillende handen de coppa aangesneden.
En toen de ontlading: wat een kleur, wat een geur en de smaak....

Eerst komt de kruidnagel die enigszins overheerst maar dan komen de overige smaken naar voren.
Ik kan het niet anders omschrijven als de kruising tussen een droge worst en een serrano ham.

Hoe dunner gesneden des te lekkerderderderderder.

0c8e1668775c11dc29e2283f010365e2_zpsjxrzmyos.jpg


919436a2e13080e06f1b4f1d1da2a2ae_zpsz25aeoop.jpg


Ik ben echt een liefhebber van droge worst, hammen etc en ik herken kwaliteit.
Daarom kan ik niet geloven wat ik hier gemaakt heb.
Dit is echt waanzinnig.  :D


Zal binnenkort betere foto's maken.
 
Het ziet er allemaal geweldig uit Mosseltje. Het water loopt me in de mond. Voor mij (nog) een paar stappen te ver om te doen, maar ze zien er zo lekker uit.
 
Echt heel mooi!
 
Gaaf h? Mossel  B-)
En dan die kleur, die geur, en die smaken.
Dat is de smaak naar meer  :D

Top gedaan gozert  <:p

Mac
 
Mooi man. En dat zo vlak voor de winter meating! Dat kan geen toeval zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan