BasBQ
Beef en Steak

Cochinita (aka Puerco) Pibil

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Het is hier nu al een paar keer voorbijgekomen op het forum, puerco pibil of cochinita pibil, mooi rood gekleurd met achiote gemaakt van annatto. Toen ik laatst op vakantie was, kocht ik op de markt wat annatto als souvenir.

Afgelopen zondag stond een bbq in de planning, en dat leek me de uitgelezen kans eens te experimenteren. Altijd handig als je mensen uitnodigt om een nieuw recept te gaan testen tenslotte...

Ik nam natuurlijk het recept van Noskos, keek het filmpje van Robert Rodriguez himself en ik viel met mijn neus in de boter toen bleek dat ook serious eats er net een heel epistel over gedicht had: The Food Lab: Sorry, Pulled Pork, It's Cochinita Pibil's Moment.

DSCN2327.jpg


Die vijzel is dus geen goed plan...

DSCN2328.jpg


Knoflook branden in een gasvlam

DSCN2329.jpg


Na het blenden van alle ingredi?nten voor de kruidenpasta heb ik het vlees in grote hompen gesneden en in een soeppan gemengd met de kruiden. Ik had nogal haast want ik moest uit eten dus het fotograferen is er een beetje bij in geschoten.

Omdat ik geen bittere (seville) sinaasappels had, heb ik een mengsel gebruikt van sinaasappel, limoen en grapefruit zoals het food lab aanraadde. Ik heb er ook nog een scheutje (huisgemaakte) grapefruit bitters bij gegooid, dat gebruik ik als ik canard a la orange maak om gewone sinaasappels te camoufleren als bittere sinaasappels.

Een dag later heb ik het vlees in een bakkie gedaan, ingepakt met bananenblad, afgedekt met paprika, ui en laurierblad.

DSCN2335.jpg


DSCN2337.jpg


Dan lekker roken, met appelhout en laurierblad. Ik moet zeggen dat ik achteraf dacht dat er heel weinig rook te proeven was. Misschien de volgende keer het eerste half uur of uur het pakketje opengevouwen laten en pas later afdekken?

DSCN2340.jpg


Het duurde uuuuuren, man wat had de pitmaster het zwaar met de nieuwe opstelling. Ik moest op een gegeven moment gewoon mijn hangmat uit om een nieuw koud drankje te halen.

DSCN2343.jpg


Zo lag het erbij, ingepakt in blad in de braadslee, bak water eronder voor een constantere temperatuur, aan de andere kant hete briketten met rookhout en laurierblad. Het heeft denk een uur of 4,5-5 nodig gehad, dus iets langer dan het recept. Ik denk doordat ik van die grote stukken gesneden had.

DSCN2344.jpg


Geserveerd met basmati (wat voor soort rijst gebruiken ze in Mexico? we hebben gegoogled en gediscussieerd maar ik heb nog steeds geen idee). Daarbij bonenpuree van zwarte bonen (uit blik) met bourbon en huisgerookte bacon, ingemaakte rode uien zoals bij het serious eats recept en salsa van avocado en tomaat.

DSCN2345.jpg


leftovers... hebben we nog 2 keer van gegeten de afgelopen week  ;)
Het was echt heel erg lekker. En wat ook leuk is, echt een nieuwe smaak voor mij. Ik ga het zeker vaker maken.

DSCN2351.jpg
 
Ziet er lekker uit!
 
dat moet een waar feest geweest zijn, heerlijke reportage, dank je wel  :)
 
Lijkt me echt een top recept. Moet gewoon op de to-do lijst!
 
Hij staat hier ook al lang op dr todo. Moet er toch maar eens van komen als ik dit zo zie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Heerlijk! En zo'n typisch Mexicaanse smaak! Iets dat je hier niet snel vindt bij een Mexicaans restaurant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er super lekker uit
 
ziet er echt heel erg smakelijk uit!
 
yep die hangmat is top!

het vlees zag er mooi rood uit en de spatel, de pollepel en de snijplank zijn nog steeds mooi rood  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan