Beef en Steak

Cola/Dale Sukade

Nosmo

Gerijpt
Ik had op aanraden van mijn Amerikaanse collega's Dale's seasoning meegenomen uit de states. Dit een soort gekruide sajosaus.
Een van mijn collega's had het er over dat hij het gemengd met cola gebruikt voor steaks, dit deed me denken aan de manier waarop Noskos sukade marineert, dus ik heb zijn recept een beetje als leidraad gebruikt.

Omdat de Dale's nogal zout is heb ik verder geen zout meer toegevoegd.

Twee stukken US sukade in een zipzakje.
Sukade1.jpg

Een cup cola en 1/3 cup Dale's erbij.
Sukade2.jpg

Na vier uur marineren droog gedept, ik heb er later nog wat vers gemalen peper over gedaan.
Sukade3.jpg

Op hoog vuur grillen. 8)
Sukade4.jpg

De soja saus verbrand wel snel, een beetje opletten met de vlammen dus.
Sukade5.jpg

Eindresultaat.

(klik op de foto voor een grotere versie)

Tja, wat is het oordeel over de Dale's seasoning? Beetje lastig te zeggen, er zit veel zout in maar gemengd met de cola heb je daar niet echt last van. Ik kan me voorstellen dat als je het puur gebruikt het wel vrij zout kan zijn. Er zat ook een beetje zoetige smaak aan het vlees dat ik zelf niet zo geweldig vond, maar dat zou ook van de cola kunnen komen. Ik moet er nog verder mee experimenteren voordat ik een echt oordeel kan vellen.

Mijn recept heb ik gemaakt na vorig jaar Twiske waar de Amerikanen een soortgelijk goedje (maar wel een andere naam) gebruikte, omdat we het hier niet hebben en omdat we wel ketjap hebben wat een zoete sojasaus is ben ik dus op mijn huidige versie gekomen.
Wel leuk om te zien dat jij hem nu weer met mijn recept terugbrengt naar mijn inspiratiebron :D

Het vlees wordt er inderdaad wat zoeter door, daarom werkt het weer met bijvoorbeeld de BBG rub, die heeft weer wat pit om dat tegen te gaan.

ziet er in ieder geval wel mooi mals en sappig uit, ook leuk te zien dat de cola/ketjap marinade van Dennis weer boven komt

De foto's zien er weer prachtig uit dus het zal best lekker geweest zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan