BasBQ
Beef en Steak

Con"fused" broodje ๐Ÿ˜‰

 
 

Welmer

Pitmaster
Berichten
739
Jaja jongens/meisjes, heren/dames bbq fanatics... het is zo ver...mijn eerste poging op eeuwige roem doormiddel van de fotowedstrijd.
Elke maand kijk ik vol bewondering naar jullie inzendingen en neem ik mezelf voor om mee te doen ๐Ÿ‘.
....verder dan het voornemen is het echter nooit gekomen...๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…, maar soms valt alles samen en heb je ook de foto's om je verslag af te maken.

Ik kwam deze week het recept van @Ewald voor babi pangangsaus tegen en had al besloten dit weekend er iets mee te doen. En wat is nou meer fusion dan "onze" eigen versie van babi pangang van de Nederlandse en Belgische chinees ๐Ÿฅณ.
Vrijdag een stuk buikspek met zwoerd uit de vriezer gehaald die was zaterdag ochtend klaar om in bad te gaan. Ik heb voor de bereiding van het buikspek het recept van het "eten met (held)nick" youtube filmpje aangehouden,maar natuurlijk inplaats van de oven mijn compact gebruikt. Eerst 30 min gaar koken met citroengras,gember, steranijs en peperkorrels.
20210626_124657.jpg

Hierna af laten koelen om hem in te snijden en in te smeren met marinade. Ook gaatjes in de zwoerd prikken en schoonmaken met azijn kwamen hier aanbod.
20210626_171108.jpg

20210626_172147.jpg

Hierna mocht die met een flinke laag zout en baking soda een half uur op 180 graden.
20210626_185702.jpg

In het kader van funkyfusion maar gekozen tussen een hoofd en lunch gerecht, dus die babi komt op een broodje. Ik heb het recept voor een griesmeel/boter broodje gepakt van kookmutjes.nl (staan hele leuke/lekkere recepten op trouwens). Die konden mooi ,als de babi na 30 min eraf mocht, 12 min op 200graden ook op de compact ๐Ÿ‘Œ....dacht ik.
20210626_180126.jpg

20210626_191010.jpg

20210626_195257.jpg

Leermoment: bij broodbakken of andere deegwaren een koude pizzasteen gebruiken als ondergrond.
Ik had de broodjes nu koud op het rvs rooster gelegd waardoor de onderkant al sneller bruin en harder werd dan gewenst. Snel besloten om ze van de compact af te halen en nog even af te bakken ๐Ÿ™ˆ. Achja zie het maar als een fusie in bereidingswijzen ๐Ÿ˜‰.
Nu de compact weer opstoken naar 250 graden om een lekkere crispy bubbely huidje te krijgen.
20210626_194326.jpg

Ontdaan van zijn "zoutjasje" en nu snel de hitte in van 250 graden.
20210626_211051.jpg

Na ongeveer 30 minuten was ๐Ÿ‘†๐Ÿ‘† dit het resultaat. Heerlijk crispy en uitermate smaakvol. Dit verdiend een zalige sausje. Ja @Ewald Eeuwige dank voor het delen van dit recept! Die saus is echt subliem ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹. Een perfecte aanvulling op die stukje crispy, tasty ,salty goodness.
20210626_182417.jpg

20210626_185115.jpg

Nog wat atjar ketimoen erbij.
20210626_193720.jpg

En dan zonder jullie langer te vervelen presenteer ik jullie.........

***Tromgeroffel****

20210626_212937.jpg

Funky fusion Broodje babi pangang!! ๐Ÿฅณ๐Ÿฅณ๐Ÿฅณ.

Man man, weer zoveel geleerd door deze sessie.
Broodje bakken, verschillende temperaturen etc etc. Zoveel fusies, je zou er confused van worden.
Het was een mooie ervaring al met al en het belangerijkste: WAT EEN SMAKEN!!! HEERLIJK!
 
Ziet er heerlijk uit ๐Ÿ˜‹ mooi verslag!
 
Heel, heel mooi gemaakt. Had graag even aangeschoven.
 
Lekker dagje bezig geweest, dingen geleerd en lekker afgesloten ๐Ÿ‘๐Ÿป
 
Ziet er een heerlijk gerecht uit, had ik ook gelust.
 
Koste nog moeite gespaard om er een mooi verslag en lekker gerecht van te maken.
Had graag een stukje spek geproefd.
 
Ziet er voortreffelijk uit, had zo aangeschoven, het voorgaren zullen we je maar vergeven, dit had een bepaald doel met de kruiden en om het zwoerd zacht te krijgen, dit geeft op het laatst een iets andere crackling dan alleen op de BBQ;)
 
Heerlijk verslag Welmer. Je kan gerust vaker mee doen aan de wedstrijd. De plankenkoorts is volgens mij nu helemaal weg. Dit zijn hele fijne gerecht van de Q. En dan lekker op zelf gemaakten broodjes. Dat moet smullen geweest zijn.
Succes met de wedstrijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan