BasBQ
Beef en Steak

chimichurri

jaalvink

Vuurmaker
Berichten
81
argentijnse chimichuri. was blank van kleur. vreselijk scherp/heet maar oo zo heerlijk om je steak met te marineren.
ik kreeg dit van een argentijn. had het zelf gemaakt.
kent iemand deze variant en wil je het recept delen?
 
Argentijnse chimichurri is standaard met peterselie, oregano en olijfolie. Dit zal ongetwijfeld een andere saus zijn geweest. Zal zo even door mijn Seven Fires van Francis Mallmann bladeren, misschien kom ik iets tegen dat lijkt op wat je beschrijft.
 
Meteen ff de boekenkast in gedoken, staat niets in zijn boek dat daarop lijkt, dat is verder het enige naslagwerk dat ik heb wat Argentijns barbecue?n betreft.
 
Steven zn recept uit planet BBQ gebruikt wel chili maar ook de ingr. die noskos beschrijft
 
De basis zijn traditioneel die drie ingredi?nten maar dan wordt er verder nog lekker gespeeld natuurlijk, azijn, chili, koriander etc.
 
azijn en chili zat er wel in. koreander proefde ik er niet in of werd overheerst.
 
Hier een recept van een Argentijnse hobbykok die mee met me afstudeerde vorige winter We serveerden het met een carpaccio van gerookte en kort gegrilde eendenborst. Overheerlijk. Let wel niet op de taalfouten in het recept, het is weldegelijk geschreven door een Argentijn.  ;)

Eend carpaccio met chimi-churri (12 personnen)

6 eend borsten (ca 400gr per stuk)

Chimichurri sauce (voor 700 gr sauce)

Petersilie (plaat)      30gr
Tijm (gedroogd)        1gr
Look                        20gr
Paprika (zacht)      2.5gr
Chili (vers, klein)      1 stuk
Olijf olie                150ml
Xeres azijn              25ml
Water                    150ml
Oregan (gedroogd)    5gr
Ajuin                        75gr
Tomaten (reep)        300gr
Citroen                      1/2stuk
Komijn                      0.5gr
Grof zee zout                7gr
Zonnebloem olie      100ml
Witewijn azijn            50ml
(chardonnay)     

Werk wijze Sauce,
Ajuinen in brunoise snijden van 2mm, look pelen en fijn snijden, petersilie ontplukken en bladjes fijn sicileren.
Tomaten pelen en notpitten en in brunoise snijden van 2mm. Chili fijn snijden zonder pitten.
Alle ingredienten (behalve water) in een kom mengen.
De cest van de citroen raspen en in de mensel.
Water opwarmen en in de kom mengen.

Werkwijze Eend:
Eend borst kuisen en vet snijden in diagonal vierkantjes. Kruiden met zout en zwarte peper.
*facultatief: Eindeborst lichtjes roken.
In een pan bakken tot seignant, en in aluminium folie laten rusten 15 min voor bedining.
Snijden 3mm dikte.
Op een bord presenteren  met een klein beetje fleur de sel en Chimichurri sauce.
 
jaalvink zei:
Ik ga die is maken. Thanks.
Nu, volgens ik begrepen heb is chimichuri zo'n sausje waar elk gezin in Argentini? en Chili wel een eigen variant van jouhebben. Deze die ik hierboven postte is helemaal niet zo pikant.
 
Het duurde effe maar vandaag was die meneer er weer van vakantie.

Hier volgt het recept, vrije vertaling van mn beste spaans.

1 rode harde paprika (schoon)
1 grote witte ui gepeld
6 kleine cayenne pepers (chinees?)
Flinke scheut wiskey

Alles een paar slagen in de blender, wel fijn maar geen papje.

Met water aanvullen tot het geheel een liter meet.

Afvullen in een glazen fles met schroefdop.
De eerste 3 weken om de 2 dagen de dop even verwijderen om te ontluchten (gisting)

Minimaal 1,5 maand laten staan voor een optimale smaak.

Ik ben benieuwd, heb direct vanavond een fles vol gemaakt.

Gr jan
www.aalvink.nl
 
mislukt. was wat vergeten. er moet een beetje olie (soja. olijf etc) als laatste erbij om het geheel af te sluiten tijdens de rijping.
foto post ik nog als ik tevreden ben met het resultaat.
 
jaalvink zei:
mislukt. was wat vergeten. er moet een beetje olie (soja. olijf etc) als laatste erbij om het geheel af te sluiten tijdens de rijping.
foto post ik nog als ik tevreden ben met het resultaat.
Jan, je kunt zoiets ook goed afsluiten met een koolblad ofzo. Lekker dik opvouwen, een of twee en de boel goed onder duwen. Als er dan tzt een beetje schimmel op het bovenste blad ontstaat is het niet zo'n ramp. Gewoon verwijderen en een nieuw blad erin.
Als huisfermentist ga ik dat recept meteen op de todo gooien. Leuk!
 
Oh, en ik mis ook zout in dit recept. Een zout milieu is bij dit soort dingen nodig om de juiste bacteri?n te laten groeien. Zonder zout is het russisch roulette. ..
 
El Fumarole zei:
Oh, en ik mis ook zout in dit recept. Een zout milieu is bij dit soort dingen nodig om de juiste bacteri?n te laten groeien. Zonder zout is het russisch roulette. ..

Klopt, nogmaals nagevraagd maar hoort niet in het recept. dus wacht even mijn nieuwe poging af.
 
jaalvink zei:
El Fumarole zei:
Oh, en ik mis ook zout in dit recept. Een zout milieu is bij dit soort dingen nodig om de juiste bacteri?n te laten groeien. Zonder zout is het russisch roulette. ..

Klopt, nogmaals nagevraagd maar hoort niet in het recept. dus wacht even mijn nieuwe poging af.
Lekker pielen aan een sausje, heerlijk
Ik ben benieuwd!
 
d9aab352ff2a65090f33f5791190a7b2.jpg
 
leuk man. Dat moet ik toch ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan