BasBQ
Beef en Steak

Compagnon gezocht opzetten bbq-catering

B

Bram

Gast
Ik vroeg me af of er mensen zijn die, net zoals ik, weleens met de gedachte hebben rondgelopen een kleinschalige bbq-catering op poten te zetten. Ik loop al jaren met deze gedachte, omdat ik van mening ben dat de gemiddelde (bedrijfs)barbecue veel beter moet kunnen.

Maar zodra ik me in alle wet- en regelgeving (HACCP-eisen, invullen van HACCP-formulieren, thermapennen, e.d.) ga verdiepen die bij het uitoefenen van een dergelijke bbq-catering komt kijken, zakt de moed me in de schoenen en stel heel de boel weer uit. Tot ik tijdens een volgende bedrijfsbarbecue de ene ?inbreuk? na de andere zie en dan te bedenken dat zo?n bedrijfsbarbecue gegeven wordt door een officieel restaurant of keurslager, nota bene erkende HACCP-bedrijven. Maar ook als ik de zoveelste loempia-, d?nerkraam of kipgrill zie, vraag ik me af of die mensen, dan wel aan alle HACCP-eisen voldoen. Of wordt de NVWA-soep soms niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend?

Ondertussen heb ik naar mijn bescheiden mening een voor Nederland vrij nieuw bbq-concept uitgedacht waar volgens mij, als je het goed aanpakt, een markt voor bestaat.

De bovenstaande HACCP- en NVWA-problematiek is volgens mij vrij eenvoudig op te lossen.

Daarom zou ik graag in contact komen met mensen uit de regio Eindhoven die net zoals ik met soortgelijke gedachten rondlopen. Samen moet daar best iets moois van te maken zijn, want alleen lukt me dat niet.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Bram

 
Leuk en goed idee. Zelf loop ik stiekem daar ook wel eens over na te denken. Alleen zie mezelf alleen die stap ook niet maken.
 
ik denk dat er velen met jou (incl. ik) met die gedachte rondlopen. Helaas, woon zelf aan de heeele andere kant van het land wat dat betreft.
 
En nieuw concept? Ik ben benieuwd!
Maar dat gaan we waarschijnlijk pas zien als het van de grond is gekomen ?
Succes in elk geval, ik hoop dat je je plan kunt gaan uitvoeren.
 
Het hele gedoe hoeft je niet af te schrikken. Integendeel.
Ik ben sinds een paar maand gestart met mijn eigen bbq catering bedrijfje, weliswaar in Belgi?, maar ik vermoed dat dit wel wat gelijk loopt met Nederland. Vergelijk me ook zeker niet met een standaard cateraar, al kom ik natuurlijk ook niet in de buurt van wat Jord Althuizen bijvoorbeeld aanbiedt...

Ik kon gewoon voor de middenjury een diploma halen (je moet wel slagen natuurlijk) van restauranthouder, later dan weer bedrijfsbeheer. Op voorwaarde dat je een beetje kunt studeren is dat allemaal wel haalbaar. Het kost gewoon een beetje tijd, maar eens je daar voorbij bent, gaat de hele mallemolen wel behoorlijk vlot. En de HACCP normen zijn weliswaar hard, maar met een beetje gezond verstand lukt het behoorlijk om naar norm te werken en toch nog niet voor enorme investeringen te staan.
 
Super idee Bram.... Ja, ik zit ook wel eens te denken dat het mooi zou zijn om iets meer te doen met bbq-en... En wat je zegt, als je het goed aanpakt...
Ikzelf kom uit de regio Eindhoven, dus wie weet... :D
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat er meer mensen zo over denken. Wie weet is dit het begin van een vruchtbare samenwerking.
 
Ben er alweer een tijdje uit maar heb alle papieren ooit gehaald. ( hotello) en heb wat jaren voor een slager cateraar gewerkt. ( je kent die slagers bbq's wel). Tis allemaal echt geen rocket sience maar de marges zijn laag en ik zou het meer als hobby zien
 
De lage marges leg je jezelf vaak op omdat je te graag klanten wilt binnen halen. Als je niet oppast ben je snel hetzelfde als die slager omdat je er nog wat op wilt verdienen.
NIET DOEN!!! Maak voor jezelf een plan van wat je wilt bieden en wijk daar niet teveel van af.
Dan kom je vanzelf in de bovenkant van de markt die kwaliteit willen en bereid zijn er voor te betalen.
Maar vergis je niet het is geen gemakkelijke markt.
Ik ga er hier wel vanuit dat je er niet van hoeft te leven.
 
Ik ben het met Bert eens. Zo'n slagersbarbecue (veelal op gas) is juist wat mij zo tegen de borst stuit op die bedrijfsbarbecues. Vaak moet je het vlees zelf nog bereiden. Maar zelfs als de bereiding door een slager/grillmaster verzorgd wordt, heeft al het vlees veelal dezelfde smaak door de alles overheersende rode/gele marinade die hier in Nederland standaard gebruikt wordt  Ter compensatie wordt er meestal een heel scala aan sauzen geserveerd om het eindproduct nog enigszins ergens op te laten lijken. Nee, dat kan in mijn ogen zoveel beter. En als je dat zakelijk goed aanpakt, is daar volgens mij best wel een markt voor, want het is compleet iets anders dan wat de meesten kennen.
 
Ik denk dat het al redelijk druk is op die markt.  Wat Bert zegt klopt zorg dat je vasthoud aan kwaliteit en laat dit een USP worden. Ikzelf probeer op dit moment ook iets op te zetten maar de meeste mensen schrikken toch van de prijzen die gehanteerd worden. Er komt ook wel even iets meer bij kijken dan alleen voldoen aan de wettelijke normen vooral als je er van leven moet

Nogmaals er zijn al heel veel spelers op deze markt en aangezien bbq nu echt een hype aan het worden is vraag ik mijzelf wel eens af of ik niet te laat ben.

Ik wens je ontzettend veel succes en ben eigenlijk wel heel benieuwd of je concept zo nieuw is als je denkt.

Van je hobby je beroep kunnen maken blijft natuurlijk geweldig
 
Bram zei:
Maar zelfs als de bereiding door een slager/grillmaster verzorgd wordt, heeft al het vlees veelal dezelfde smaak door de alles overheersende rode/gele marinade die hier in Nederland standaard gebruikt wordt  Ter compensatie wordt er meestal een heel scala aan sauzen geserveerd om het eindproduct nog enigszins ergens op te laten lijken. Nee, dat kan in mijn ogen zoveel beter.

En toch, op zijn tijd is een speklappen-worstjes-sate-feest ook lekker, vooral als het veel is.
 
Klopt Dennis, alleen neemt dat niet weg dat het beter kan en vaak voor dezelfde prijs of minder. Als je ziet wat zo'n keurslager rekent, daar zou ik het graag voor doen. Ik heb wel eens gehoord dat veel slagers genoodzaakt zijn zo'n bbq-catering erbij te doen.
 
Bram zei:
Klopt Dennis, alleen neemt dat niet weg dat het beter kan en vaak voor dezelfde prijs of minder. Als je ziet wat zo'n keurslager rekent, daar zou ik het graag voor doen. Ik heb wel eens gehoord dat veel slagers genoodzaakt zijn zo'n bbq-catering erbij te doen.

Dat kon wel eens kloppen Bram, voor veel slagers betekent een slecht bbq seizoen een heel slecht jaar. Terwijl het eigenlijk een extra zou moeten wezen.
 
Kijk, het is al gezegd, maar voor kwaliteit wil best betaald worden. Als je je ergert aan de slagers, dan moet je vooral iets anders aanbieden. Eerlijk, ik ben in mijn doelregio nog geen slager tegengekomen die ook maar in de buurt komt van de ribbetjes die ik kan aanbieden of die zelf pulled pork kan aanbieden en als ik over brisket spreek, dan vertrekt hun gezicht al helemaal.

Maar ga jezelf niet verloochenen om binnen de prijzen van concurrentie te kunnen blijven. Wijk eens af van de standaard 10 soorten saus en bied er eens maar 3 aan, maar wel de zelf gemaakte typische bbq sausjes, succes bijna gegarandeerd. Kies niet voor gesneden stokbrood, maar ga toch voor die iets duurdere ovenkoekjes... Het zijn maar een paar tips, maar er valt zeker iets mee verdienen.

 
misschien off topic en schop ik tegen een aantal  zere benen
,,, maar over prijzen van een rookoven product gesproken X(
vandaag de opening van de nieuwe stadsvloer in Emmen met ondermeer barrel truck foods met hun waren.
leuk om langs te strunnen ,biertje drinken.enz.
zien ik zo n aanhanger met een big smooker dr op met een heerlijke geur van brandhout/briketten dr om heen.en wat blijkt hij verkoopt broodje PP.
ik mn dochter lekker gemaakt en zij mee.
wat blijkt.
kost dat simpele kadetje /zacht bolletje wit met wat draadjesvlees en rauwkost 6 euro. X( :blush:

nou mn broek zakt af ,,zij hebt dr 1tje in 3 happen weggewerkt(wel lekker)en ze wou dr nog1tje.
haar meegesleurd  naar  mn dealer en een  paar lekkere ballen met veul majo gehaald.

zijn dit normale prijzen voor een broodje pp,,dan begin ik ook voor mn eigen en wordt ik koopman
 
En dan loop je naar de snackbar en koopt voor ? 5,50 een broodje hamburger uit het frituurvet, en dat is wel een normale prijs....
=))

 
ReneR zei:
en dat is wel een normale prijs....
=))

neu,, 4,00 euro en dan hamburger van t huis 150gr op de contactgril bereid,met heulveul groenvoer en een fatsoenlijke ambachtelijke brood zover as die dr omheen kan.
en is die op dan hoef je ook niks meer dr bij.

maar vraag was eingelijk :is 6 euro normale prijs voor een simpel kadetje met schepje pp en groenvoer??
 
Ik vind 6 euro niet te duur voor een GOED broodje PP. Dus geen slap kadetje, een aardige hoeveelheid vlees en huisgemaakte koolsla. Sterker nog, dat mag van mij zomaar 7 euro kosten.
Om een idee te geven, dit is dan wat ik ongeveer verwacht.




Doe er friet bij voor 1,50 extra, heb je goed bordje eten en niks teveel betaald voor wat je krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan