BasBQ
Beef en Steak

Chicken lollypops

 
 

Achieltje

Kooltjesharker
Berichten
166
De laatste tijd ben ik veel aan het experimenteren en oefenen op de bbq, en van de kippetjes wil ik jullie toch laten meegenieten, het is een enorm leuk iets om te maken, er kruipt wel wat prutswerk in, maar dat deert me niet echt.

Eerst en vooral zorg je voor een hoop verse kippeboutjes, en die ga je dan bewerken, je snijdt ze bovenaan rondom in tot op het bot, neemt de pezen mee in je snijwerk. Je trekt dan aan het vlees met een vod of zo, alsof je het grote been eruit wil trekken. Wel opletten, langs het been zit nog een scherp ?bijbeentje?, dat wel wel gaan verwijderen. Eerst pruts je nog wat pezen weg, soms kun je zo uit je vlees trekken, soms moet je ze gewoon zo kort mogelijk knippen.
Het beentje uithalen is wat prutsen, je zoekt wat een weg, je snijdt onderaan wat los, dan weer langs boven zoeken naar het begin, je pruts alles wat los en trekt het er uiteindelijk uit.



Daarna kan je opteren om ze nog een nachtje te marineren, je kan zo ook inspuiten, of je laat ze gewoon zo. De laatste tijd maakte ik ze al 3 keer zonder marineren, gewoon om de oefening te hebben. Als je marineert is een simpele marinade met rozemarijn, pezo en olijfolie ideaal.

Ik zet ze dan in een rubje en maak een bakje klaar met boter (margarine schijnt nog beter te zijn). Ik doe ze ook een jasje aan, gewoon omdat het botje anders pokkezwart wordt tijdens het klaarmaken.



Op de Q is de truuk om ze net iets heter te doen dan je normaal voor low en slow zou doen, je neemt best iets rond de 135-145 ?C. Ik laat ze dan een anderhalf uurtje roken, tot ze intern ong 145?F zijn. Dan zien ze er ongeveer zo uit:



Dan doe je hun jasje uit en dip je ze in je favoriete bbq saus (wel de saus opwarmen). Ik maak een standaard saus op basis van ketchup en appelsap, maar commerci?le sausjes doen het uiteraard ook. Daarna mogen ze nog even terug roken tot ze intern 165?F zijn.



En dan zijn ze er? Chicken lollypops:



En nog eens een close, om de vorm in te schatten. Het vel was mooi bite-trough, vlees lekker sappig, niet over-done. Enkel de kleur wil ik nog wat bijwerken, ze vallen iets te donker uit.



Maar ?k zou zeggen, gewoon eens doen, het kost wat tijd en prutswerk, maar wel leuk.
 
Mooi rapportage Achieltje  B-)
Ziet er super uit.

Enkel de kleur wil ik nog wat bijwerken, ze vallen iets te donker uit.
:-O

Kleur is prima hoor, en donkerder is ook niet verkeerd, zolang het maar geen versie van zwart is  ;)

Mac
 
Mac zei:
Kleur is prima hoor, en donkerder is ook niet verkeerd, zolang het maar geen versie van zwart is  ;)

Haha, in zwartwaarden werken we nog net niet. Maar voor de wedstrijd wil ik ze toch mooier van kleur hebben, je ziet ook nog wat "brokjes op de botjes, dat komt doordat ik het sausje had gemaakt met verse ajuin en dan gemixt, moet je dus ook niet doen om mooie saus te hebben ;-)
Er is nog werk aan, maar hey, alle redenen zijn goed om te Q'en
 
Mooie duidelijke reportage ook.
 
Ziet er mooi en lekker uit!
 
Ziet er heerlijk uit!!
Wat is de reden van het boterbadje??
 
MarBQ zei:
Ziet er heerlijk uit!!
Wat is de reden van het boterbadje??

Geeft ze echt wat sappigheid mee, ze worden "boterzacht" om 't een beetje zo te zeggen ;-)
Je kan het ook perfect zonder hoor, als je ze eerst marineert en gewoon straight smoken, maar op de wedstrijden moet je alles geven natuurlijk ;-)
 
Deze gaat heel snel op de 2do! Een werkje ervan maken is nooit vervelend
 
Terug
Bovenaan Onderaan