BasBQ
Beef en Steak

Controller bouw animo check

Onderstaande poste ik in een ander draadje:

Voor wat een behuizing van de Fan betreft, kan ik wellicht wel wat betekenen. Ik ga er dan wel vanuit dat het ongeveer hetzelfde principe zal zijn als die van de BBq Guru.
Is de schuif die op de Guru zit noodzakelijk? Helaas zal ik me wel moeten beperken tot het plaatwerk, maar wellicht is er een mede forumlid in het bezit, of de beschikking over een draaibank heeft die de proppen kan draaien.

Grt,

Robert
 
Is er inmiddels een conclusie uit dit draadje?
 
Dat ik niet zo actief ben geweest als jij zou willen ;)

Ropeti zei:
Een collectieve bestelling zou mooi zijn, ??n type fan en de behuizing daar op aanpassen.

structor zei:
Ik ga het weekend eens het animo draadje door

Ik ga het weekend even alle animo op een rijtje zetten en vervolg acties uit zetten.
 
Mooi initiatief Emiel!
 
Ben bang dat ik gezien de economische ontwikkelingen even iets rustiger aan moet gaan doen.
En dat is nog buiten het feit dat ik van dat andere HM draadje met al die instellingen e.d. dus helemaal niks snap....
 
HM + Gezamelijk bestellen + Meet:
  • DanBras
  • Ropeti
  • BertM
  • Mac
  • Gerard

Meet:
  • ReneR
  • Jappert
  • Ivo
  • Noskos
  • Camiel
  • Hudding
  • Uipko
  • Felix

Structor Controller:
  • Ivo
  • Hudding
  • Felix

Ik heb de twijfelaars tussen beide systemen even bij de HM neergezet. De HM en mijn controller zijn nagenoeg dezelfde (qua ontwerp en qua software, de mijne is een afgeleide), de verschillen zijn:
[list type=decimal]
[*]HM all in one, versus 3 doosjes (minder elektronica buiten)
[*]Structor controller + remote node is een soort maverick
[*]Standalone grafieken vs forum controller
[*]HM heeft kant en klare print en is dus wat makkelijker te maken
[*]HM heeft kant en klaar 3D geprinte behuizing
[/list]

Ik ben nu bezig om nog een variant neer te zetten (gewoon omdat het kan), waarbij ik feitelijk mijn grootste nadeel geen grafieken offline wegneem. Ik zet in plaats van de masternode (upload functie) dezelfde raspberry pi neer als de HM waarbij ik op de plek van de HM een node neerzet, zodat ik de rasp. pi wederom in de meterkast kan houden. De laatste optie is nog niet klaar. Je kunt dan feitelijk ook een HM kopen met een extra jeenode (kant en klaar legosteen), het enige grote verschil tussen de standaard HM is dan dat je de heatermeter print bij je Q legt en de raspberry in de meterkast.

Keuzes, keuzes. De HM is een hele veilige keuze, waarbij alles af is. Mijn controller heeft als voornaamste voordeel dat je op meerdere plekken je bediening neer kunt leggen. Bij twijfel voor de heatermeter kiezen, vanwege de eenvoudigere assemblage!

Wat we niet aan de orde hebben gebracht of we ook behuizingen, fan's en probes gezamenlijk willen bestellen. En natuurlijk ook Ropeti's extension. Hoe snel willen we gaan beginnen met bouwen, een meet plannen in December is altijd lastig maar we hebben ook weer niet een hele grote groep! (Even voor de ervaringsdeskundigen met het bestellen van HM onderdelen, kunnen jullie even de levertijden roepen?)

Wat mij betreft mag het draadje nu gebruikt worden voor discussie.

Heatermeter 4
2rr7abq.jpg


Structor basis
Controller
CameraZOOM-20121124211657485.jpg


MasterNode
20121118_105428.jpg


Structor extension
Remote node
20130713-_MG_9067.jpg
 
O en ik vergeet Marieken, met de HM kun je sous-vide doen heb ik gezien. Voor de light variant bedoel je waarschijnlijk dat je de rasp pi weg wilt laten. Ik denk dat dit prima zou moeten kunnen. Het enige wat ik niet zeker weet is of er ook knop afhandeling op de standaard print van de HM beschikbaar is. Dit zou toegevoegd kunnen worden.

Is het vanwege kosten dat je een light wilt of een andere reden?
 
Felix had me tijdig gewaarschuwd, maar totaal bij in geschoten  :blush: ik ben ook ge?nteresseerd hoewel m'n huis en planning nu een puinhoop is. Net verhuisd en durf niet eens te gokken waar m'n soldeerbout uithangt...
Remco

1) zelfbouw meeting
2) enige soldeer ervaring
3) structor controller
4) gezamenlijk bestellen
 
Emiel,

Ik denk gezien mijn ervaring en ready-to-run setup dat de HM idd het beste is. Het op afstand besturen is door de beschikbare App ook al (gedeeltelijk?) weggenomen.

Maarrrrr.....in hoeverre is het lastig om jouw ontwerp (bij voorkeur straks met de RPI), ook in een kant-en-klaar format te gieten, zodat het net zo makkelijk wordt om deze te bouwen. Ik heb nl. zo'n donkerbruin vermoeden dat op termijn jouw ontwerp makkelijker van aanvullende functies voorzien kan worden doordat je het ontwerp volledig in eigen hand hebt. Of zie ik dat verkeerd?
 
Danny, je kunt ook via de http://controller.bbqgenootschap.nl site je HM besturen / bekijken. Deze site heb ik ontwikkeld voor mijn controller, maar omdat ze bijna gelijk zijn, konden we ook de HM snel aansluiten. De site ververst automatisch, dus daarmee kun je de bbq al realtime volgen / bijsturen.

Ik mik meer op dat je de bestaande HM in 2 stukken knipt met een kant en klare extra print, zodat je mijn basis setup ook hebt. Het losse kastje met het display is ook een setje met kant en klare prints. Dus eigenlijk alleen het controller deel van mijn ontwerp is best lastig voor beginners.

Ik ben eigenlijk meer een software man en ik vind dus met name leuk om dit forum van extra functionaliteit te voorzien. Het voorbeeld van de dynamische avatar (dat je vlammen krijgt als je een actieve bbq sessie via de controller site hebt) is daar een voorbeeld van. Maar ook b.v. mijn onderschrift (click maar eens op mijn sessies). Ik zou het ook nog cool vinden dat we op de een of andere manier nog een verbinding tussen de recepten en hoe vaak we ze gemaakt hebben te maken, zodat je de meest favoriete recepten in een jaar kunt zien.
 
structor zei:
(Even voor de ervaringsdeskundigen met het bestellen van HM onderdelen, kunnen jullie even de levertijden roepen?)

Ik denk dat de printplaat de grootste bottleneck is, er van uitgaande dat mouser niet te veel back-orders heeft. Volgens mij moet je zeker rekening -houden met 2 tot 3 weken voor de printplaatjes.

Als er veel 3D behuizingen besteld moeten worden dan is dat afhankelijk van de tijd die de thuis-printer heeft om dit te doen. Maar de behuizing is natuurlijk niet noodzakelijk voor de knutseldag.
 
structor zei:
O en ik vergeet Marieken, met de HM kun je sous-vide doen heb ik gezien. Voor de light variant bedoel je waarschijnlijk dat je de rasp pi weg wilt laten. Ik denk dat dit prima zou moeten kunnen. Het enige wat ik niet zeker weet is of er ook knop afhandeling op de standaard print van de HM beschikbaar is. Dit zou toegevoegd kunnen worden.

Is het vanwege kosten dat je een light wilt of een andere reden?

mjah kosten n beetje, en luiheid. ik hoef het niet zo nodig te bekijken, besturen, monitoren en loggen, ik ga gewoon pitten of chillen en wens niet gestoord te worden, dat is nou juist de gedachte erachter ;)

ik ga mss toch eerst voor iets heel anders, de overal enthousiast gepromote pid controllers.
 
Marieken zei:
structor zei:
O en ik vergeet Marieken, met de HM kun je sous-vide doen heb ik gezien. Voor de light variant bedoel je waarschijnlijk dat je de rasp pi weg wilt laten. Ik denk dat dit prima zou moeten kunnen. Het enige wat ik niet zeker weet is of er ook knop afhandeling op de standaard print van de HM beschikbaar is. Dit zou toegevoegd kunnen worden.

Is het vanwege kosten dat je een light wilt of een andere reden?

mjah kosten n beetje, en luiheid. ik hoef het niet zo nodig te bekijken, besturen, monitoren en loggen, ik ga gewoon pitten of chillen en wens niet gestoord te worden, dat is nou juist de gedachte erachter ;)

ik ga mss toch eerst voor iets heel anders, de overal enthousiast gepromote pid controllers.

Als het goedkoop en simpel moet kan ik je deze aanbevelen http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/diy-pid-bbq-controler/
 
Nosmo zei:
Marieken zei:
structor zei:
O en ik vergeet Marieken, met de HM kun je sous-vide doen heb ik gezien. Voor de light variant bedoel je waarschijnlijk dat je de rasp pi weg wilt laten. Ik denk dat dit prima zou moeten kunnen. Het enige wat ik niet zeker weet is of er ook knop afhandeling op de standaard print van de HM beschikbaar is. Dit zou toegevoegd kunnen worden.

Is het vanwege kosten dat je een light wilt of een andere reden?

mjah kosten n beetje, en luiheid. ik hoef het niet zo nodig te bekijken, besturen, monitoren en loggen, ik ga gewoon pitten of chillen en wens niet gestoord te worden, dat is nou juist de gedachte erachter ;)

ik ga mss toch eerst voor iets heel anders, de overal enthousiast gepromote pid controllers.

Als het goedkoop en simpel moet kan ik je deze aanbevelen; [url]http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/diy-pid-bbq-controler/]http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/diy-pid-bbq-controler/] [url]http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/diy-pid-bbq-controler/[/url]

schaamteloze zelfverheerlijking?  :p
tnx ik had onder andere daar al inspiratie opgedaan
 
Emiel, mijn naam mag van de lijst. Ik ben zeker ge?nteresseerd, maar de tekening voor de uitbouw van de keuken is goedgekeurd. Ik denk dat ik de centjes beter daar aan kan besteden...

Ik blijf volgen...
 
mijn pit-pid controller doet inmiddels al wat (weliswaar een lamp aan en uit, maar ach, ik ben zo blij als een kind) dus ik geloof dat ik weer van de controller bouw lijst af kan... tenzij ik straks in paniek raak als ik alsnog dingen netjes moet gaan solderen misschien  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan